اجتماعیمقالات

    چگونه زمین و محیط زیست خودرا پاک نگهداریم

نوری

به اثرانباشته شدن پلاستیک ها وتصاعد گازهای گلخانه یی سیاره زمین برای زیست انسانهاباخطرات ومشکلات زیادی مواجه شده است.افغانستان هم ازاین دگرگونی مستثنی نیست.هرگاه مابه نقاط مختلف شهرکابل برویم برای ما معلوم خواهد شد که کوچه ها چقدراز پلاستیک های یک بارمصرف ودگرزباله ها انباشته شده است.باوجود تلاشهای پیگیرامارت اسلامی وشاروالی کابل این مشکل هنوزهم باقیمانده است ومردم ازاین ناحیه رنج می برند.دریای کابل که مردم ازآب آن برای کشت وزراعت استفاده می کنند انباشته ازپلاستیک های یک بارمصرف میباشد،که شکل این دریارراعوض کرده  است .موجودیت پلاستیک درجوار زمین های زراعتی آسیب های زیاد به کشت و زراعت میرساند.

همه ساله ۳ ثور که مطابق۲۲ اپریل می باشد بنام روزجهانی زمین پاک مسما شده که طی مراسمی به مدت یک هفته درسراسرجهان تجلیل می شود.برای اولین بار در ۲۲ اپریل ۱۹۷۰ روز زمین پاک جشن گرفته شد. گیلورد نلسون، سناتور ویسکانسین با مشاهده خسارت ناشی ازانتشار نفت در سانتا باربارا، کالیفرنیا در سال ۱۹۶۹، احساس کرد که مردم نیاز دارند تا نسبت به محیط زیست خود آگاه‌تر شوند و تلاش کنند تا از سیاره زمین محافظت کنند. او پیشنهاد کرد روز ۲۲ اپریل را روز زمین نام‌گذاری کنند به این امید که این روز روزی باشد برای آموزش بیشتر مردم در حوزه حفاظت از محیط زیست.رفته رفته روز زمین پاک به یک پدیده جهانی تبدیل شد. بیش از ۲۰ میلیون تن در اولین روز زمین پاک دراپریل ۱۹۷۰ در این رویدادها که در سراسر ایالات متحده برگزار شده بود، شرکت کردند. بربنیاد احصائیه منتشرشده امروز بیش از ۱ میلیارد تن در بیش از ۱۹۳ کشور جهان این روز را جشن می‌گیرند.هدف از روز زمین پاک را می‌توان آگاهی دادن به مسائل زیست محیطی که سیاره ما با آن مواجه است و پیداکردن و ترویج راه‌حل‌هایی برای آینده‌یی پایدار عنوان کرد. شاید در کشوری این رویداد در حد یک پوستر و تبریک دررسانه‌ها باشد، اما این روز برای بخش بزرگی از مردم دنیا روز بسیار بزرگی است که اهداف ارزشمندی را دنبال می‌کند و برای رسیدن به این اهداف سرمایه‌های زیادی هزینه می‌شود.هر سال روز جهانی زمین پاک با یک  شعار بخصوص کار خود را آغاز می‌کند. سازمان جهانی این رویداد بزرگ را سازماندهی می‌کند.زمین اکنون به سرمایه‌گذاری ما نیاز دارد. اکنون زمان آن است که یک بار دیگر گرد هم بیاییم و برای محافظت از زمین با هم مشارکت کنیم. برای اینکه بتوانیم آینده‌یی سبز، مرفه و عادلانه برای خود و آیند‌گان مان بسازیم، لازم است کسب‌و‌کارها، دولت‌ها و جامعه مدنی علیه بحران آب‌و‌هوا اقدامی عملی انجام دهند. درواقع توسعه یک آینده باثبات مستلزم حمایت گسترده دولت‌ها، جوامع، نهادها و مشاغل مختلف است. هرچند به نظر می‌رسد تنها کشورهای پیشرفته یاجهان اول به اهمیت این موضوع پی برده‌اند و کشورهای جهان سوم یاعقب مانده بیشتر درگیر مسائلی ساده‌تر از جمله معیشت و حفظ جان انسان‌ها هستند.با وجود عدم توجه دول کشورهای جهان سوم، جوامع و ساکنان این کشورها شخصا می‌توانند به روش‌های مختلف در این رویداد جهانی مشارکت کنند و سهم خود را در حفظ محیط زیست انجام دهند.راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانیم سهمی در محافظت از زمین ومحیط زیست داشته باشیم و نشان دهیم که نسبت به خود، محیط زندگی مان و نسل‌های بعدی احساس مسئولیت می‌کنیم. مؤثرترین راه برای شروع این است که نسبت به مسائل زیست‌محیطی که با آن‌ها مواجه هستیم و کارهایی که می‌توانیم برای کمک به آن انجام دهیم .طبق احصائیه ها، در سراسر جهان سالانه تقریبا تعداد ۵۰۰‌میلیارخریطی پلاستیکی به مصرف می‌رسد یعنی نزدیک به یک‌میلیون خریطه در هر دقیقه که بیش از ۵۰‌فیصد آنها به‌صورت یکبار مصرف و تنها برای چند دقیقه مورد‌استفاده قرار می‌گیرند، اما برای حداقل چند صد سال‌در طبیعت برجای می‌مانند. طبق گزارش‌ها، سالانه بیش از ۱۰‌میلیون‌تن خریطه پلاستیکی وارد آب اقیانوس‌ها می‌گردد که به‌دنبال آن حیات بخش بزرگی از موجودات آبی به‌خطرمواجه خواهد شد. پسچگونه زمین ومحیط زیست خودراپاک نگهداریم؟

هموطنان محترم ما هم این توانایی رادارند که کثافات وکسیه های پلاستیکی خودرادرزباله   دانی های بیاندازند که شاروالی تعیین کرده است.ازانداختن کثافات درکوچه هاکه سبب شیوع امراض ساری وغیرساری میشود جداٌ خودداری کنند.ازریختن فاضلاب شان درکانال هایی که جهت جریان آب باران وبرف ساخته شده است خوددارکنند.این عمل سبب شیوع امراض شده که سلامتی هموطنان خودرابه خطرمی اندازیم وهمچنان کاریونت های شاروالی چندین برابردشوارمی شود.غرس درخت هاکه هوا راتصفیه میکند،پاک نگهداشتن اطراف خانه های رهایشی و کوچه هاازلوث وجودزباله ها،خودداری ازانداختن پلاستیک های یک بارمصرف درجوی ها ودریای کابل، اطفال نازنین خودررا متوجه فرهنگ شهری ورعایت نظافت بسازیم که کثافات خانه های خود رادرکوچه ها وجوی ها نیاندازند. بدینوسیله ماخواهیم

توانست که زمین ومحیط زندگی خودراازموجودیت زباله هاوخریطه های پلاستیکی پاک کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *