سخن انیس

جلو احتکار و گران‌فروشی باید گرفته شود

دین مقدس اسلام، پیروان خود را به عدل و انصاف دستور داده و از احتکار و گران‌فروشی به طور جدی منع کرده است.

متاسفانه در افغانستان بنا بر تحولات گوناگون و بی‌تفاوتی‌های حکومت‌های گذشته، بالای این مورد توجه و تمرکزی صورت نگرفته است و مردمان زیادی به این کار ناروا، مبادرت می ورزند و ازاین طریق نامشروع، نان به دست می‌آورند.

در دوره سیاه جمهوریت، روال عدالت و انصاف کاملا برهم خورده بود، هیچ‌چیز روی جای خود نبود و هرکس هرچه را که می‌خواست انجام میداد.

یکی از مواردی که در شهرها و در اکثر نقاط کشور اوج گرفته بود، همین عمل حرام احتکار و گران‌فروشی بود که برخی‌ها مواد، اموال و اجناس خود را نگاه میداشتند تا ماه رمضان مبارک فرا برسد و یا کدام حالت دیگری رُخ بدهد تا بتوانند آن را با قیمت بلند به فروش برسانند و سودی فراوانی به دست بیاورند.

با پیروزی امارت اسلامی افغانستان، قسمی‌که دیگر فسادها و ناروایی‌ها نابود شد، احتکار و گران فروشی نیز تا حدی کاهش یافت.

اما هنوز هم کسانی هستند که مواد و اموال را در گدام‌‌های خویش احتکار می‌کنند و کسانی دیگری هم وجود دارند که در دکان و روی جاده و بازار به گران‌فروشی دست می‌یازند و بر مردم فقیر، بیچاره و بیکار، ظلم روا می‌دارند.

ملت فقیرافغانستان از مسئولین امارت اسلامی می‌خواهند که جلو احتکارگران و گران‌فروشان را بگیرند و نگذارند که یک‌مشت مردم محتکر و قیمت‌فروش هم گل عدل و انصاف را پایمال کنند و هم برفقر و مشکلات مردم بیفزایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *