اجتماعی

مهم است که برای کاهش آلودگی هوا تلاش نماییم

گلب الدین برومند فوران‌های آتشفشانی، آتش سوزی‌های جنگلی یا طوفان‌های گرد و غبار برخی از دلایل آلودگی هوا هستند. اما ما کنترولی بر آنها نداریم و نمی توانیم جلو این اتفاقات طبیعی را بگیریم. آنچه ما باید به آن توجه داشته باشیم فعالیت‌هایی است که روزانه انجام می‌دهیم. زیرا این فعالیت‌ها نیزمسئول آلودگی هستند:

 

گلب الدین برومند

فوران‌های آتشفشانی، آتش سوزی‌های جنگلی یا طوفان‌های گرد و غبار برخی از دلایل آلودگی هوا هستند. اما ما کنترولی بر آنها نداریم و نمی توانیم جلو این اتفاقات طبیعی را بگیریم. آنچه ما باید به آن توجه داشته باشیم فعالیت‌هایی است که روزانه انجام می‌دهیم. زیرا این فعالیت‌ها نیزمسئول آلودگی هستند:

۱- سوزاندن سوخت‌های فسیلی

۲- ساخت ‌و ساز و تخریب

۳- جنگل‌زدایی یا مدیریت نادرست زباله ها

هر انسانی در تولید حداقل یکی‌ از این آلودگی‌‌ها تا به حال سهیم بوده است. افزایش جمعیت نیز یکی از عواملی است که بر آلودگی تأثیر می گذارد. این ازدحام جمعیت نیز یکی از مشکلات بزرگی است که آلودگی را تحت تأثیر قرار می دهد. زیرا با افزایش تعداد افراد، شانس بیشتری برای ساختن فردی که به اندازه کافی نظم و انضباط ندارد بیشتر می شود. در این صورت، زمان بیشتری نیاز است تا افراد جدید بدانند چه کاری باید انجام دهند و از چه کارهایی باید اجتناب کنند تا به محیط زیست کمک کنند.

انسان‌ها به طور مداوم منابع ضروری مانند هوا، آب و خاک را آلوده می کنند. آلودگی هوا یک مشکل جدی است که سلامت و رفاه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. آلودگی هوا می تواند به تغییرات آب و هوایی کمک کند که اثر منفی بر محیط زیست و تنوع زیستی دارد. بنابراین مهم است که برای کاهش آلودگی هوا تلاش نماییم.

پیشگیری از آلودگی، به هر عملی گفته می شود که آلودگی را در منبع آن کاهش داده، حذف یا از آن جلوگیری کند. کاهش آلودگی به نوعی رویکرد اصلی پیشگیری از مدیریت زباله است. کاهش میزان آلودگی تولید شده، به معنای ضایعات کمتری برای کنترول، تصفیه یا دفع است. آلودگی کمتر به معنای خطرات کمتری برای سلامت عمومی و محیط زیست است.

استفاده از موتر و سایر وسایل نقلیه موتوری را به حداقل برسانید.

تا حد امکان پیاده روی یا بایسکیل سواری کنید یا از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. اگر مجبور به رانندگی هستید، وسیله نقلیه خود را به درستی نگهداری کنید. صرفه جویی در مصرف انرژی در خانه و محل کاراز انرژی استفاده بهینه کنید

چراغ‌ها و وسایل برقی را در صورت عدم استفاده خاموش کنید. از محصولات کم مصرف مانند لامپ‌های LED، پنل‌های خورشیدی استفاده کنید. سگرت  یکی از منابع اصلی آلودگی هوای داخل خانه است. می تواند هزاران ماده کیمیاوی  و ذرات تولید کند که به سلامت شما و دیگران آسیب برساند. سگرت  کشیدن می تواند خطر آتش سوزی را افزایش دهد و به وسایل شما آسیب برساند. اگر سگرت  می کشید، سعی کنید سگرت  را ترک کنید یا بیرون از خانه سگرت  بکشید.

استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی هرچه افراد بیشتر سوار موتر بزرگ شوند، موترهای خورد کمتری در جاده‌ها ترددمی کنند و میزان آلایندگی و در نتیجه آلودگی‌ هوا کمتر خواهد شد. استفاده از محصولات حاوی مواد کیمیاوی  مانند پاک کننده ها، رنگ ها، آفت کش‌ها یا خوشبو کننده هوا خودداری کنید. اینها شامل بسیاری از محصولات خانگی مانند پاک کننده‌ها و رنگ‌ها می شود. بطری‌های پلاستیکی و قوطی‌های اسپری را در سطل‌های مخصوص زباله بیاندازید.

از ظروف پلاستیکی کمتر استفاده کنید بسیاری از رستوران‌ها برای کاهش قیمت تمام شده غذا و همچنین سود بیشتر غذا را در ظروفی از جنس فوم یا پلاستیک می اندازند. این ظروف نه تنها به سلامتی مصرف کننده آسیب زیادی می رساند بلکه باعث انباشته شدن ضایعات پلاستیکی نیز شده که محیط زیست را دچار   مشکل بسیار جدی کرده است. بهتر است که به جای استفاده از ظروف پلاستیکی معمول در بازار از ظروف غیرپلاستیکی استفاده شود. استفاده از حشره کش‌ها را به حداقل برسانیدفقط در صورت لزوم از چنین مواد کیمیاوی  استفاده کنید.  ایجاد یک باغچه کوچک در خانه می تواند بسیاری از آلاینده‌های موجود در هوا را از بین ببرد. درختان و گیاهان می توانند به فیلتر هوا و جذب دی اکسید کربن کمک کنند. آنها همچنین می توانند سایه، زیبایی و زیستگاه برای پرندگان فراهم کنند. با بررسی‌ صحیح، گیاهانی که میتوانند به جذب این آلاینده‌ها کمک کنند را می توانید پیدا کنید. بنابراین هم باغچه کوچک و زیبایی‌ خواهید داشت و هم به کاهش آلودگی‌ هوا کمک کرده اید. از گیاهان خانگی تصفیه کننده هوا استفاده کنیدبرخی از گیاهان مانند گیاهان عنکبوتی، می توانند به حذف سموم و بهبود کیفیت هوای خانه شما کمک کنند. می توانید آنها را در اتاق نشیمن، اتاق خواب یا دفتر خود قرار دهید.  باز کردن پنجره‌ها می تواند به گردش هوای تازه و حذف هوای کهنه یا آلوده کمک کند. زمانی که کیفیت هوای بیرون پایین است یا گرده یا گرد و غبار زیادی وجود دارد، از باز کردن پنجره‌ها خودداری کنید.

افزایش آگاهی و اشتراک دانش خود با دیگران در رابطه با علل، اثر و راهکار‌های آلودگی و تغییرات آب و هوا که امروزه با آن درگیر هستیم به اشتراک بگذارید. دیگران را در مورد آموزش دهید.

هر قسمت از محیط زیست، از جمله درختان، اقیانوس ها و خاک را در نظر بگیرید. درختانی که به ما در تنفس کمک می کنند، آنها خاک را در جای خود نگه می دارند و به طور طبیعی آب جذب شده در زمین را فیلتر می کنند. کره زمین مملو از منابع است، برخی تجدیدپذیر و برخی دیگر تجدیدناپذیر، اما متأسفانه ما جمعیت رو به رشدی داریم که تهدید بزرگی برای همه این منابع است. بنابراین مشخص نیست که نسل های آینده چه خواهند یافت و اگر از تمام منابع موجود بهره برداری کنیم، زندگی آنها چگونه خواهد بود. برای رفع این مشکل و همچنین اطمینان از اینکه برخی منابع را برای آینده باقی می گذاریم، حفاظت از محیط زیست اهمیت بالایی می یابد.

حفظ و حفاظت از محیط زیست دو واژه ای هستند که اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، اگرچه کاملاً متفاوت هستند. حفظ به مدیریت مسئولانه و منابع آن برای استفاده در حال حاضر و آینده اشاره دارد. از سوی دیگر، حفاظت یک رویکرد بسیار سختگیرانه است که در آن محیط، زمینها و منابع طبیعی کنار گذاشته می شود. این بدان معنا نیست که اینکه توسط انسان ها مصرف شود، بلکه در عوض در شکل بکر خود نگهداری می شود. اگر قرار است انسان از زمین استفاده کند، فقط باید برای زیبایی و الهام بخشی از آن استفاده شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن