گزارش

استفاده از تولیدات داخلی، ویژ‌گی‌ها  چالش‌ها  و راه‌کارهای آن

مصرف کالا‌های خارجی وتوجه نکردن به تولیدات داخلی چون ویروسی در کشور در حال گسترش است وعوارض سوء آن در تمام جنبه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور  قابل مشاهده است. بناءً استفاده از تولیدات داخلی بهترین گزینه برای رشد وخودکفایی اقتصادی است که باید از آن حمایت کرد.

مهرباني

مصرف کالا‌های خارجی وتوجه نکردن به تولیدات داخلی چون ویروسی در کشور در حال گسترش است وعوارض سوء آن در تمام جنبه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور  قابل مشاهده است. بناءً استفاده از تولیدات داخلی بهترین گزینه برای رشد وخودکفایی اقتصادی است که باید از آن حمایت کرد.

بر اساس پیشنهاد وزارت صنعت وتجارت، درجلسه کابینه امارت اسلامی تصمیم گرفته شده است‌که تمام ادارات حکومتی تا حد ممکن از تولیدات داخلی استفاده کنند، این فیصله کابینه به خودکفایی اقتصادی، اشتغال زایی وتشویق سرمایه‌گذاران کمک شایانی خواهد کرد که این طرح امارت اسلامی واقعاً قابل ستایش است، اما در حال حاضرافغانستان توانایی محدود در بخش تولیدات دارد که جوابگوی تمام نیازمندی‌های کنونی نیست، بناءً با توجه به وضعیت اقتصاد کشورو بالابودن نرخ بیکاری،  لازم است ضمن بررسی مزیت‌های حمایت دولت ومردم از تولیدات داخلی، علت توجه نکردن مردم به خرید و استفاده از تولیدات داخلی و مهمترین راه‌کارها برای رونق تولیدات داخلی باید شناسایی شود تا دولت با همکاری مردم در راستای تحقق این اهداف برنامه ‌هایی را روی دست گیرد.

تهمینه فرهمند یکی از شهریان کابل در مورد مزیتهای استفاده از تولیدات داخلی چنین گفت:

حمایت واستفاده از تولیدات‌ داخلی کشورو تشویق مردم به خرید محصولات داخلی منجر به رشد، شکوفایی، اقتدار اقتصادی و توسعه ملی خواهد شد. از دیگر ویژ‌گی‌های آن می‌توان به افزایش اشتغال و کاهش بیکاری، جلوگیری از انتقال سرمایه به خارج، خودکفایی، رهایی از وابستگی به بیگانه‌گان، افزایش قدرت ارزی و… موارد اشاره کرد.

احمد صمیم یک تن از دکانداران مرکز تجارتی  داودزی، علت توجه نکردن مردم به خریداری تولیدات داخلی را وارد شدن بیش از حد کالاهای خارجی میداند.

وی گفت: گاهی کیفیت تولیدات داخلی پایین ودر مقابل قیمت بسیار بالاتری نسبت به جنس مشابه خارجی آن‌ را دارد به همین دلیل مردم محصولات خارجی را ترجیع می‌دهند، وحتی یک تعداد دکانداران، تولیدات وطنی خودمان را بنام ترکی وتاشکندی و… به فروش می‌رسانند.

حبیب الله گندفروش ومحمدولید زرگر، دو تن از فروشندگان تولیدات داخلی،  در رابطه به فروشات شان چنین اظهار نظرنمودند:در گذشته فروشات نسبتاً خوب بود مگر فعلاً خیلی محدود وحتی گاهی هم هیچ نیست، تعدادی اندکی هم که خرید میکنند سفارش وطنداران مان درخارج از کشور می‌باشد.

همچنان محمدولید زرگر، علت توجه نکردن مردم به خریداری تولیدات داخلی را نداشتن ماشینهای پیشرفته میداند او گفت: مردم در ساخت زیورات دیزاین‌هایی را پیشنهاد می‌کنند که ضرورت به ماشین‌های پیشرفته دارد که متأسفانه ما آن‌را نداریم.

محمدهاشم حکیمی یک تن از همشهریان ما در رابطه به پرسشی که مهترین راهکارها برای رونق تولیدات داخلی چیست چنین اظهار نظر نمود:

برای نیل به هرهدف نیاز به تهیه و فراهم سازی یک سلسله شرایط و امکانات است، بناً در عرصه‌ی فعالیت‌های اقتصادی و تولیدات داخلی مورد نیاز که جامعه را به خودکفایی و اقتدار اقتصادی برساند، راه‌کار‌‌هایی وجود دارد که باید دولت با همکاری مردم، نهادهای مختلف ومالکان فابریکه ها و کارخانه ها آن را عملی سازند.

با توجه به شرایط طبیعی و غیر طبیعی در هرکشوری زمینه و امکانات تولید کالا فراهم است  پس درگام نخست باید حجم تولیدات بیشتر شود، به تولید مواد مورد نیاز توجه شود و برای سرمایه گذاری در بخش های مورد نیازباید بسترهای تولید  شناسایی و بسترسازی شود. به طور مثال

– در عرصه کشاورزی، باغداری ومالداری: با توجه به نقشی که زراعت در حفظ استقلال و آسایش هر جامعه دارد باید بیشتر به شکل حرفوی مورد تأکید قرار داده شود و در کشور ماهم زراعت از اهم اموری است که اجرای آن به وجه احسن، اساس اقتصاد کشوراست. اگر ما از حیث زراعت خودکفا نشویم و دست‌مان پیش کشور‌های دیگرمثل همیشه دراز باشد، آنجاست که ما وابسته ایم و همیشه وابسته خواهیم ماند. کشورها زمین، آب و همه چیز دارد ما باید صادر کننده باشیم نه اینکه محتاج دیگران ، بناءً زارعین عزیز می‌توانند به همکاری دولت، کارهای شان راتقویت دهند و افغانستان را از این وابستگی و بدبختی نجات بدهند.

– در عرصه معادن ومنابع طبیعی: منابع طبیعی عطیه الهی است از جانب پرورگار برای استفاده بشر، افغانستان کشوریست که با بهره مندی ازاین منابع سرشار طبیعی مانند:معادن، جنگلات، نفت، گاز، آب فراوان و… از امکانات وشرایط مطلوبی برای پیشرفت برخوردار است. باید از خام فروشی، تخریب و هدر رفت آنها جلوگیری کرد وبا استفاده ازاین هدیه الهی از طریق استخراج معادن و ایجاد صنایع میتوان به پیشرفت و خودکفایی اقتصادی دست یافت.

وآخرین راه‌کار اینکه، دولت باید تا حد زیادی مانع وارد شدن محصولات گران‌بهای خارجی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *