افغانستان

رونق صنایع دستی درهرات یک زن صنعتکار، صاحب یک میلیون و 300 هزار افغانی از این رهگذر شد

شماری از زنان تجارت پیشه در هرات تلاش دارند تاصنایع دستی زنان را بیشتر رونق دهند. از سویی هم مسئولان در اتاق تجارت زنان در زون غرب از پلانهای شان در زمینه رشد تجارت زنان سخن میزنند

شماری از زنان تجارت پیشه در هرات تلاش دارند تاصنایع دستی زنان را بیشتر رونق دهند. از سویی هم مسئولان در اتاق تجارت زنان در زون غرب از پلانهای شان در زمینه رشد تجارت زنان سخن میزنند
زنان تجارت پیشه در هرات در تلاش مصروف کردن زنان خانه نشین در بخش صنایع دستی استند. به گفتۀ آنان زنان زیادی در این ولایت به تجارت و صنایع دستی روی آوردهاند.
فریبا صدیقی که از هفت سال به اینسو مصروف تجارت است، میگوید که در اولین قدم تجارت را از دههزار افغانی شروع کرده، اما رفته رفته سرمایهی وی افزایش یافته است.
“به تعداد ۲۵ شاگرد دارم که ماهانه پنجهزار افغانی برای آنان میپردازم. تقریبا اکثر آنان محصلان پوهنتون و شاگردان مکتب استند.”
فریبا میافزاید که پس از هفت سال تجارت، اکنون صاحب یک میلیون و 300 هزار افغانی میباشد.
به کارگاه یک خانم دیگر میروم و آنجا با شبانه سینا، مسئول کارخانه وارد گفتوگو میشوم. او میگوید که در این کارگاه تزیینی به تعدد ۱۲ شاگرد مصروف کارند.
“در کارگاه ما بیشتر شاگردان مکتب و محصلان پوهنتون هستند. ماهانه برای آنان ۳۵۰۰ افغانی میدهیم. به امید روزی که شرایط بهتر شود.”
با این همه مسئولان در اتاق تجارت زنان در زون غرب میگویند که قرار است برای رشد تجارت زنان و بازاریابی تولیدات آنان، نمایشگاهها و برنامههای ارتقای ظرفیت برگزار گردد.
بهناز سلجوقی، معاون اتاق تجارت زنان در زون غرب گفت که قرار است در سال جدید خورشیدی بزرگترین نمایشگاه صنایع دستی و محصولات زنان برگزار گردد.
“از زمان رویکار آمدن امارت اسلامی تاکنون ما سه مرکز تجارتی را برای زنان افتتاح کردیم. اتاق تجارت پلان دارد که در شروع سال جدید یک نمایشگاه بزرگی را داشته باشد و در کنار آن برنامههای ارتقای ظرفیت نیز خواهیم داشت.”
به گفتۀ زنان تجارت پیشه، پس از رویکار آمدن امارت اسلامی سه مارکت زنانه در ولایت هرات افتتاح و تلاش ها جریان دارد تا زنان بیشتر به کارهای تجارتی مشغول شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *