فرهنگی

معرفی یکی از نسخه‌های خطی معتبر آرشیف ملی

کُلّیات شیخ مُصلح الدین سعدی شیرازی:

کُلّیات شیخ مُصلح الدین سعدی شیرازی:

کلیات سعدی زیباترین نسخه ای که شامل رباعیات ابو سعید ابوالخیر، گلستان، بوستان، کتاب بدایع، رباعیات، ترجیعات، کتاب لمعات، قصاید فارسی، قصاید عربی، کتاب مضحکات، کتاب المراثی، طیبات و غزلیات می باشد.

آغازین بخش این اثر، رباعیات ابوسعید ابوالخیر یک سرلوحه زیبا میناتور مذّهب بین السطور طلا کوب تزیین شده که در 9 ورق در کاغذ خوقندی به خط نستعلیق سال ۱۳۰۲ هجری توسط غلام حسین ولد عبدالواسع تحریر شده است.

در صفحه اول شروع کلیات سعدی فهرست این نسخه در بین شمسیه به رنگ سفید آب و لاجورد نوشته شده است.

در آغاز کتاب «کریما» یک سرلوحه زیبا میناتوری مذّهب، دو صفحه تحت السطور طلا کوب، عناوین به شنگرف در کتیبه های مذّهب تحریر یافته است و کتاب کریما در ۶ ورق نگارش شده است.

در شروع گلستان یک سرلوحه و دو صفحه تحت السطور طلا کوب و حاشیه های این صفحات تشعیر گل و برگ است، این نسخه در 59 ورق در کاغذ خوقندی، سال ۱۰۶۳ هجری قمری نوشته شده است.

آغاز «بوستان سعدی» یک سرلوحه زیبا مذّهب تحت السطور دو صفحه طلا کاری و حواشی این دو صفحه تشعیر گل و برگ می باشد، که در ۸۹ ورق در کاغذ خوقندی به نوع خط نستعلیق تحریر و عناوین شنگرف نوشته شده است.

کتاب «قصاید عربی» نخست یک سرلوحه مذّهب بین السطور  طلا کاری و حواشی این نسخه با گل و برگ طلایی مزین و در ۸ ورق تحریر شده است.

«قصاید فارسی» به رنگ سرخ در ۲۵ ورق نوشته شده است.

کتاب «المرثی من کلام شیخ سعدی» در ابتدای این نسخه به رنگ سرخ و در ۵ ورق تحریر شده است.

کتاب «لمعان» عنوان به رنگ سرخ و نسخه در 5 ورق در کاغذ خوقندی به خط نستعلیق تحریر شده است.

کتاب «الترجیعات» عنوان آن به رنگ سرخ و نسخه مذکور در ۶ ورق تحریر شده است.

کتاب طیبات در آغاز نسخه یک سرلوحه زیبا مینیاتوری و دو صفحه این نسخه بین السطور به طلا مزین شده، در ۸۷ ورق به خط نستعلیق در کاغذ خوقندی تحریر می باشد. کتاب «بدایع» در آغاز یک سرلوحه مذّهب و تحت السطور دو صفحه طلا کوب می باشد که در ۳۷ ورق تحریر یافته است.

کتاب «غزلیات سعدی» یک سرلوحه مذهب و دو صفحه تحت السطور طلا و لاجورد کار شده است که در ۶۶ ورق به خط نستعلیق در سال ۱۰۶۴ هجری توسط محمد علی تحریر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن