سیاسی

حمله ‌امریکا و انگلیس بر یمن، نشانه‌ای از تجدید بحران در خاور‌میانه است

تحولات اخیر در بحیره سرخ و حمله امریکا و انگلیس بر یمن، نشانه‌ی از تجدید بحران در خاور میانه است که به هیچ عنوان به سود نظم جهانی و ثبات در منطقه نیست.

تحولات اخیر در بحیره سرخ و حمله امریکا و انگلیس بر یمن، نشانه‌ی از تجدید بحران در خاور میانه است که به هیچ عنوان به سود نظم جهانی و ثبات در منطقه نیست.

از دو روز به این‌طرف حوثی‌ها و انصار الله «دو جریان مسلح و حاکم در یمن» از سوی امریکا و بریتانیا با موشک و جنگنده‌های هوایی، هدف قرار گرفته اند، جرم و گناه این دو جریان نظامی این است که به تردد کشتی‌های اسرائیلی و هم‌چنان به تردد کشتی‌های تجاری به مقصد اسرائیل در بحیره سرخ اجازه نمی‌دهند، آنان فقط یک خواست دارند، قطع بمباران غزه از سوی اسرائیل و باز شدن مسیر غزه به روی امداد رسانان جهانی.

این در حالی است که اسرائیل در جریان صد روز جنگ با حماس در غزه، از بدترین و شنیع‌ترین شیوه‌های جنگ کار گرفته است، یک شهر آباد را به مخروبه مبدل کرده و به‌شمول کودکان و زنان بیش‌تر از ۲۴ هزار انسان بی دفاع را به شهادت رسانیده است، امریکا و انگلیس و غربی‌های دیگر، وحشت و بربریت اسرائیل را دفاع از خود نام نهاده اند در حالی که جهان عمل‌کرد رژیم صهیونست را جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت دانسته است.

امروز همه جهان همان‌گونه که در برابر وحشت و دهشت اسرائیل در غزه صدای شان را بلند کردند، اقدامات تحریک‌آمیز و دشمنانه امریکا و انگلیس را در برابر یمن نیز تقبیح کردند و در این میان، امارت اسلامی در افغانستان با صدرو اعلامیه‌یی، بمباران یمن از سوی این دو کشور را تقبیح کرده است و آن را نقض صریح تعهدات بین‌المللی دانسته است و هشدار داده است که چنین روی‌کرد فقط اوضاع را پیچیده می‌کند و از امریکا خواسته است که از اعمال تجاوزکارانه اش در نقاط دیگر جهان درس گرفته باشد و از تکرار آن خوداری کند.

واکنش‌های جهانی در برابر اقدامات ماجراجویانه اخیر امریکا و انگلیس نشان می‌دهد که جهان دیگر نمی‌تواند قلدری‌های امریکا و شرکای بدنام آن را تحمل کنند.

تحولات اخیر در دریای سرخ نشان می‌دهد که ماجراجویی‌های امریکا جهان را به نقطه بحران کشانیده است.

اقدامات اخیر امریکا در برابر یمن در کنار واکنش جهانی، هشدار دو جریان قدرتمند نظامی یمن را نیز درپی داشته است، دو جریان که در جنگ‌های اخیر از پیشرفته‌ترین تکنالوژی کار گرفتند و بسا از متحدان امریکا در منطقه را به حاشیه راندند، به دنبال حملات امریکا و بریتانیا بر اهدافی در یمن، انصار الله و حوثی ها تهدید کردند که بر منافع امریکا و بریتانیا در هر نقطه دنیا حمله می‌کنند و هر نهاد امریکایی در هر نقطه از دنیا برای آنان اهداف نظامی اند، این دو جریان مسلح قسم یاد کرده که به بزرگ‌ترین اشتباه امریکا و انگلیس، پاسخی دردناک خواهند داد. این‌ها نشانه‌های از تشدید بحران است که امریکا در مهار آن ناتوان خواهد بود.

واکنش در برابر ایجاد ائتلاف نظامی امریکا در برابر یمن از همان روز های نخست، سست و بی جان بود حتی در اردوی غربی «ائتلاف» نظامی امریکا علیه یمن نیز وضعیت آن‌گونه که پیش بینی می‌شد بر وفق مراد امریکایی‌ها و انگلیسی‌ها نیست. تنها این دو کشور اند که بر یمن بمب و موشک می‌ریزند، دیگران در سطح لفاظی اند و ایتالیا کشور مطرح در ناتو رسما اعلام داشت که در جنگ یمن دخیل نیست، این‌ها همه گواه آن است که دنباله روان امریکا هر روز کمتر و کمتر می‌شوند، مگر واقعیت این است که جنگ افروزی امریکا و انگلیس بهاء سنگین در پی دارد و هزینه آن برای منطقه و جهان منجمله امریکا و انگلیس و اسرائیل گران خواهد بود.

بهتر است که امریکا با واقعیت‌ها در جهان آشتی کند، واقعیت‌ها در جهان کنونی تسلیم نشدن در برابر قلدری و ماجراجویی و زیستن کشورها به اساس احترام متقابل است.

امریکا و متحدان غربی آن باید برخورد خود با جهان بخصوص با جهان اسلام را اصلاح کند و از تقلا خود برای نجات رژیم اسرائیل کوتاه آید، برخلاف این کشور را تشویق کند که رسم زندگی انسانی را بیآموزد و با همسایگان خود آمیخته زندگی کند، دیگر قلدری در کار نیست و امریکا باید به این واقعیت تمکین کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *