افغانستان

شکایت باشندگان پایتخت از کاهش  آب زیرزمینی

شمار زیادی از باشند‌گان کابل از کاهش آب‌های زیرزمینی در پایتخت شکایت دارند.

 

شمار زیادی از باشند‌گان کابل از کاهش آب‌های زیرزمینی در پایتخت شکایت دارند.

این باشند‌گان از مسئولان حکومت سرپرست می‌خواهند که در فراهم سازی دست‌رسی به آب در پایتخت تلاش کنند.

بربنیاد گفته‌های باشندگان، چاه‌های آب در مناطق زندگی آنان خشکیده است و مردم با کمبود جدی آب آشامیدنی روبه‌رو استند.

در کنار مشکلات اقتصادی، خرید آب آشامیدنی برای بسیاری از باشندگان پایتخت دشوار است.

باز محمد، باشنده کابل، به طلوع‌نیوز گفت: «چاه ما زمان سابق که در دریای کابل آب بود، در هفت متری آب داشت. حال در حدود هشتاد متر  یا نود متر آب پایین رفته است. ما هیچ آب نداریم. چاه همه خشک شده است.»

کتاب خان، یکی دیگر از باشندگان کابل، می‌گوید: «نل دولتی دارم، اما ۹ ماه شده است که خشکیده. حالا تانکر به کوچه‌ها می آید، یک بشکه را ده افغانی خریداری می‌کنیم.»

در همین حال، برخی از آگاهان محیط ‌زیستی به این باور استند که استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی سبب کاهش آب در پایتخت شده است.

سید قیوم هاشمی، کارشناس محیط زیستی، به طلوع‌نیوز گفت: «مصرف بی‌رویه آب مثلا در فعالیت‌های تجارتی مراکز که قالین‌ها را شست‌وشو می‌کنند، موترها را شست‌وشو می‌کنند، حمام‌ها و در حوض‌های آب‌بازی صورت می‌گیرد.»

شرکت آب‌رسانی می‌گوید که تولید آب تا پنجاه درصد در شهر کابل کاهش یافته است و به همین دلیل بسیاری مردم، آب مورد نیاز خود را از شرکت‌های خصوصی می‌خرند.

شفیع الله زاهدی، رییس شرکت آب رسانی و فاضلاب شهری کابل، گفت: «کاریزها قبلا ۲۰۰۰ الی ۲۴۰۰ مترمکعب آب می‌دادند ولی آن مقدار فعلن به ۸۰۰ الی ۹۰۰ مترمکعب کاهش یافته است. سطح آب به دلیل کاهش باران و برف پایین شده است.»

وزارت انرژی و آب به این باور است که افزایش جمعیت در پایتخت، استفاده از آب‌های زیرزمینی و تغییرات آب و هوا از علت‌های شمرده می‌شوند که شهر کابل را بیشتر از هر زمان دیگر با کمبود آب روبه‌رو ساخته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *