افغانستان

مسئولین: با ساخت بند سلطان ابراهیم در سرپل ۵۵ هزار هکتار زمین آبیاری خواهد شد

باشنده‌گان ولایت سرپل از آغاز کار ساخت بند آب درۀ سلطان ابراهیم در آیندۀ نزدیک استقبال می‌کنند و مسؤولین این ولایت می‌گویند که این بند ۳۷ میلیون دالر هزینه بر می‌‎دارد و ظرفیت آبیاری ۵۵ هزار هکتار زمین را دارد.

باشنده‌گان ولایت سرپل از آغاز کار ساخت بند آب درۀ سلطان ابراهیم در آیندۀ نزدیک استقبال می‌کنند و مسؤولین این ولایت می‌گویند که این بند ۳۷ میلیون دالر هزینه بر می‌‎دارد و ظرفیت آبیاری ۵۵ هزار هکتار زمین را دارد.
کمیسیون اقتصادی ریاست الوزراء دو روز پیش اعلام کرد که قرارداد اعمار بند سلطان ابراهیم با شرکت انکشاف ملی صورت گرفته‌است که در آیندۀ نزدیک کار آن آغاز خواهد شد.
انجنیر نصرالله حبیبی، مشاور ریاست حوزۀ فرعی دریایی ولایت سرپل در صحبت با آژانس خبری پژواک گفت که سروی تخنیکی بند آب درۀ سلطان ابراهیم که در سال ۲۰۰۸ توسط یک شرکت هندی صورت گرفته، نشان می‌دهد که این بند ظرفیت آبیاری ۵۵۰۰۰ هکتار زمین را دارا می‌باشد.
موصوف با بیان اینکه بند آب درۀ سلطان ابراهیم ۳۷ میلیون دالر امریکایی هزینه خواهد داشت افزود که مطابق سروی، ارتفاع این بند ۴۵ متر در نظر گرفته شده‌است و طرف چپ و راست آن دو کانال که هر کدام آن ۸۰ کیلومتر طول دارد، ساخته می‌شود.
مشاور ریاست حوزۀ فرعی دریایی ولایت سرپل علاوه کرد که این بند ظرفیت ذخیرۀ یک میلیون متر مکعب آب را دارا می‌باشد که توان تولید بیش از ۲۰ میگاوات برق را نیز دارد.
او افزود که دیزاین این بند آب از سوی شرکت انکشاف ملی صورت می‌گیرد و در مدت سه سال کار آن به اتمام می‌رسد که در جریان این سه سال برای هزاران تن زمینۀ کار در این پروژه نیز فراهم خواهد شد.
حبیبی گفت، هرچند بند آب درۀ سلطان ابراهیم در ۲۰۰۸ سروی شده بود، اما کار عملی آن آغاز نشد، اکنون با تلاش‌های ادارۀ محلی ولایت سرپل منظوری آن از رهبری امارت اسلامی گرفته شد و پروژۀ یادشده با شرکت انکشاف ملی قرارداد گردید و در آیندۀ نزدیک مردم این ولایت شاهد آغاز کار آن خواهند بود.
مشاور ریاست حوزۀ فرعی دریایی ولایت سرپل تصریح کرد که باشنده‌گان ۱۱ قریه از اطراف بند مذکور بیجا خواهند شد که همه زیان‌ها و خسارات مردم منطقه از پروژۀ یادشده پرداخت می‌گردد.
درعین حال، باشنده‌گان ولایت سرپل از اعلام ساخت بند آب درۀ سلطان ابراهیم در مرکز این ولایت استقبال نموده می‌گویند که با ساخت این بند آب، زنده‌گی مردم سرپل از لحاظ اقتصادی متحول خواهد شد.
سیدمحمد یک تن از دهاقین در مرکز سرپل گفت: «با گذشت هر روز ما شاهد کم‌شدن آب دریا و پایین رفتن آب‌های زیرزمینی در سرپل استیم، اگر بند آب درۀ سلطان ابراهیم اعمار شود، دهاقین دیگر مجبور به حفر چاه‌های عمیق نیستند، آب دریا هم رایگان و هم نسبت به آب چاه مؤثر است.»
موصوف افزود، دهاقین از ساخت این بند خرسند اند که با ساخت این بند زراعت مردم در سرپل رشد کرده از همین طریق اقتصاد را به سوی خودکفایی سوق خواهد داد.
حکمت‌الله حیدری یک تن از فعالین مدنی سرپل می‌گوید که در۲۰ سال گذشته خواست مردم از حکومت ساخت بند آب درۀ سلطان ابراهیم بود که همواره وعده داده می‌شد و اما کار عملی صورت نمی‌گرفت.
موصوف افزود: «حالا که حکومت سرپرست تصمیم ساخت این بند را گرفته‌است، همه مردم به‌خصوص ما باشنده‌گان سرپل از آن استقبال می‌کنیم.»
این فعال مدنی سرپل گفت که بند آب سلطان ابراهیم یکی از عناصر تغییر در ولایت سرپل به‌شمار می‌رود که با ساخت این بند از هدر رفتن آب سرپل در جریان ۹ ماه سال جلوگیری می‌کند و در سه ماه تابستان که مردم به آب آشامیدنی و زراعتی ضرورت جدی پیدا می‌کند، برای شان آب مهیا می‌شود.
موصوف افزود که با ساخت بند درۀ سلطان ابراهیم مردم سرپل از لحاظ اقتصادی تغییر مثبت می‌کنند که با ایجاد بند مذکور در اینجا برق تولید خواهد شد و دهاقین از آب ارزان مستفید می‌شوند که در مجموع مردم از لحاظ اقتصادی رشد می‌نمایند.
بند آب درۀ سلطان ابراهیم در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر سرپل موقعیت دارد که سرچشمۀ آن از دریاهای سوفک و قلعۀ شهر ولسوالی کوهستانات می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *