اجتماعی

احساس قدرت بیشتر را به کودک هدیه دهید

آببازی باعث تسکین عصبانیتهای کودک شده،کودک از طریق آن از ناراحتی و تنشها رهایی یافته و احساس آرامش میکند.

کوهکن
آببازی باعث تسکین عصبانیتهای کودک شده،کودک از طریق آن از ناراحتی و تنشها رهایی یافته و احساس آرامش میکند.
آببازی برای کودکان یکی از بهترین و لذتبخشترین سرگرمیهاست. کودکی که آببازی میکند، در حال یادگیری علت و معلول گرما و سرما، جاری شدن و فرورفتن در زمین است. آببازی بعد از پایان یک روز طولانی و یا آرامش بخشیدن به کودکان میتواند بهعنوان یک ترفند به کار رود.
چون کودکان، آببازی را بسیار دوست دارند از این طریق میتوان مفاهیم و مطالب بسیاری را به آنها آموخت و موجبات رشد مهارتها و تواناییهای مختلف آنها را فراهم ساخت.
آببازی کمک میکند تا کودکان افکار خلاق شان را رشد بدهند. ازآنجاکه آب بازی جذابیت بسیاری برای کودکان دارد، آنان ساعتها وقت شان را صرف آببازی میکنند. والدین و مربیان میتوانند بهوسیله بازیهای متنوع و استفاده از اسباببازیهای مختلف با جنسیتهای مختلف، تفکر خلاق را در کودکان پرورش دهند.
کودکان بر اثر کسب تجربه با آب بازی یاد میگیرند که بعضی اشیا در آب فرورفته و بعضی روی آن شناور میمانند. بعضی اجسام مثل اسفنج، تکه و کاغذ آب را به خود جذب میکنند و بعضی مثل پلاستیک آب را اصلاً به خود جذب نمیکنند.
کودکان عاشق آببازی هستند. در آببازی آرامش پیداکرده و احساس قدرت میکنند. آببازی باعث برانگیختن حس کنجکاوی کودکان شده و از نظر عاطفی برایشان بسیار راضیکننده است.
کودک میآموزد که هنگام پر کردن دو ظرف بازی، هماهنگی چشم و دست لازم است. تسلط بر حرکات ظریف در یادگیری برای ریختن، فشار دادن، تعادل و… یکی از ویژگیهای مهم آببازی برای کودکان است.
بهخصوص در حوض های آب بازی که چند کودک در کنار همبازی میکنند، یاد میگیرند که چطور با دیگران رابطه برقرار کنند و بهوسیله آببازی حس تعاون، همکاری، مشارکت، قوانین و مقررات بازی، رعایت نوبت و انعطافپذیری را یاد میگیرند.
پیشنهاد راههای مختلف آببازی با کودکان
یک تشت کلان حمام با عمق کم یا حوض بادی پر از آب با تعدادی اسباببازی برای کودک تان در نظر بگیرید تا بتواند تجربیاتی با عروسک پلاستیکی شناور و موتر کوچک غیر شناور، یکتکه چوب، یکتکه صابون و چند قطعه یخ شناور داشته باشد.
یک ظرف پلاستیکی شفاف را پر از آب کنید و به کودک نشان دهید که از پشت آب، دستهایش چقدر بزرگ دیده میشوند.
چندین ظرف پلاستیکی کوچک را با آب رنگ پر کرده و در فریزر بگذارید تا یخ ببندند. بازی با این یخها میتواند برای کودک بسیار هیجانانگیز باشد.
از اسباببازیها و وسایلی با وزنهای مختلف استفاده کنید، تعدادی روی آب باقی بماند، تعدادی تهنشین شود.
یاد ما نرود که در حین آب بازی حتماً در کنار کودک حضور داشته باشید و با حوصله و آرامش به پرورش حواس مختلف کودک کمک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *