سخن انیس

مطبوعات؛ جامعه را به کاروان بیداری میرساند

یکی از نیازهای اساسی کشور مطبوعات است که برای بیداری ملت‌ها نقش ارزنده‌یی دارد و توده‌ها را به نعمت آگاهی و روشنگری می‌رساند.

یکی از نیازهای اساسی کشور مطبوعات است که برای بیداری ملت‌ها نقش ارزنده‌یی دارد و توده‌ها را به نعمت آگاهی و روشنگری می‌رساند.

زمانی که مطبوعات یک ملت و مملکت مرده باشد در حقیقت ملت آن کشور در حکم زنده‌ها نیستند و قبل از فرارسیدن مرگ، به صف مرده‌ها پیوسته اند.

چون ملت بدون مطبوعات، طبعاً ملت غافل است و از سرنوشت خود و کشور آگاهی ندارند.

مطبوعات از قدیم الایام در دولت‌ها و حکومت‌ها به شکل کلاسیک نقش داشته و برای بیدارکردن ملت‌ها به کار گرفته شده است.

اما در این اواخر، شیوه و شکلِ معاصر و مدرن را به خود گرفت و برای آگاهی ملت‌ها، بیشتر از پیش، نقش ایفا کرد.

مطبوعات در افغانستان نیز توسط نخبگان برجسته‌ی علمی و فرهیخته‌گان کشور به وجود آمد و فرزندان دل‌سوز و دانشمند این سرزمین برای زنده کردن آن تلاش نمودند و ازاین طریق، ملت و مردم را در روشنی اطلاعات و دریافت‌های معلوماتی قرار دادند.

مطبوعات؛ زبان زنده‌ی کشورها و ملت‌هاست، و دولت‌ها مسئول استند تا ازآن پاسداری کنند و برای پیشرفت و ترقی آن، تلاش به خرج دهند.

پیشرفت و ترقی مطبوعات، بسته‌گی به افراد دانشمند، و بابصیرت دارد که باید از طرف حکومت‌ها در این راستا گماشته و حمایت شوند.

چون افراد مستعد و باجوهر می‌توانند این بار سنگین را به درستی به دوش بکشند و مطبوعات را در روشنی علم و دانش به قُله‌های ترقی و تعالی برسانند.

این امر مهم و خدمت عظیم، هزینه بلندی می‌طلبد و حکومت‌ها مسئولیت دارند تا با پرداخت آن، وظیفه ملی، میهنی و ایمانی خود را ادا نمایند.

قابل تذکر است که مطبوعات، امروزه در کشورهای اسلامی هم نقش برجسته و برازنده‌یی دارد و برای آگاهی مسلمانان و بیداری امت اسلامی ضرورت انکارناپذیر به شمار می‌رود.

یکی از علت‌های عقب‌ماند‌گی مسلمانان، ناآگاهی شان از سیاست‌ها و جریانات روز است که از دستِ کم‌گرفتنِ مطبوعات به وجود آمده است.

اگر مسلمانان برای زنده نگه‌داشتن مطبوعات غفلت نمی‌کردند، امت اسلامی به آگاهی کامل می‌رسید و امروز از لحاظ انکشاف و تکنالوژی سرتاج جهان بود.

اما متأسفانه غفلت مسلمانان‌ِ پسین، باعث پس‌ماند‌گی و قهقرا گردید و جهان کفر از تلاش و زحمت خویش امروز به اوج پیشرفت‌ها قرار گرفته اند که از حد تصور انسان‌های عقب‌مانده بالاست.

می‌گویند: (ماهی را هرگاه از آب بگیریم تازه است) و یا به عبارت دیگری: (بدی را از هرجایی که قطع کنیم، خوب و بهتر است).

امروز که افغانستان به گوهر آزادی و استقلال دست یافته است، باید برای رشد سطح آگاهی ملت خود نیز کار کنیم و برای بهبودِ امور مطبوعاتی کشور خویش کمر همت ببندیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن