اجتماعی

اطلاعات عنصر حیاتی جامعه

در خانواده جهان امروزی اطلاعات و کشف معلومات یکی از بزرگ ترین اسباب و وسایل بدست آوردن نقطه ضعف و قوت دشمن و طرف های درگیر منازعه و کشمکش ها قلم داد می‌گردد و این ترفند و فرایند هر روز دارد به سرعت گسترده و عظیم نیز بالا میرود.

در خانواده جهان امروزی اطلاعات و کشف معلومات یکی از بزرگ ترین اسباب و وسایل بدست آوردن نقطه ضعف و قوت دشمن و طرف های درگیر منازعه و کشمکش ها قلم داد می‌گردد و این ترفند و فرایند هر روز دارد به سرعت گسترده و عظیم نیز بالا میرود.

در حقیقت همان طور که «خون» مهم ترین و اساسی ترین عضو و عنصر حیات انسان ها در روی این کره خاکی می‌باشد و بدون خون لحظه‌ای زندگی کرده نمی توانیم و به زندگی خود خاتمه می‌دهیم، «اطلاعات و کشف معلومات» نیز به مثابه خون جامعه اطلاعاتی و عنصر حیاتی  آن محسوب می‌شود.

بر همین اساس در جهان هستی و کنونی همه چیز در حال تغییرات، تحولات و دگرگونی بوده و می‌باشد.

بنابرین لازم و ضروری است که اطلاعات کهنه نیز باید مرتب نو شوند. شتاب افزایش اطلاعات در جامعه اطلاعاتی، شتابی تندشونده است که توقف و کندی در آن راه  و جا ندارد زیرا در غیراین صورت جامعه از حرکت ایستاده و به تدریج خواهد مرد.

موفقیت و بالندگی یک جامعه عاری از خشونت بستگی به کشف اطلاعات به موقع آن به حساب می رود.

از همین خاطر است که «انسان سالاری»، محور جامعه اطلاعاتی در نظر گرفته شده و همیشه در دنیای مدرن و در حال انکشاف از مهارت‌های منحصر به فرد انسان ها در حل مشکلات،  رفع چالش ها و راه یافتن اطلاعات استفاده‌ای عظمی صورت می‌گیرد.

دشمنان هرگز از مسیر تعین کرده و اهداف تعین ساخته خویش یک قدم عقب نمی‌روند و همیشه دنبال رسیدن به اهداف و پالیسی های راهبردی خویش می‌باشند. در جهت کسب اطلاعات سعی و کوشش لازمه را انجام میدهند.

بناءً ما نباید دشمنان دین، وطن و سرزمین را دست کم گرفته و در خنثی سازی اهداف و برنامه های شوم و پلید آنان بی توجهی کنیم چون دشمنان اسلام همیشه در کمین هستند تا زمینه مساعد گردد و آنان اهداف شوم خویش را تطبیق نمایند.

ولی امروزه توقع و امید مردم به نیروهای اطلاعاتی و افراد ماهر و با تجربه وطن خویش خیلی زیاد شده است.

اگر به جامعه کنونی نظر اندازی صورت گیرد دیده خواهد شد که اطلاعات یا دانش بشری با چنان سرعت و پیشرفتی در حال افزایش می باشد که به آن «عصر انفجار اطلاعات» می گویند.

به عبارت دقیق و منطقی تر اگر بخواهیم از دستاوردهای فناوری اطلاعات و تکنالوژی  نتیجه گیری فلسفی  و منطقی کنیم، به جرأت می توانیم بگوییم که عرصه زندگی، آوردگاه مبارزه نو و کهنه است و سرانجام اطلاعات نو، اطلاعات کهنه را به زباله دانی تاریخ خواهد ریخت.

تاریخ کامپیوتر را در نظر بگیرید، نسل اول کامپیوتر ها حجمی به اندازه یک اتاق داشتند، اما نسل های بعدی از نظر اندازه کوچک تر، از نظر حافظه بزرگ تر و سرعت پردازش آنها سریع تر بوده و براساس منطق علمی، این روند دایمی و وقفه ناپذیر ادامه داشته و هر روز به شکوفایی آن افزوده می شود.

به همین دلیل در جامعه اطلاعاتی، سبک زندگی به تدریج دگرگون شده و کار، آموزش، تحصیل وانجام کارهای خانه و تفریح، تغییراتی اساسی را به دنبال داشته و دارند.

همچنان فناوری اطلاعات همه انسانها را به هم نزدیک می کند و به عبارتی عصر ارتباطات، دور را به مفهومی قدیمی کلمه به رسمیت نمی شناسد، به انسان امکان می دهد که به صورت آنلاین از محل زندگی،کار وظایف شغلی خود را انجام دهد، آموزش و تحصیل خویش را دنبال نماید یا ببیند و امور منزل، شرکت، دفتر، اداره و امور بانکی و سایر فعالیت های ضروری را انجام دهد.

این عصر اطلاعات خیلی از سهولت ها را برای بشریت رقم زده است که در گذشته های نه چندان دور از چنین امکانات برخودار نبودند ولی باید در این زمانه از عصر اطلاعات و فناوری برای رفع چالش ها، موانع، مشکلات جامعه بدون خشونت و جنگ استفاده معقول و منطقی در همه ابعاد آن صورت پذیرد و سبب ایجاد تنش ها و واکنش های اجتماعی نگردد.

به همین خاطر اطلاعات هم برای جامعه سازی، ملت سازی و حکومت داری مفید و سالم می باشد، با آن هم ضرر های جبران ناپذیر را در قبال  دارد باید دانش و مهارت درست استفاده کردن آن را آموخت و تجربه نمود.

و اگاهی دهی درست و اصولی در بین ملت و مردم از راه های مختلف برنامه ریزی و هسته گزاری صورت گیرد تا مردم و نیروهای اطلاعاتی خویش را از کمین دشمنان اسلام با خبر ساخت.

چون دشمن به حدی کافی آگاهی دهی کرده و برنامه های مغرض و شوم خود را در رگ رگ مردم گسترانیده است.

به همین لحاظ لازم و ضروری است که پشت کار و دقت کامل را به خرچ داده و برنامه های مغرض و شوم دشمنان دین را  در نطفه خنثی نماییم و اجازه دخالت و برهم زدن نظم جامعه را ندهیم.

در کل اطلاعات مفهوم و معنای زیادی دارد و در بخش های مختلف کاربرد و اهمیت میتواند داشته باشد.

به امید جامعه عاری از دخالت دیگران.

امان الله

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *