اخبارافغانستان

بارندگی‌های اخیر، محیط زیست را زیبا ساخته است

مسئولان در اداره ملی حفاظت از محیط زیست می‌گویند که بارندگی‌های اخیر آلودگی هوا را در شهر کابل تاحدی زیادی برچید است. درعین حال مسئولان در شاروالی کابل از تلاش‌های این اداره به هدف حفاظت محیط زیست سالم خبر می‌دهند، اما آنان تاکید دارند که بدون همکاری  مردم نائل آمدن به این هدف ناممکن است. کابل و برخی از ولایت‌های کشور در هفته‌های اخیر شاهد بارندگی‌های شدید بود. هرچند این بارندگی‌ها باعث سرازیر شدن سیلاب‌ها و خسارات مالی و جانی برای مردم شده است، اما درعین حال تاثیرات مثبت بر هوای شهرکابل بجا گذاشته است. مسئولان در اداره حفاظت از محیط زیست می‌گویند که بارندگی‌های اخیر آلودگی را از هوای شهر کابل برچیده و تغییرات بسزایی بر محیط زیست بجا گذاشته است. حمیدفرهنگ، سخنگوی این اداره می‌گوید که میزان بارندگی هم درمرکز و هم در ولایت‌ها در مقایسه به سال گذشته بیشتر بوده و این باعث شده تا هوای شهر کابل گواراتر گردد. از سویی هم نعمت‌الله بارکزی، نماینده شاروالی کابل در صحبت با رسانه ها می‌گوید که اکنون به دلیل بارندگی‌های زیاد، آب و هوای کابل صاف و پاک شده است. به گفتۀ او، بارندگی‌های پی‌درپی درشهر کابل باعث سرسبزی بیشتر محیط شده و این خود در جلوگیری از آلودگی هوا نقش اساسی دارد. او می‌افزاید که نظارت جدی از فعالیت حمام‌ها، هوتل‌ها، نانوایی‌ها و فابریکه‌ها که باعث آلودگی هوا می‌شود نیز آغاز شده است.  “حدود  99 درصد از نانوایی‌ها که قبلا از چوب استفاده می‌کردند و محیط زیست را شدیدا آسیب می‌رساند، اکنون از گاز استفاده می‌کنند . همچنان برای هیچ فابریکه و حمام درشهرکابل اجازه داده نمی‌شود که بدون فلتر فعالیت داشته باشند.” با این حال برخی از آگاهان محیط زیست نیز می‌‌گویند که بارندگی‌های اخیر باعث سرسبزی و پاکی هوا در کابل شده است.

طوفان جبران، یکتن از این آگاهان می‌گوید:”یکی از دلایلی که اکنون آلودگی هوا در شهر کابل وجود ندارد، افزایش بارندگی‌های اخیر می‌باشد. اما باید نهادهای مسئول برای حفظ این حالت، تلاش کنند عواملی را که باعث آلودگی هوا می‌شود برطرف سازند.”

از نظر او دود غلیظ وسایط نقلیه کهنه درشهر کابل یکی از عوامل عمده دیگر در آلودگی هوا می‌باشد. وی از ادارات مسئول بشمول مدیریت ترافیک و وزارت ترانسپورت می‌خواهد که در این عرصه اقدمات جدی را روی دست گیرند.

گفتنی است که فعالان محیط زیست با اشاره به این شعار که”شهر ما خانه ما است” تاکید دارند که برای حفاظت از محیط زیست سالم و جلوگیری از آلودگی هوا، هر شهروند باید مسئولیت خود را ادا نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *