سخن انیس

همسایه‌ها باید دست از تقابل و نقض حریم ما بردارند

مردم افغانستان قسمی‌که در نبرد، جهاد و شهادت شهرت دارند، در میدان صبر و شکیبایی و بردباری نیز پیشگام استند و به عجله و عصبانیت، به واکنش مبادرت نمی‌ورزند.

یکی از عاد‌ت‌ها و خصلت‌های شیرها این است که صابرانه عمل می‌کنند و نتیجه‌ی کار خود را به درستی به دست می‌آورند..

مردم افغانستان نیز دارای خصلت شیر استند و کوشش به خرج میدهند که متجاوز نباشند و صبر می‌کنند و می‌بینند که جانب مقابل تا چه اندازه مرکب خود را در میدان می‌تازد و به لجام‌گسیختگی خود ادامه میدهد.

این ملت قهرمان بعد از غور و بررسی اوضاع، یکی بر جان متجاوز یورش می‌برند و کاخ متجاوزان  رااز بنیاد نابود و منهدم می‌سازند.

تاریخ گواهی میدهد که نیاکان ما در جنگ انگلیس با تدبیر و دقت کامل حرکت کردند و قیام شان هم به نتیجه‌ی مطلوب رسید و چندین بار انگلیس ها زیر پای افغان‌های قهرمان افتادند و با شکست‌های فاحش، افغانستان را ترک کردند.

و همچنان دیده شد که روس و امریکا نیز به تاخت‌و‌تاز پرداختند، اما صبر، شکیبایی، شهامت و جهاد ملت افغانستان آنان را نیز در باطله‌دانی تاریخ انداخت و در گودال نابودی دفن کرد چون با صبر می‌شود؛ تدبیر درست اتخاد کرد و با تصمیم قاطع می‌توان؛ کاخ‌های ظلم، تجاوز و اشغال را لرزاند.

اما ملت افغانستان در مقابل مسلمانان از صبر و مدارای بیشتر کار می‌گیرند و نمی‌خواهند که میان کشورهای اسلامی و مسلمانان، جنگ و خون‌ریزی رخ دهد و مسلمانان به جانِ هم بیفتند و کافران تماشاگر باشند.

از همین خاطر است که در مقابل کشورهای اسلامی و همسایه‌ها از مدارا کار می‌گیرند و صبر و شکیبایی را بر قهر، غضب، جنگ و خونریزی ترجیح میدهند ورنه ملتی که ابرقدرت‌ها را به زانو در آورده است، چطور می‌شود که در مقابل کشورهای همسایه از حوصله‌مندی کار بگیرند.

همسایه‌ها باید کاسه‌ی صبر ما را لبریز نسازند و نشود که پنجه‌های آهنین شیران افغانستان به گلوی شان برسد و آنگاه راهی برای نجات خود نداشته باشند.

ملت افغانستان امیدوار استند که همسایه‌ها باید دست از تقابل و نقض حریم ما بردارند و گل های روابط را پامال جسارت، غرور و تجاوز نسازند.

در غیر آن، ملت افغانستان تن به انگلیس، روس‌ و امریکا نداده اند و به هیچ‌صورت نمی گذارند که همسایه‌ها در امور کشور ما دخالت کنند و یا نقض حریم هوایی و زمینی نمایند.

ملت افغانستان، همکاری‌های همسایه‌ها را در دوره های تجاوز روس و امریکا فراموش نمی‌کنند و ازاین ناحیه همیشه از کشورهایی که دست یاری و برادری دراز کرده اند، تشکر و تقدیر می‌کنند و هیچ گاه خدمت آنان را فراموش نمی‌نمایند.

اما، به گفته‌ی مرحوم استاد سخن، مرحوم استاد خلیل الله خلیلی شاعر بلندآوزه‌ی کشور:

 ❪دوست هم دخلی ندارد گر شود دشمن برون❫

بلی! در شرایط جهاد و هجرت که کشورهای دوست و اسلامی، ما را حمایت و همکاری کردند، ما ممنون شان استیم و پیوسته خدمت آنان را به دیده قدر می‌نگیریم.

 اما به‌هیچ‌صورت اجازه نمیدهیم که کشورهای دوست و همسایه در خاک ما تجاوز کنند و به نقض حریم مقدس ما بپردازند.

در آخر ملت افغانستان، یکبار دیگر حملات هوایی پاکستان در حریم افغانستان را با شدیدترین الفاظ تقبیح می‌کنند و با صراحت از نظامیان پاکستانی می‌خواهند که روابط دو کشور اسلامی و دوملت مسلمان و باهم‌برادر را تخریب نکنند و شیشه‌ی حسن نیت ما را با اعمال متجاوزانه مخدوش نسازند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *