اجتماعی

انکشاف اقتصادی افغانستان ودور نمای دستیابی به رفاه وآسایش

انکشاف اقتصادی ومفهوم آن مباحث وتعاریف متعددی دارد گرچه انکشاف اقتصادی مطلوب یک پدیده عینی اقتصادی واجتماعی است.

نویسنده: ا.رهیاب
انکشاف اقتصادی ومفهوم آن مباحث وتعاریف متعددی دارد گرچه انکشاف اقتصادی مطلوب یک پدیده عینی اقتصادی واجتماعی است اما بر خلاف رشد اقتصادی بسیار پیچیده بوده وبه سادگی نمی توان آنرا به شاخص های کمی مانند درآمد سرانه ازدیاد پس انداز، سرمایه گذاری وانتقال تکنالوژی پیشرفته از جوامع صنعتی به کشور های عقب مانده اندازه گیری کرد. زیرا علاوه بر بهبود وضع اقتصادی وزندگی اجتماعی، تغییرات کمی وکیفی درساحات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی وفرهنگی یک جامعه پدید می آید.
باید یاد آور شد که اقتصاد دانان وسیاست مداران علم اقتصاد حل بسیاری از مسایل اقتصادی را در انکشاف اقتصادی جستجو می کنند طوریکه اغلب بحث ها بر این موضوع است که تنها راه امید بر کاهش دادن فقر، عقب ماندگی و ریشه کن کردن پس مانی ها انکشاف اقتصادی است، انکشاف اقتصادی ابعاد وجنبه های مختلف دارد که از آن جمله انکشاف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی وغیره را می توان نام برد.
هرچند بسیاری از نهاد ها وتحلیلگران درحوزه اقتصادی دسترسی به انکشاف را در تغییرات رابطه میان کشور های مرکز وکشور های پیرامونی می دانند اما بطور کلی می توان گفت که انکشاف در باره بهبود در مبانی علمی وفنی تولید ودیگر گونی وبهبود در سطح زندگی به شرایط کار ونحوه مدیریت نهاد های سیاسی، اجتماعی واقتصادی هر کشور به طور بنیادی واساسی وبه صورت سیستمی ومجموعه در کنار هم می باشد که با این حال به صورت کل انکشاف شامل جنبه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی وفرهنگی جامعه است.
برای رسیدن به انکشاف اقتصادی بایست برنامه مطلوب و امنیت سراسری وجود داشته باشد که خوشبختانه امارت اسلامی در این امر برای رسیدن به امنیت تلاش های فراوان انجام داده واکنون ما شاهد امنیت درسراسرکشورعزیز خود هستیم وعلاوه براین امارت اسلامی برنامه ها وپلان های مدون را برای انکشاف اقتصادی روی دست داشته وستراتیژی منظم ومطلوب را برای رسیدن به اهداف عمده کشور به سوی خود کفایی ورسیدگی موثر به چالشها(عدم پرداخت مالیه،صرفیه برق وحیف ومیل عواید گمرکات توسط زورمندان) که در برابر انکشاف اقتصادی کشور قرار داشت شناسایی نموده است وبرای تحقق این اهداف والا به زمان نیاز است چون کشور ما چندین دهه جنگ های خانمانسوز را پشت سرگذاشته است. اکنون که به نصرت الهی به فتح وامنیت دست یافته ایم واز اقتدار یک نظام کامل اسلامی برخوردار هستیم همین گونه برای آبادی وتعالی نیزسفر طولانی ودشوار را در پیش داریم تا به مساعی همه جانبه انشاء الله درآینده های نزدیک به رفاه وآسایش دست یابیم. اگرچه انکشاف، مخصوصاً انکشاف اقتصادی که بحث من بر آن است ویاهم رفاه پایدار، زمان بیشتر از یک نسل را در بر خواهد گرفت اما باید تهداب انکشاف آینده گذاشته شود تا مسئولیت ایمانی ومیهنی خویش را بجا بیآوریم.
برای همین، ازستراتیژی ا.ا.ا. درجهت تلاش برای رسیدن به اهداف اقتصادی امید وار هستیم و این ستراتیژی رهنمایی منسجم را در سطح عالی برای دولت وسایر نهاد های ذیدخل ارائه نموده که بستر انکشاف اقتصادی را در کشور فراهم خواهد کرد.
بحث مهم این است که انکشاف اقتصادی مطلوب محصول است ازتجربه طولانی که همه ابعاد زندگی اجتماعی را در بر می گیرد وبرای رسیدن به این امر مهم باید تغییر مثبت وعمیق در بینش، دانش، مهارت ها ومناسبات میان مردم را پدید بیآوریم. از نظر من انکشاف اقتصادی ارتقای مثمر تمام جامعه ونظام اجتماعی به سوی یک زندگی بهتر است البته این دیگر گونی شامل تغییرات در ساختار اقتصادی، اجتماعی وسیاسی جامعه از یک ساختار سنتی به یک ساختار تکنالوژیکی و صنعتی است که چنین دیگر گونی نیازمند تحقق شرایط لازم ویا هم شرایط کافی برای اقدام به تحقق برنامه های انکشاف اقتصادی واجتماعی می باشد.
دراین مبحث یگانه شاخص که درزمان حال کمبود آن برای تحقق اهداف انکشاف اقتصادی محسوس می شود این است که کشور های همسایه ما همیشه در تلاش تأمین منافع یکطرفه خویش بوده ومنافع ملت وسرزمین ما را نادیده گرفته اند واکنون نیز که نظام اسلامی عدالت محور در کشور شکل گرفته است هنوز دنبال بهانه می گردند ویا هم صلاحیت زبان وعمل خویش را ندارند که به صورت مستقیم وقوی وارد مسایل تجاری با درنظر داشت منافع دو طرف شود تا باشد ازیک طرف کشور های همسایه به سهولت وتقویت اقتصادی شان با استفاده ازاین جغرافیایی اقتصادی دست یابند واز طرف دیگر تلاش برای رسیدن به رشد انکشاف اقتصادی افغانستان نمایند، هیچ کشوری نتوانسته است به تنهایی به خودکفایی برسد چون رشد ویا هم انکشاف اقتصادی بدون روابط پایدار با همسایگان وشرکای تجاری ممکن نیست؛ انکشاف اقتصادی نیازبه ساحه وسیعتری دارد که آنرا با تحکیم روابط وایجاد اعتماد در روابط می توان بدست آورد و این امر برای کشور های روبه انکشاف ویا در حال توسعه بسیار مهم تلقی میگردد.
توقع می رود کشور های همسایه درتبانی با سازمان های مهم اقتصادی جهانی دولت افغانستان را یاری رسانند تا امارت اسلامی افغانستان، برنامه های نوین وسازگار با شرایط اقتصادی را که روی دست دارد تحقق بخشد. اکنون نیزجهان شاهد آن است که امارت اسلامی اقدامات لازم را برای فعال سازی فابریکه های تولیدی برای تولید انبوه، تشویق سرمایه گذاران وفراهم سازی زمینه صادرات به کشور های که خواهان تولیدات ویا کالاهای این کشور اند انجام داده ومسئولیت خویش را ادا کرده است.
از امارت اسلامی افغانستان نیز توقع داریم تا تلاش های بیشتر از پیش نمایند که باشد درآینده نه چندان دورشاهد یک افغانستان خود کفا وعاری از فقر باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *