گزارش

مهاجرین بازگشته از پاکستان چشم‌انتظار فرصت‌های کاری

شماری از مهاجرین اخراج شده از پاکستان که به هرات مسکن‌گزین شده‌اند، از نبود فرصت‌های کاری  شکایت داشته و می‌گویند به دلیل فقر و تنگدستی روزگار شان را به سختی سپری می‌کنند.

شماری از مهاجرین اخراج شده از پاکستان که به هرات مسکن‌گزین شده‌اند، از نبود فرصت‌های کاری  شکایت داشته و می‌گویند به دلیل فقر و تنگدستی روزگار شان را به سختی سپری می‌کنند. در همین حال مسئولان در ریاست امور مهاجرین و عودت کنندگان ولایت هرات می‌گویند که آنان در تلاش فراهم سازی زمینه‌های اشتغال، تعلیم و تحصیل برای مهاجرین بازگشته هستند.

شماری از مهاجرین اخراج شده از پاکستان که به هرات آمده‌اند از نبود فرصت‌های کاری شکایت دارند. آنان می‌گویند که به دلیل نداشتن منابع عایداتی با فقر و تنگدستی شدیدی دست و پنجه نرم می‌کنند.

آنان از حکومت خواهان رسیدگی به وضعیت مهاجرین و فراهم سازی فرصت‌های کاری هستند.

حسین، یکی از این مهاجرین که به همراه 9 نفر از اعضای خانواده خود به هرات آمده، می‌گوید که در پاکستان کار و بار خوبی داشت، اما اکنون تمام دار و ندارش را از دست داده و دست خالی به کشور بازگشته است.

“با مشکلات بسیار سختی مواجه هستیم، نه مواد غذایی است، نه یک سرپناه داریم و نه چیز دیگر. روزهای بسیار بدی است، هوا هم خنک و ناجوری هم زیاد شده.”

محمدگل، دیگر مهاجر برگشت داده شده از پاکستان می‌گوید آوارگی از یک سو و نبود کار و بار از سویی دیگر  زندگی را به کامش تلخ ساخته است.

او می‌افزاید که به دلیل فقر و گرسنگی  و برای زنده ماندن دست به دامان حکومت و نهادهای کمک‌رسان شده است، اما تاکنون کسی به دادش  نرسیده است.

“کار که نیست، از این و آن قرض  می‌کنیم و زندگی را به قرض می‌گذرانیم. از روزی که آمدیم به اینجا ثبت نام شده ایم و برای ما کارت داده‌اند، اما تا حال هر بار که به خاطر گرفتن کمک رفتیم، کسی پاسخ ما را نداده و ناامید پس آمدیم به خانه.”

شیماگل، دیگر مهاجر برگشت داده شده می‌گوید اگر وضعیت این‌گونه ادامه یابد، فقر و گرسنگی آنان را وادار خواهد ساخت تا برای یافتن لقمه نانی دست به گدایی و درخواست کمک از دیگران بزنند. “نه کمک آمده، نه هم کار و غریبی است. همی رقم گرسنه و تشنه با کودکان خود زندگی می‌کنیم. آخر به گدایی ما را مجبور می‌کنند، دیگر کار و غریبی نیست.”

با این حال مسئولان در ریاست امور مهاجرین و عودت کنندگان ولایت هرات می‌گویند که برای رسیدگی به وضعیت مهاجرین، برای آنان مواد غذایی و غیر غذایی مساعدت شده است.

مفتی آدم‌خان سعد، رئیس این اداره می‌گوید که این اداره در تلاش فراهم سازی زمینۀ اشتغال، تعلیم و تحصیل برای مهاجرین بازگشته هستند.

“آنها به مناطق مختلف جابه‌جا شدند. امارت اسلامی در قدم اول برای آنان کمک کرده است، به آنان پیسه داده  شده و از طرف مؤسسات هم به آنان کمک رسانی شده است.”

بر بنیاد آمار ریاست مهاجرین و عودت کنندگان در ولایت هرات، تاکنون نزدیک به یک هزار 200 خانواده اخراج شده از پاکستان وارد این ولایت شده‌اند.

شماری از این خانوادهها با گذشت چندین ماه در هرات، تاکنون سرپناه مناسبی برای گذراندن شب و روزشان ندارند و از عدم توجه حکومت و نهادهای کمک‌رسان گلایه دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *