اسلامی

غرس نهال صدقه جاریه است

آرام آرام موسم خوش‌گوار بهار از راه میرسد و از هرسو طبیعت، زیبایی‌هایش را به نمایش می‌گذارد و دشت‌ها و کوه‌ها رنگ تازه‌ی به خود می‌گیرد.

آرام آرام موسم خوش‌گوار بهار از راه میرسد و از هرسو طبیعت، زیبایی‌هایش را به نمایش می‌گذارد و دشت‌ها و کوه‌ها رنگ تازه‌ی به خود می‌گیرد.
برای این‌که بتوانیم به زیبایی‌های طبیعت و محیط زیست مان بیفزاییم، باید هر فرد ما نهالی را در دل طبیعت غرس نموده و خود را در این کار بزرگ، سهیم بدانیم.
فرهنگ نهال‌شانی، زیباترین فرهنگ، ارزش‌مندترین کار و بهترین نمادی از آبادانی، سرسبزی و صفایی یک شهر است.
متاسفانه کشور ما از جمله کشورهای است که از آلودگی محیط زیست و از تعفن هوا نهایت رنج می‌برد و ما خیلی‌ها ضرورت داریم تا برای پاکی و صفایی کشور خود، تلاش بورزیم و شهر و خانه خود را پاک و صفا نگهداریم.
غرس یک نهال، می‌تواند برای محو و نابودی آلودگی‌ها، مؤثر واقع شود و افزون بر آن، زیبایی‌ها را به ارمغان بیاورد.
درخت یکی از زیباترین مظهر خلقت و جلوه‌ی از تجلیات آفریدگار عالم است و به دلیل این‌که نقش عمده‌ی حیاتی در زندگی تمام موجودات و به خصوص انسان‌ها دارد، دین اسلام نیز به آن، توجه خاص نموده است.
حضرت پیامبر اسلام صلی الله علیه و سلم، غرس نهال را ثواب خوانده و برای فرد و یا شخصی‌که نهالی را غرس می‌کند، عمل آن را صدقه جاریه عنوان نموده است.
از حضرت انس (رض) روایت است که پیغمبر خدا (صلی الله علیه و سلم) فرمودند:«کسی که نهالی را غرس کند و یا نباتی را زرع نماید و از آن نهال و یا نبات پرنده‌ای، یا انسانی و یا حیوانی استفاده نماید، یقیناً این همه برایش صدقه و ثواب محسوب می شود».
زمانی یک فرد، نهالی را در زمین غرس می‌کند، تا وقتی‌که آن نهال، موجود است و مخلوقات خداوند از آن استفاده می‌کند، ثوابش به این فرد میرسد.
دین اسلام دین کامل است و در این دین، هیچ‌چیزی ارزش‌مندی، نادیده گرفته نشده و از قلم نیفتاده است.
درخت‌کاری، کاری بسا بزرگ و ارزش‌مندی است که مخلوقات و موجودات روی زمین به خصوص انسان‌ها به آن، ضرورت دارد و باید در این امر بزرگ، هر فردی، سهم و مسوولیت خویش را ادا بسازد.
همچنان گیاهان و درختان، سهمی به‌سزا و نقشی بسیار مهم در زندگی بشر دارند.
جلوگیری از آلودگی هوا، حفاظت از خاک و تأمین بخشی از مواد غذایی مورد نیاز انسان، اندکی از سودمندی‌های فراوان آن‌ها است.
نهال شانی بر علاوه از پاک‌سازی محیط زیست و فواید اقتصادی، در آخرت نیز دارای ثواب بوده و انسان‌ها از ثواب آن،بهره‌مند می‌شوند.
پیامبر صلی الله علیه و سلم فرموده است: هرکسی نهالی را غرس کند که از او انسان، پرنده‌ی و یا چهار پای استفاده کند، برای او صدقه است
(مسند امام احمد).
پیامبر صلی الله علیه و سلم آنقدر نهال‌شانی را دارای اهمیت دانسته که فرموده است، در حین وقوع قیامت نیز اگر توان غرس نهال داشته باشید، ازآن دریغ نورزید و آن‌را غرس نمایید.
حضرت انس بن مالک رضی الله عنه از رسول الله صلی الله علیه وسلم روایت می‌کند که ایشان فرموده است: اگر قیامت برپا گردد و در دست یکی از شما نهالچه‌ی باشد، اگر می‌تواند آن را قبل از این که قیامت قایم شود، غرس کند، باید آن را غرس نماید.
پس بر این اساس بر خود لازم بداریم تا با فرا رسیدن فصل بهار هر کدام ما در جهت انجام این امر خیر و نیک، سهیم شویم و با غرس هر نهالی بر ذخیره حسنات خود بیفزاییم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *