افغانستان

گسترش فقر و افزایش کودکان کارگرخیابانی در هرات

با آنکه ریاست کار و امور اجتماعی هرات روند جمع‌آوری کودکان از کار در خیابان‌ها را سال گذشته آغاز کرده بود، اما باشندگان هرات از حضور گسترده این کودکان در داخل شهر ابراز نگرانی می‌کنند.

با آنکه ریاست کار و امور اجتماعی هرات روند جمع‌آوری کودکان از کار در خیابان‌ها را سال گذشته آغاز کرده بود، اما باشندگان هرات از حضور گسترده این کودکان در داخل شهر ابراز نگرانی می‌کنند.
باشندگان هرات می‌گویند که به جای گماشتن کودکان به انجام کارهای شاقه و یا جمع‌آوری پلاستیک، برای آنها باید زمینه آموزش فراهم گردد.
بسم الله حقدوست، یکی از باشندگان هرات در صحبت با کلید می‌گوید که در هر کوچه و بازار کودکان در حال رنگ کردن بوت‌ها، گداگری و یا جمع‌آوری زباله‌ها می باشند.
حقدوست می‌افزاید:
“از مسئولان می‌خواهیم که برای کودکان توجه کرده، زمینه آموزش برای شان فراهم کنند، چون وضع اقتصادی شان بسیار خراب است. این کودکان آینده سازان کشور هستند و باید از این وضعیت فلاکت‌بار خلاص شوند.”
حضور گسترده کودکان کارگر در خیابان‌ها، در روزهای اخیر در هرات سبب نگرانی باشندگان این ولایت شده است.
بایکی از کودکان کارگر در خیابان‌ها، به نام نذیر، در یکی از پارک‌های تفریحی روبرو شدم، خستگی کار و سنگینی بار مسئولیت بزرگ خانواده 9 نفری در چهره‌اش نمایان بود.
وی که از بام تا شام در پارک‌های هرات مصروف فروش ساجق است در صحبت با کلید می‌گوید:
“9 نفر اعضای خانواده هستیم، پدر مه هم کاری دارد، اگردرس بخوانم خرج این‌ها را کی بدهد، روزانه 90 تا 100 افغای کار میکنم و این پول را گاز برای خانه خرید می‌کنم. پدر مه هم روزانه 200 تا 300 افغانی کار می‌کند.”
مانند نذیر کودکان بسیار دیگری نیز در جاده‌های هرات به دلیل فقر و مشکلات اقتصادی مجبور به کارهای شاقه و یا گداگری هستند.
در همین حال شماری از فعالان اجتماعی هرات زندگی کودکان خیایانی در داخل شهر را نگران کننده عنوان می‌کنند.
فرشته یعقوبی، یکی از فعالان اجتماعی هرات در صحبت با کلید می‌‌گوید که به دلیل گسترش فقر ومشکلات اقتصادی زندگی کودکان خیابانی هر روز بدتر می‌شود.
“هرات یک بستر امن و مناسبی برای کودکان است و خانواده‌های فقیر سعی می‌کنند از دیگر ولایات و مناطق به هرات می‌آیند تا کودکان شان دست به کارهای شاقه و تکدیگری در کنار جاده‌ها بزنند.
از سوی هم مسئولان ریاست کار و امور اجتماعی هرات در صحبت با کلید می‌گویند کودکانی را که سال گذشته جمع‌آوری کردند، برای شان زمینه آموزش فن و حرفه ایجاد شده است.
حافظ ابو منصور رییس کار و امور اجتماعی هرات می‌گوید که در سال روان تمام کودکان کارگر را جمع خواهند کرد.
“بعضی از کودکانی که معلوم شد مستحق هستند از طرف مسئولان محلی و هلال احمر برای شان پول نقد توزیع می‌شد، ما بر اساس سروی برای هرکس که مستحق باشد معاش می‌دهیم.”
باشندگان و فعالین اجتماعی هرات هشدار می‌دهند که اگر برای جمع‌آوری کودکان کار و رسیدگی به خانواده‌های شان اقداماتی صورت نگیرد، ارقام کودکان کارگر به مراتب افزایش خواهد یافت.
این در حالی است که بر اساس تحقیقات نهادهای حامی کودکان، افغانستان خطرناک ترین کشور برای کودکان کارگر گفته شده که در آن فیصدی بالای از کودکان مشغول کارهای شاقه هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *