افغانستان

وزیرداخله پاکستان:  آزار و اذیت مهاجرین افغان پیگیری شود

پس‌‌ از آغاز روند اخراج مهاجرین افغان از سوی حکومت پاکستان و ادامه‌ی آزار و بی‌حُرمتی افغان‌ها از سوی نهاد‌های امنیتی این کشور، به تازگی وزیر داخله‌ی پاکستان به مقام‌های محلی پنجاب دستور داده که ادعاهای آزار و اذیت‌ مهاجرین افغان بررسی‌ شود.

پس‌‌ از آغاز روند اخراج مهاجرین افغان از سوی حکومت پاکستان و ادامه‌ی آزار و بی‌حُرمتی افغان‌ها از سوی نهاد‌های امنیتی این کشور، به تازگی وزیر داخله‌ی پاکستان به مقام‌های محلی پنجاب دستور داده که ادعاهای آزار و اذیت‌ مهاجرین افغان بررسی‌ شود. این‌ مطلب را رسانه‌های پاکستان گزارش داده‌اند،‌ گفته می‌ شود که این تصمیم‌ وزارت‌ داخله‌‌‌‌‌‌‌ی پاکستان پس از دیدار مقامات سفارت افغانستان مقیم پاکستان

با مقامات این کشور صورت‌گرفته‌ است.

اما آیا مقامات محلی‌ پاکستان قادر به بررسی قضایای لت و کوب و آزار مهاجرین افغان‌ خواهند شدند و آیا مقامات ‌وزارت داخله‌ی پاکستان با این حرف شان صادق خواهند بود؟

عبدالمطلب حقانی، سخنگوی وزارت مهاجرین امارت‌ اسلامی افغانستان در رابطه به دستور اخیر وزارت داخله‌ی پاکستان به روزنامه‌ی انیس گفت:

«تصمیم پاکستان مبنی به بررسی قضایای مهاجرین گپ تازه نیست چون در گذشته‌ها کشور‌های‌همسایه به ویژه‌پاکستان تاکید بر بررسی قضایای مهاجرین افغان نمودند اما دیده شد که‌ اینها به حرف‌های شان پای بندی نشان ندادند و ما شاهد بودیم مهاجرانی که اسناد های قانونی داشتند از سوی دولت پاکستان دستگیر شدند و به جبر از آن کشور اخراج گردیدند».

حقانی اشاره نمود که روند اخراج مهاجرین افغان از سوی کشورهای همسایه به خصوص پاکستان هنوزهم جریان دارد و روزانه مهاجرین افغان به گونه‌ی اجبار از سوی دولت پاکستان روانه‌ی افغانستان می‌شوند.

سخنگوی وزارت مهاجرین با اشاره به سازمان‌هایی که مهاجرین را کمک می‌کنند افزود: «سازمان‌های مهاجرتی که در قسمت مهاجرین کار می‌کنند میلیون‌ها دالر بنام مهاجرین می‌گیرند و اما دیده می‌شود که این نهاد‌ها جدا از اینکه به گونه درست مهاجرین را کمک نمی‌کنند حتا صدای مهاجرین را بُلند نمی‌کنند».

این‌ در‌حالیست که بیشتر از دو ماه می‌شود کشور‌ پاکستان دست به اخراج مهاجرین  زده و هزاران مهاجر را تا اکنون از پاکستان اخراج کرده است. مهاجرانی که از سوی نهاد‌های امنیتی پاکستان مورد اذیت و آزار قرار گرفته اند و حتا گزارش‌ها در شبکه‌های مجازی دست به دست گردید که مهاجرین حتا بخاطر مبایل و پول شان از سوی افراد مسلحه‌ پاکستان به شهادت رسیده‌اند.

با آنهم مهاجرینی که روزانه در این هوای‌ سرد وارد افغانستان می‌شوند تنها امید شان نهادهای بشری، امارت اسلامی افغانستان، نهاد‌های خیریه و تاجران کشور استند تا دستگیری‌ شان نمایند.

ببرک قیومی – اطلاعات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *