افغانستان

افزایش کرایه انتقال کالا‌ها؛

توقف کالا‌های تجارتی در تورخم اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری ولایت ننگرهار از توقف صد‌ها کانتینر کالا‌های تجارتی در تورخم خبر می‌دهد. یک عضو این اتاق در ننگرهار می‌گوید که مقام‌های محلی در تورخم  کرایه انتقال کالا‌ها را افزایش داده است.

 

توقف کالا‌های تجارتی در تورخم

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری ولایت ننگرهار از توقف صد‌ها کانتینر کالا‌های تجارتی در تورخم خبر می‌دهد. یک عضو این اتاق در ننگرهار می‌گوید که مقام‌های محلی در تورخم  کرایه انتقال کالا‌ها را افزایش داده است.

زلمی عظیمی، عضو هیأت مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری ننگرهار، گفت: «از طرف امارت اسلامی بعضی مسوولان آمده است، آن‌ها می‌گویند، موترهای پاکستانی که در اینجا آمده، نمی‌تواند اموال را به افغانستان انتقال دهند، بخاطر انتقال این اموال باید دیگر موترهای افغانستان کرایه شود.»

اما وزارت ترانسپورت و هوانوردی می‌گوید که کرایه انتقال کالا‌های تجاران بربنیاد اصول تعیین شده است.

امام الدین احمدی، سخنگوی این وزارت می‌گوید که روی‌کرد آنان در تمامی بندر‌های کشور یکسان است و برای موتر‌هایی که جواز عبور از خاک افغانستان را ندارند اجازه داده نمی‌شود.

او می‌افزاید که پاکستان نیز برای موتر‌های باربری افغانستان در خاک‌اش اجازه رفت و آمد نمی‌دهد.

سخنگوی وزارت ترانسپورت و هوانوردی، گفت: «فعلن جلو گیری می شود چون موترهای ما وقتی که به آن کشور ها می‌رود عمل بالمثل صورت می‌گیرد اگر آن‌جا اجازه می‌دهد بدون اسناد ما هم اجازه می‌دهیم چون به مرز که می‌رود تخلیه می‌شود موترها باربری پس موترهای آن‌ها که می‌آید همین‌جا تخلیه باید شود.»

یک آگاه اقتصادی جلوگیری از موتر‌های باربری پاکستانی را که سند ندارند تصمیم خوب می‌داند و از امارت اسلامی می‌خواهد که قیمت تعرفه‌های باربری اموال بازرگانان را کاهش دهد.آنان ميگويند که انتقال اموال به ولایت‌های مختلف را می‌تواند افغان‌های خود ما انتقال بدهند و این یک اقدام نیک است و یک گیله کوچک هم وجود دارد که قبلن در حکومت گذشته ۱۰ هزار افغانی می‌گرفتند اما امارت اسلامی اعلام کرده که ۲۵هزار افغانی می‌گیرند.

روابط تجارتی و ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان در سال‌های گذشته همواره با چالش‌ها همراه بوده است.

بربنیاد آمار‌های اتاق تجارت مشترک افغانستان- پاکستان تجارت میان این دو کشور در سال جاری هجری خورشیدی ۲۶ در صد کاهش یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *