اجتماعی

غذای چاشت نباید روی میز کاری صرف شود

برخی مردم به این باور اند که اگر در وقفهٔ نان چاشت غذا را روی میز صرف کرده و به امور کاری خود نیز رسیدگی کنند، از ضیاع وقت جلوگیری کرده و تمام کارها را به وقت معین انجام خواهند داد.

 

برخی مردم به این باور اند که اگر در وقفهٔ نان چاشت غذا را روی میز صرف کرده و به امور کاری خود نیز رسیدگی کنند، از ضیاع وقت جلوگیری کرده و تمام کارها را به وقت معین انجام خواهند داد.

اما یک تحقیق تازه بر بنیاد مصاحبه با بیش از ۵۰۰۰ کارمند در امریکا از تاثیرات منفی صرف غذای چاشت روی میز کار پرده برداشته است.

بر اساس گزارشی که از یافته‌های این تحقیق تهیه شده است، حدود ۴۸ درصد کارمندان امریکایی کم از کم هفتهٔ یک روز وقفه غذا نگرفته یا هم غذای چاشت خود را روی میز کار صرف کرده و در هنگام صرف غذا مشغلهٔ کاری دارند.

در این گزارش آمده است که ۲۳ درصد شرکت کنندکان به خاطری غذای شان را روی میز کار صرف می‌کنند تا کارهایشان را به موقع تمام کنند،‌ ۲۲ درصد دیگر شرکت کنندگان گفته اند که بیم دارند که اگر در هنگام صرف غذای چاشت کار نکنند کارهایشان عقب خواهد ماند و ۲۰ درصد دیگر گفته اند که جلسات پیهم کاری سبب می‌شود که فرصتی برای گرفتن وقفه غذای چاشت نداشته باشند.

دیان سوینت، یکی از دست اندرکاران تحقیق جدید، به فاکس نیوز گفته است: «یافته‌ها نشان می‌دهد که کارمندان بیشتر به تاثیرات کوتاه مدت حذف وقفه نان چاشت فکر کرده و تصویر بزرگتر را از نظر می‌اندازند. در درازمدت نگرفتن وقفه برای تجدید نیرو، به خستگی، فشار و شفافیت کمتر روحی منجر می‌شود.»

سوینت همچنان گفته است که حذف وقفه نان چاشت یا صرف غذا روی میزکار و درگیر بودن با مسایل کاری در هنگام صرف غذا، سبب کاهش تمرکز و کم شدن بازده کارمندان می‌شود.

حدود نصف شرکت کنندگان در تحقیق جدید گفته اند که روزهایی که برای صرف نان چاشت وقفه می‌گیرند، به مراتب کمتر احساس کسالت و خستگی کرده و بیشتر از نصف شرکت کنندگان تایید کرده اند که گرفتن وقفه نان چاشت منجر به بهبود عملکرد فکری و سلامت روحی شان می‌شود. همچنین ۷۸ درصد شرکت کنندگان گفته اند که گرفتن وقفه نان چاشت، سبب بهبود فعالیت کاری و بازده شان می‌شود.

متخصصان تغذیه می‌گویند که گرفتن وقفه برای نان چاشت متضمن سلامت فزیکی و روانی یک کارمند است و سبب می‌شود که یک کارمند در این جریان از چنگ فشارهای کاری رهایی یابد و عملکردهای شناختی مغز پس از این وقفه بهبود یابد.

ساره هکلر، متخصص تغذیه به فاکس نیوز گفت که با صرف کردن غذا روی میز کار و همزمان درگیر بودن با مشغله‌های کاری، سرانجام به تشدید فشار و خستگی منجر می‌شود.

افزون بر این، به گفتهٔ هکلر، تمرکز بالای کار در هنگام صرف غذا سبب می‌شود که یک فرد به سرعت غذا را بلعیده و به درستی آن را نجود که در نهایت سبب اختلالات جهاز هاضمه، به ویژه هضم و جذب نشدن درست غذا شود.داکتران و متخصصان تغذیه سفارش می‌کنند که تا حد امکان، یک کارمند در هنگام صرف غذای چاشت، میز کاری خود را ترک کرده و در طعام‌خانه و به دور از دغدغه کاری غذای خود را صرف کند. حتا اگر ممکن باشد، بهتر است غذای چاشت به کلی در بیرون از محوطهٔ کاری صرف شود.

همچنین، داکتران سفارش می‌کنند که غذای چاشت یک کارمند تا حد امکان صحی و متشکل از عناصر گوناگون غذایی باشد و کوشش شود که از صرف غذاهای بسته بندی شده و کانسرو پرهیز شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *