فرهنگی

زبان‌های مادری نقطه ضعف نه  بل عامل قوت ما اند، آن را پاس می‌داریم

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ بر رشد زبان‌ها در کشور تاکید دارد و از نهادها و فرهنگیان خواسته است برای تقویت زبان‌ها در کشور کارکنند.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ بر رشد زبان‌ها در کشور تاکید دارد و از نهادها و فرهنگیان خواسته است برای تقویت زبان‌ها در کشور کارکنند.

مبصرآژانس باختر می‌نگارد؛ وزارت اطلاعات و فرهنگ روز گذشته با برگزاری محفلی از روز جهانی زبان مادری تجلیل کرد.

این در حالی است که افغانستان با داشتن اقوام و ملیت‌های گونه.گون که هر کدام زبان، فرهنگ و گذشته تمدنی خود را دارند از تنوع فرهنگی و زبانی سود می‌برد.

امارت اسلامی که با تعهد یک ملت واحد تمثیل اقتدار درکشور می‌کند، تلاش داشته است تا با تنوع زبانی و فرهنگی زبان‌های محلی و ملی را تقویت کند، این تعهد همیشه استوار است و ملاخیرالله خیرخواه، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ امارت اسلامی، دیروز هنگام تجلیل از روز جهانی زبان مادری این تعهد را تکرار کرد و گفت؛ «هر زبان از هر قومی که باشد، آن را رشد می‌دهیم. در این بخش از تمامی بنیادها، نویسنده‌ها، چهره‌های ادبی و افراد هر قوم می‌خواهیم که با ما دست دهند و ما هم همکاری می‌کنیم تا همه زبان‌ها در کشور بدرخشند.»

این مقام ارشد امارت اسلامی فراتر از آن، زبان‌ها را عامل وحدت ملی در کشور دانست. از این گفته‌ها بر می‌آيد که امارت اسلامی، حضور اقوام با زبان‌های متفاوت در کشور را، اصل تنوع برای وحدت ملی می‌داند و از آن حراست صورت می‌گیرد در حالی‌که بودند و هستند، حلقاتی که تلاش کردند جامعه ما را از دریچه زبان و قوم هدف قرار دهند، فتنه خلق کنند و توطیه بیآفریندند، از دیر زمانی این تلاش‌ها وجود داشته است که وحدت افغانان را با هدف گیری‌های قومی و زبانی آسیب رسانند که موفق نه شده‌اند.

امروز در افغانستان، قوم و تبار معیار نیست، بل اخلاص و تعهد به دین و کشور، اصول هر شهروند است، برتری جویی تعریف کاذب است و همه می‌دانند که برتری جویی راه رسیدن به ترکستان است و امارت اسلامی باورمند به این است که با احترام به داشته‌های معقول فرهنگی و زبانی هر قوم، معقوله وحدت ملی رشد می‌کند و مانند گفته‌های سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ «اقوام و زبان‌های افغانستان مانند انگشتان دست هستند» که یکی نیازی به دیگری دارند و همه برای کشور یک امتیاز، افتخار و زیبایی‌اند.

زبان‌های مادری بیان کننده هویت مشترک یک ملت واحد در افغانستان است و نقش آن‌ها را در سازماندهی اندیشه‌های ملی و فرهنگی در جامعه نمی‌توان کتمان کرد، به یقین درملت سازی و تحکیم هویت ملی حرف دلالت کننده دارند.

بدون شک، زبان‌های مادری نقطه ضعف نه، بل عامل قوت ما اند آن را پاس می‌داریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن