اجتماعی

چگونه می‌توان به فرد کاریزماتیک مبدل شد؟

احتمالاً هر کدام ما در زندگی روزمره خویش واژه «کاریزما» را از زبان کسی شنیده ایم و یا در جای خوانده ایم. مثلاً: می گویند محمود در زمان خویش یک شخصیت کاریزماتیک بود. یا احمد از کاریزما برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران استفاده می کند و یا این که شفیق مطالعات در مورد قوانین کاریزما دارد و ....

احتمالاً هر کدام ما در زندگی روزمره خویش واژه «کاریزما» را از زبان کسی شنیده ایم و یا در جای خوانده ایم. مثلاً: می گویند محمود در زمان خویش یک شخصیت کاریزماتیک بود. یا احمد از کاریزما برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران استفاده می کند و یا این که شفیق مطالعات در مورد قوانین کاریزما دارد و ….

تا زمانی که کتاب «قوانین کاریزما/اثر کرت دبلیو مورتنسن» و تعداد از مقالات مرتبط با موضوع را مطالعه نکرده بودم، چیز زیادی از کاریزما نمی دانستم. پس از مطالعه دانستم که کاریزما چیست؟ چه اهمیت دارد؟ و چگونه می شود به یک شخصیت کاریزماتیک مبدل شد؟

از روی حسن نیت که به دیگران دارم، خواستم نتیجه مطالعات خویش در مورد کاریزما با تخلیصات و تصرفات کوتاه و دراز با زبان ساده باز نویسی کرده و در خدمت علاقه مندان قرار دهم. ان شاالله که مفید واقع شود.این نوشته نسبتاً طولانی است. امید است که به دقت خوانده شود. و در عمل پیاده گردد.

کاریزما چیست؟

عبارت از تاثیرگذاری روی افراد دیگر است، طوری که افراد مذکور برای اهداف که شما تعین کرده اید با رضایت خاطر کار نماید.

کاریزما خوب است یا بد؟

کاریزما هم چون سایر وسایل زندگی در ذات خویش نه خوب است و نه هم بد. اگر شخص کاریزماتیک از آن به نفع شخصی خویش استفاده کند بد است. و اگر از آن به نفع خود و دیگران استفاده کند خوب است.

چه اهمیت دارد؟

اهمیت کاریزما در این است که زمینه ایجاد کار گروپی را برای رسیدن به هدف و یا اهداف ایجاد کرده و انرژی جمع را برای فتح قله کامیابی متمرکز می سازد.

مثلاً: فرد «کاریزماتیک» هدف تعین می کند که در راستای تعلیم در کشور خدمتی نماید، این فرد با استفاده از قوت کاریزما انرژی پراکنده ی افراد مختلف را یک جا جمع کرده و آن را به سمت هدایت می کند که منجر به بلند تر رفتن سطح عمومی تعلیم در افغانستان شود.

اکتسابی یا ذاتی؟

کاریزما، هم اکتسابی است و هم ذاتی. با بعضی از افراد با بعضی از خصوصیات کاریزما متولد می شوند و یا این که آن را در زمان کودکی با شکل ناخودآگاه می آموزند. خبر خوش این است که کاریزما یک امر آموختنی است و می شود آن را با تمرین و ممارست حاصل کرد.

ساحات کاربردی

کارایی کاریزما، در ساحه خاصی مقید نیست. می شود از آن در تمام بخش های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و غیره سود برد.

نقش کاریزما در زندگی

هیچ انسانی در جهان نیست که به نحوی به دنبال موفقیت نباشد. کاریزما، از یک طرف انسان ها را در راستای رسیدن به موفقیت ها کمک می کند و از جانب دیگر، در صورت استفاده مثبت می تواند زندگی انسان های سرگردان و بی برنامه دیگر را به سمت درست رهنمون شود.

مثلاً: هدف احمد این است که یک تجار خوب باشد و روزی حلال فراوان داشته باشد. به دلیل این که تجارت یک عمل محض فردی نیست و باید دست های زیادی در اجتماع کار کند تا فرد مذکور به هدف برسد، کاریزما می تواند ایشان را در راستای رسیدن به هدف شان کمک کند. از سوی دیگر، احمد با استفاده از انرژی کاریزما می تواند افراد سرگردان دیگر را که نمی دانند چه کنند به سمتی هدایت نمایند که آن ها صاحب کسب و کار شوند.

اصول کاریزما

زیر این عنوان شما 35 قانون کاریزما را مرور خواهید کرد:

اصل 1_افراد کاریزماتیک شور و هیجان دارد. در هر جای از خانه گرفته تا دفتر، از داخل تاکسی گرفته تا محفل عروسی از خود انرژی مثبت ساطع می کنند. دیگران از بودن در کنار شان لذت می برند. و این لذت بردن زمینه را برای تاثیرپذیری دیگران فراهم می کند.

اصل 2_افراد کاریزماتیک، اعتماد به نفس قوی دارند. اعتماد به نفس در ساده ترین تعریف خویش عبارت از احساس توانایی انجام کاری را داشتن است. باید یاد بگیرید که با افراد از دریچه اعتماد به نفس قوی ارتباط برقرار کنید. این موضوع برای کاریزما خیلی مهم است و حتی می شود گفت حیاتی است. مردم دوست دارند تحت تاثیر افرادی با اعتماد به نفس بالا قرار بگیرند.

اصل 3_میان گفتار و عمل افراد کاریزماتیک هماهنگی وجود دارد. این موضوع از یک طرف شما را ریاکار نشان نمی دهد و از جانب دیگر، مقبولیت و محبوبیت شما را در میان جمع افزایش می دهد. این دو نکته سبب می شود که زمینه تحت تاثیر قرار دادن دیگران آسان تر شود.

اصل 4_افراد کاریزماتیک، خوشبین هستند. با عینک خوش بینی به چهار اطراف خویش نگاه می کنند. و به هر که هر چه از دریچه خوش بینی نظر می نمایند. مردم از چنین افرادی نه تنها که فرار نمی کنند بل، تحت تاثیر شان قرار می گیرند. اگر شما نگرش درست یا خوش بینانه نداشته باشید چه طور می توانید الهام بخش دیگران باشید و کاریزما منتقل کنید؟ افراد کاریزماتیک، قبل از چالش فرصت را می بینند.

اصل 5_افراد کاریزماتیک از قدرت به شکل درست استفاده می کنند. قدرت، اشکال مختلف دارد. کاریزما و قدرت نفوذ را افزایش می دهند. وقتی ما شکل های قانونی قدرت را دارا باشیم، دیگران مشتاق تر می شوند و می خواهند کاری برای ما انجام دهند که مدنظر ماست. وقتی از قدرت به شیوه نادرست استفاده شود در درازمدت نتیجه معکوس می دهد. قدرت به شکل درست زمانی به وجود می آید که شما بتوانید به دیگران کمک کنید که به نیاز و یا خواسته های شان برسند. فراموش نباید کرد که زور کاریزما نیست. استفاده از زور در طولانی مدت نتیجه معکوس دارد.

اصل 6_زمانی که در کنار یک فرد کاریزماتیک بنیشید، انرژی او را حس می کنید. و این انرژی  به زودی به شما سرایت می کند. افراد مذکور اجازه نمی دهند که انرژی منفی به صورت رنگ چهره، حرف و حرکات از سوی آن ها پخش شود. چون، این موضوع قاتل درجه یک کاریزما است.

اصل 7_افراد کاریزماتیک، از خود نور شادی و شادمانی پخش می کنند. بسیاری های که در تاریکی های زندگی سرگردان اند به دنبال چنین روشنایی می گردند. هر جای که آن را پیدا کنند به زودی و ناخواسته جذب آن می شود. فراموش نباید کرد که این افراد از درون خویش شاد اند و نیاز زیادی به عوامل بیرونی برای شاد شدن ندارند.

اصل 8_افراد کاریزماتیک، در برابر خواست های ناسالم نفس ایستاده گی می کنند. افراد که نمی توانند نفس خویش را کنترل کنند نمی توانند بهره ی از کاریزما در زندگی خویش داشته باشند. افراد کاریزماتیک به دنبال کارهای خوب می روند و از کارهای بد اجتناب می کنند، هر چند که نفس شان برخلاف آن را حکم کند. مثلاً: نفس می خواهد تلویزیون تماشا کند ولی او کتاب می خواند. نفس می خواهد غذایی فست فود بخورد ولی او غذایی سالم برایش تهیه می کند. نفس می خواهد در خانه گرم استراحت کند ولی او در هوای سرد به دنبال کارها و فعالیت های می رود که نتیجه آن استقلال مالی است و ….

اصل 9_افراد کاریزماتیک، مهارت، دانش و تخصص در زمینه مورد نظر خویش دارد. کاریزماتیک سیاسی، در زمینه سیاست مهارت و دانش و تخصص کافی دارد و چگونه گی استفاده از آن را به خوبی می داند. این فارمول در تمام زمینه ها صدق می کند. فرق نمی کند که اقتصاد باشد یا اجتماع و یا هم چیزهای دیگر. دقیق همین مهارت است که زمینه تاثیرگذاری بر افراد هم مسلک را فراهم می کند.

اصل 10_افراد کاریزماتیک، از غریضه خویش در ارتباط به دیگران استفاده می کند. او تغییر رنگ چهره دیگران را درک می کند. از چگونگی حرکت بدنی افراد وضعیت درونی او را تشخیص می دهد. از صدای فرد روان او را می خواند، و… افراد مذکور، با درنظرداشت نشانه های این چنینی کوشش می کند که بر دیگران اثر بگذارد. این موضوع در کاریزما و در تصمیم گیری ها خیلی مهم است.

اصل 11_افراد کاریزماتیک، در زندگی خویش هدف دارند. می دانند چه می خواهند و به کجا می روند. چگونه می توان از کسی اثر پذیرفت که در صحرای زندگی سرگردان است. هدف داری از نیازهای اصلی و کلیدی دنیای کاریزما است.

اصل 12_افراد کاریزماتیک، صادق اند. مهم ترین ابزار شناخته شده برای متقاعد سازی و تحت تاثیر قرار دادن دیگران صداقت است. با عدم صداقت نمی توان کاریزماتیک بود. چون، این موضوع به خودی خود راه اثرگذاری بر دیگران را می بندد.

اصل 13_افراد کاریزماتیک، شهامت تعقیب اهداف خویش را دارند. در این راه از گرمی و سردی نترسیده و حتی دیوها و پری های افسانه ها را نادیده می گیرند.

اصل 14_افراد کاریزماتیک خلاق اند. در ساده ترین تعریف خلاقیت عبارت توانایی تولید ایده های جدید برای حل مشکلات قدیمی و یا جدید است. خلاق بودن، ترکیب ایده های قدیمی، ایده های جدید و خیال پردازی برای حل یک مشکل است.

اصل 15_افراد کاریزماتیک، تمرکز روی فعالیت و کار شان دارند. اگر نمی توانید روی کار خویش متمرکز بمانید نمی توانید از کاریزما استفاده کنید. با حواس پرتی و از این شاخ به آن شاخ پریدن نمی توان اعتماد دیگران را کسب کرده و روی شان اثر گذاشت.اصل 16_افراد کاریزماتیک، سخن وران قوی هستند. این، سخن گفتن خوب است که دانه ی موفقیت مان را در ذهن مخاطب می کارد. سخن می تواند در جای جادو کند و دل های زیادی را مسحور شما نماید. این موضوع دروازه های ورود بر ذهن دیگران را برای شما باز کرده و با آواز بلند صدا می دهد که بیا و من تحت تاثیر قرار بده.

اصل 17_افراد کاریزماتیک، توانایی برقراری ارتباط با افراد بیشتر را به وجه احسن آن دارند. مردم آن ها را دوست دارند. به این خاطر است که از ایشان به رضایت خاطر اطاعت کرده و اهداف شان را دنبال می نمایند.

اصل 18_افراد کاریزماتیک، توانایی نفوذ بر دیگران را دارند. این توانایی را به شکل آهسته و آرام به کار می گیرند. قطره قطره آن را استفاده می کنند. می دانند که استفاده زیاد آن نتیجه عکس را به همراه می آورد. چون انسان ها به شکل طبیعی دوست ندارند که دیگران بر زندگی شان کنترل داشته باشد.

اصل 19_افراد کاریزماتیک، قصه پردازان و داستان گوهای خوبی اند. می توانند در جای مناسب آن داستانی را به شکل بگویند که در خاطره ها باقی بماند. افراد می توانند جمله های کتاب ها را فراموش کنند ولی نمی توانند داستان جالب را که با گفتار زیبا بیان شده باشد فراموش کنند.

اصل 20_افراد کاریزماتیک، توانایی برقراری ارتباط خوب چشمی را در هنگام صحبت کردن با دیگران دارند. افراد مذکور، می توانند صداقت، اعتماد و اطمینان را با استفاده از حرکت های چشم خویش به هم صحبت های خویش منتقل نمایند.

اصل 21_افراد کاریزماتیک، شنونده های قهار هستند. انسان ها به طور طبیعی مجذوب کسانی می شوند که به حرف های شان گوش می کنند. و انسان های را دوست ندارند که می خواهند زیاد بگویند و یا وسط حرف های شان بپرند.

اصل 22_افراد کاریزماتیک، روابط صمیمی برقرار می کنند. این موضوع باعث می شود که دیگران از بودن در کنار شان احساس راحتی نمایند. نتیجه آن دوستی است. طبیعی است که بر دوست می شود راحت تر اثر گذاشت و آن را در راستای رسیدن به اهداف خویش به خدمت گرفت.

اصل 23_افراد کاریزماتیک، از یک طرف خود شان روحیه دارند و از جانب دیگر، توانایی روحیه دادن به دیگران را نیز دارند. افراد مذکور، توانایی الهام بخشیدن به دیگران، بهتر کردن حال دایمی آن ها، تعدیل عواطف آن ها و افزایش انرژی در جمع را به شکل دایمی دارند.

اصل 24_افراد کاریزماتیک، در ضمن داشتن خود باوری مناسب، کوشش می کنند که سبب افزایش خود باوری دیگران نیز شوند. وقتی انسان حس می کنند مهم و محبوب اند، نفوذ در آن ها راحت تر می شود. خود باوری عبارت از رضایت از خود و یا میزان علاقه به خود است.

اصل 25_افراد کاریزماتیک، با جان خویش از اعتبار شان محافظت می کنند. و نیز کوشش می نمایند که بار اعتبار شان سنگین تر شود. بی اعتباری اسلحه ی است که کاریزما را نابود می سازد.

اصل 26_افراد کاریزماتیک، هنر این را دارند که نیاز ها و خواسته های دیگران را به انگیزه های قوی مبدل نمایند. در بیشتر اوقات این کار را از دو راه به انجام می رساند: رشد فردی، از قبیل استفاده از ذهن، افزایش دانش و مهارت… و وادار کردن آن ها به تعین اهداف.

اصل 27_افراد کاریزماتیک، نسبت به دیگران حسن نیت دارند. نیت درونی، خود را در چهره های چون محبت، نوع دوستی، برادری، همکاری وغیره نشان می دهند. که این سبب می شود دیگران نیز نسبت به ایشان صمیمیت پیدا کنند و این صیمیت هاست که راه نفوذ و اثرگذاری را بردیگران برای شان مساعد می سازد.

اصل 28_افراد کاریزماتیک، تصورات شان را چنان با بصیرت تمام به دیگران نشان می دهند که دیگران گویا آن را می بینند، می چشند، لمس می کنند و حس می کنند. ایجاد چنین تصوری به شکل طبیعی دیگران را به رفتن به راهی می کشاند، که تصور در ذهنش ترسیم کرده است.

اصل 29_افراد کاریزماتیک، توانایی همدلی با دیگران را دارد و با دیگران همدلی می کنند. همدلی به این معنی است که خود را در جای دیگران قرار داده و با آن ها ارتباط برقرار نمایید. با به قول بزرگان با پاپوش دیگران راه رفتن را می گویند.

اصل 30_افراد کاریزماتیک، نه تنها که به دیگران به مفهوم واقعی کلمه احترام می گذارند، بل، احترام خویش را به شکل مناسب آن نیز ابراز می نماید.

اصل 31_افراد کاریزماتیک، با اعتماد به نفس، قاطع و شیوا سخن می گوید.

اصل 32_افراد کاریزماتیک، برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران از حرکات بدنی مناسب هر حالت و هر محفل استفاده می کنند.

اصل 33_افراد کاریزماتیک، به جنبه های منطقی و عاطفی دیگران توجه نشان می دهد. از این که گاهی عاطفه بر منطق غلبه می کند، این افراد بیشتر کوشش می کند عواطف انسان ها را مورد توجه قرار دهند.

اصل 34_افراد کاریزماتیک، در ضمن توجه کامل به باطن به ظاهر خویش نیز توجه می کنند. لباس مناسب می پوشند. حرکت ها و جست و خیزهای مناسب انجام می دهند. چون، ظاهر انسان ها در قضاوت ها خواسته باشیم یا نباشیم نقش در خور توجهی دارند. این افراد آراسته می باشند ولی در این کار زیاد افراط نمی کنند، تا جلوه گر به نظر نرسند.

اصل 35_افراد کاریزماتیک، دیگران را با عمل و یا گفتار نامناسب دفع نمی کنند. بسیاری از اوقات ما عادت داریم بدون این که متوجه باشیم با حرفی و یا با حرکتی دیگران را از خود رنجانده به جای جذب دفع می نماییم. این کار را نباید کرد چون، راه نفوذ در دل ها را می بندد.

نتیجه

کاریزما این است که بر دیگری طوری اثر بگذاری که با رضایت خاطر و خوشحالی تمام برای اهداف شما کار نمایند. کاریزما، در زندگی ما از اهمیت زیادی برخوردار است. چون، انرژی های پراگنده را در خدمت اهداف مان بسیج می کند. جای مسرت این است که این مهارت آموختی است و می شود آن را با تمرین و ممارست به دست آورد.همانند این که یک شبه نمی توانید یک ریاضی دان یا متخصص کیمیاوی شوید، یک شبه نیز نمی توانید به شخص کاریزماتیک مبدل گردید.

تا رسیدن به مهارت کافی در این هنر اثرگذاری، سال ها زمان و هزار ها ساعت تمرین نیاز است. ولی ارزش آن را دارد که روی آن هزینه شود.

بسم الله ذکی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *