اجتماعی

در معرض امنیت غذایی و راه حل آن

امنیت غذایی یکی از مسائل مهم هر جامعه و به ویژه جوامع مسلمان است. از این جهت خدای متعال امنیت غذایی را به عنوان یکی از انعامات ویژه‌ی خود مطرح نموده است. در باره اهالی و سرزمین مکه چنین می فرماید:

حبيبي صالحي

قسمت نخست

امنیت غذایی یکی از مسائل مهم هر جامعه و به ویژه جوامع مسلمان است. از این جهت خدای متعال امنیت غذایی را به عنوان یکی از انعامات ویژه‌ی خود مطرح نموده است. در باره اهالی و سرزمین مکه چنین می فرماید:

ترجمه: «همان خداوندى كه آنها را از گرسنگى نجات داد و اطعام كرد و از ناأمنى رهایى بخشید و امنیت داد».
(قریش: 4)

الله متعال به اهالی مکه دو امنیت ویژه‌ی زندگی را عطا فرمود، از یك سو به آن ها رونق تجارت عطا فرمود که جلب منفعت کردند و پروژه‌ی غذایی شان در امن قرار گرفت. از سوى دیگر ناأمنى جامعه را از آن ها دور كرد که آنها دفع ضرر کردند و امنیت اجتماعی برای شان فراهم گردید. خدای متعال این هردو نعمت را به عنوان نعمت های ویژه ذکر نموده به خاطری که آنها از لوازم اولیه زندگی هر جامعه انسانی و اسلامی است.

نماینده ویژه‌ی سازمان ملل در امور افغانستان هشدار می دهد که به دنبال کاهش کمک های بشر دوستانه، شش میلیون افغان در معرض وضعیت اضطراری امنیت غذایی قرار دارند. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز با ابراز نگرانی از وضعیت اقتصادی افغانستان اعلام کرده است که به تعداد 20 میلیون تن در افغانستان، از فقر و گرسنگی رنج می‌برند.

شکی نیست که در این روزهای زمستانی بسیاری از هموطنان ما در آستانه‌ی قحط زدگی قرار دارند و لحظات سخت اقتصادی و غذایی را بسر می برند و وضعیت اضطراری امنیت غذایی را سپری می کنند. دقیقاً شوک های اقتصادی و غذایی را که این روزها برخی هموطنان ما تجربه می کنند، یکی از انگیزه های اصلی برای نیازهای بشر دوستانه و ضرورت اخلاق مداری اسلامیزم هست که از یک سو افراد جامعه انسانی و از سوی دیگر افراد جامعه اسلامی به گونه‌ی عاجل به همکاری و همیاری بپردازند. بر اساس گزارش و آمار گیری سازمان غذایی جهانی و سازمان ملل، بیش از 28 میلیون تن به 614 میلیون دالر برای تامین بودجه ای غذایی نیاز دارند.

ماه‌هاست که بسیاری از مردم ما وعده‌های غذایی سه وقت ‌شان یا كه از جهت فقر و بی نوایی، اصلاَ وجود ندارد و یا که با نبود کاروبار، بیکاری، ایست تجارتی، کم شدن برداشت محصولات، خشک شدن چاه‌ها، نبود برق، بسته شدن واردات مواد اولیه، گران شدن قیمت های مواد اولیه و تمام شدن و نبود برخی از مواد از سه وقت به یك وقت در روز کاهش یافته است. این واقعیت جامعه است که در این روزهای سرد زمستانی رخ می دهد و از قلم این نویسنده تراوش می یابد. این قحطی و گرسنگی گسترده ویرانگرترین نشانه‌ای از فروپاشی نظام اقتصادی است که حالت اقتصاد این کشور و ملت آن را بحران‌زده نموده و در حال فلج کردن است.

این معرض امنیت غذایی به عوامل و انگیزه های مختلف و گونه‌گونی ارتباط دارد که در زیر به گونه‌ی کوتاه به این عوامل اشاره می شود:

  1. تعلیق کمک ها: کشورهای کمک کننده به ویژه کشورهای غربی پس از به دست گرفتن حکومت توسط امارت اسلامی، کمک های شان را به حالت تعلیق درآورده اند، گویی حس انسانی و ادعای حقوق بشری شان را هم فراموش کرده اند.
  2. تحریم اقتصادی: یکی از عوامل وضعیت اضطراری غذایی، مسدود کردن دارایی های بانک مرکزی افغانستان توسط دولت آمریکا با ارزش 7 میلیارد دالر به عنوان بخشی از تحریم ها و فشارهای اقتصادی علیه امارت اسلامی است.

ادامه دارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *