اجتماعی

نکته های ضروری برای تشویق کودکان به درس

کمتر خانواده ایست که برای انجام تعالیم وتربیه فرزندانش دغدغه نداشته باشد، اما والدین با راهکارهای ساده ای می توانند راه حل برای آن پیدانمایند. (دستورمعلمین) کارخانگی به منظور کمک به دانش آموزان در تقویت مفاهیم کلیدی ، پردازش و تثبیت اطلاعات جدید و تامل در مورد آموخته های آن ها طراحی شده است.

کمتر خانواده ایست که برای انجام تعالیم وتربیه فرزندانش دغدغه نداشته باشد، اما والدین با راهکارهای ساده ای می توانند راه حل برای آن پیدانمایند. (دستورمعلمین) کارخانگی به منظور کمک به دانش آموزان در تقویت مفاهیم کلیدی ، پردازش و تثبیت اطلاعات جدید و تامل در مورد آموخته های آن ها طراحی شده است. با این حال ممکن است برخی از کودکان در انجام کارخانگی خود نیازمند کمک سایر اعضای خانواده شان باشند .هرچه تعداد افراد خانواده بیشتر باشند، در تماس های تلفنی طولانی و غیر ضروری محدودیت بیشتری لازم است . هنگامی کودک نیازمند پرس و جو از صنفیانش در مورد کارخانگی و نحوه انجام آن ها است ، تیلفون باید در دسترس او قرار گیرد . بسته به موقعیت مکانی که دارید ، محیطی مناسب برای مطالعه و انجام کارخانگی فرزندان خود تامین کنید که وجود تلویزیون روشن، باعث حواس پرتی کودکان می ‎شود .

به کودک بیاموزید که کارخانگی مکتب در اولویت هستند . برای انجام کارخانگی مکتب یک زمان و مکان مشخص برای کودک تعیین کنید. از آنجایی که بسیاری از کودکان در اتاق خودشان به مطالعه و انجام کارخانگی می ‎پردازند، بهتر است از قرار دادن وسیله هایی که ممکن است موجب حواس پرتی آن ها شود پرهیز کنید و در عوض از میز تحریر های مناسب و جا دار در طراحی اتاق فرزند تان استفاده کنید. اگر کودک برای انجام کارخانگی مکتب اش به کامپیوتر نیاز دارد، دستگاه را در یک فضای عمومی قرار دهید تا بتوانید زمانی را که کودک به بازی های ویدیویی، چت با دوستان و گشت و گذار در اینترنت می پردازد ، کنترل کنید. همچنین از سرویس های محدود کننده اینترنت استفاده کنید تا کودک به محتوای نامناسب دسترسی نداشته باشد.

سعی کنید امور مختلف منزل خود را به گونه ای تنظیم کنید که شام در زمانی معین و ستندرد شروع شود و فرزندتان در زمان مشخصی به رختخواب برود . در صورتی که دانش آموز تعهد دیگری به جز تحصیل و مطالعه نداشته باشد ، بعد از بازگشت از مکتب به خانه، می ‎تواند کارخانگی خود را انجام دهد و به موقع بخوابد .

دانش آموزان سطح متوسطه می ‎توانند بیش از یک ساعت بر روی درس خود تمرکز کنند، در حالی که دانش آموزان دوره ابتدایی بیشتر از 15 دقیقه نمی ‎توانند بر روی موضوع درس شان تمرکز داشته باشند. بنابراین بهتر است به فرزندتان اجازه دهید بین زمان های مطالعه تعیین شده کمی استراحت کنند .

به کودک بیاموزید که حجم کارخانگی درسی اش را بررسی کند برای خود یک راهبرد درسی متناسب با خلق و خویشان تعیین کنند. بعضی کودکان دوست دارند در ابتدا به کارخانگی سخت تر رسیدگی می کنند تا از انرژی ذهنی بالاتری استفاده کنند اما بعضی ها ترجیح می دهند اول کارخانگی ساده تر را انجام دهند. تعیین راهبرد درسی به کودک کمک می کند در سنین بالاتر به صورت مستقل درس بخوانند.

از یک تقسیم اوقات بزرگ استفاده کنید و از فرزند خود بخواهید که با خودکارهای رنگی تاریخ امتحاناتش را بر روی آن نوشته و آن را بر روی دیوار اتاقش قرار دهید و به این ترتیب برای مطالعه امتحانات چهارو نیم ماهه وسالانه، او زودتر اقدام به برنامه ریزی خواهد کرد و درسهایی آن ها تا دقیقه آخر کنار گذاشته نمی ‎شود.

یکی از نادرست ترین اشتباهات کودکان ندانستن فرق بین مطالعه و انجام کارخانگی است ، پس فرزند خود را به انجام کارهایی مانند موارد زیر تشویق کنید:

یادداشت برداری از درسهای خوانده شده

-خلاصه کردن مطالب درسی

-مطالعه جداول و نمودارها

-خلاصه کردن مطالب خوانده شده به زبان عامیانه

– ساخت فلش کارت از درسهای خوانده شده برای مرور سریع تر تاریخ ها، فرمول ها، کلمه ها و …

شما باید روش های مورد علاقه فرزندتان برای یادگیری درسهای خود را بیاموزید ، برای مثال برخی از کودکان با نوشتن مطالب درسی آن ها را بهتر می ‎آموزند و برخی دیگر با بستن چشم ها و تصویر سازی آن ها و برخی دیگر با صدای بلند تکرار کردن شان برای یادگیری بهتر کودک در مورد ارتباط موضوعات درس تاریخ با رویدادهای حال حاضر صحبت کنید تا کودک بین تعالیمی که در مکتب آموخته و دنیایی که در آن زندگی می کند ارتباط برقرار کرده و آن را بهتر یاد بگیرد.

بیشتر معلمان برای تثبیت درسهای ارائه شده خود در ذهن دانش آموزان از ارائه کارخانگی بهره می ‎برند. آن ها نمی ‎خواهند که والدین کارخانگی فرزندان خود را انجام دهند، بلکه می ‎خواهند که والدین از اتمام کارخانگی فرزند خود اطمینان حاصل کنند و اشتباهات فرزندان شان را به آنان گوشزد کنند.

بسیاری از والدین می‎ گویند که فرزندشان انگیزه ای برای انجام کارخانگی ندارد اما ما معتقدیم که فرزندان شما انگیزه دارند اما نه به آن گونه ای که شما از آن ها انتظار دارید . شما می‎ توانید آن ها را در انجام کارخانگی شان راهنمایی کنید اما نباید آن ها را مجبور به انجام کارخانگی شان کنید و یا اینکه آن ها را تهدید کنید .

بعضی از کودکان بلافاصله بعد از برگشتن از مکتب به خانه، می ‎‎توانند کارخانگی خود را انجام دهند و در مقابل برخی دیگر نیاز به استراحت دارند تا انرژی از دست رفته خود را بازیابی کنند و بیشتر کودکان نیز قبل از انجام کارخانگی خود نیاز به خوردن ناشتایی دارند ، بنابراین بهتر است زمان مناسب برای مطالعه و انجام کارخانگی فرزند خود را بیابید .

فرزندتان را به کمک گرفتن از دیگران تشویق کنید و به او بگویید اگر مشکلی در انجام مسائل داشت می تواند از معلمش قبل یا بعد از مکتب کمک بگیرد.

برای اطلاع ازعملکرد تحصیلی فرزندتان در طول دوران مکتب با معلم ها در ارتباط باشید ، مخصوصا اگر فرزندتان در انجام کارخانگی مشکل دارد.هنگامی که کودکتان عصبی و یا خسته است، انجام کارخانگی و یا مطالعه هیچ فایده ای در یادگیری درسها  برای او نخواهد داشت و همچنین ممکن است گاهی اوقات حجم زیاد کارخانگی خانه باعث خستگی کودکتان شود که در چنین شرایطی بهتر است فرزند خود را از ادامه کارخانگی بازدارید و برای معلم او یادداشتی در مورد دلیل کار خود بنویسید و یا به ملاقات معلم فرزند خود رفته و در مورد اندازه کارخانگی با او صحبت کنید .

اگر کودک به طور مداوم در فهم مطالب درسی و انجام کارخانگیش با مشکل مواجه شود، احتمالاً از مشکلات دیگری مانند ضعف یادگیری، اختلال کم توجهی-بیش فعالی یا مشکل بینایی و شنوایی رنج می برد. شما می توانید با بررسی کارخانگی کودک و صحبت کردن با معلم او از وجود این مشکلات مطلع شده و سریعاً برای رفع آنها اقدام کنید.

امتحانات ممکن است برای بعضی از دانش آموزان تجربه ای آسیب زا باشد. به کودک خود توضیح دهید که مطالعه کردن تا دیروقت تاثیری برای موفقیت در امتحانات ندارد و بهتر است که از خواب کافی برخوردار شود. همچنین لازم است که والدین به فرزندان خود یادآوری کنند که قبل از پاسخگویی به سوالات، سوالات را به خوبی خوانده و درک کنند تا دچار اشتباه با سوالات دیگر نشوند. بهتر است قبل از رفتن به امتحان ، چند نفس عمیق بکشند و همیشه یک قلم اضافی با خود به همراه داشته باشند .

به فعالیت های فرزند خود بنگرید و او را در مورد همه فعالیت های صحیحی که انجام می ‎دهد تشویق کنید و اگر دچار خطا و یا اشتباه شد از او انتقاد نکنید و در عوض کارهایش را با یکدیگر مرور کنید تا خود متوجه اشتباهاتش شود .

اگر فرزندتان کارخانگی خود را به موقع انجام داد او را تشویق کنید و برای

او جایزه در نظر بگیرید زیرا تشویق یک عمل باعث تکرار آن خواهد شد. تشویق کودک به او می فهماند که کارش توسط شما دیده شده و مورد تحسین قرار گرفته است.

در جایزه دادن به کودک افراط نکنید و برای او یک کتاب مفید، بازی فکری یا حتی تماشای کارتون مورد علاقه ، رفتن به مهمانی یا پارک برای تشویق او مناسب است.

اگر کودک شما در انجام کارخانگی مشکل دارد، بدانید چه زمانی باید مداخله کنید. شما باید در مواقع ضروری در کنار او باشید اما لازم نیست همیشه هنگام نوشتن کارخانگی کودک کنارش باشید زیرا او باید یاد بگیرد که به طور مستقل از پس مشکلاتش برآید. فقط کودک را زمانی که نمره خوبی گرفته ، تشویق نکنید، بلکه تلاش و مهارت او نیز باید تحسین شود.

حمید الله

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *