سیاسی

پاکستان از بازگرداندن اجباری مهاجرین افغان چه بدست آورد؟

وزارت زراعت امارت اسلامی افغانستان با نشر اعلامیه یی گفته است که در نظر دارد تا برای مهاجرینی که از کشورهای همسایه بخصوص از پاکستان اخراج شده یا به وطن بازگشته اند، زمین برای سکونت داده شود. همچنین آنهائیکه حویلی و خانه داشته باشند، برای حل مشکل بیکاری شان، زمین های دولتی برای کشت و زراعت برایشان اجاره داده می شود. این اعلامیه در حالی نشر می شود که تقریباً از یکماه بدینسو شمار مهاجرینی ، که از ایران و پاکستان به کشور باز می گردند، در حال افزایش است.

کشور پاکستان پس از روی کار آمدن امارت اسلامی، تلاش نمود تا از همان اوایل با سیاست نابخردانه و نادرست خود امارت اسلامی را زیر فشار گرفته و تحت تاثیر خواسته ها و مطالباتش دربیاورد، اما از آنجائیکه افغانستان برای استقلال و تمامیت ارضی خود بیست سال جهاد کرده بود، حاضر نبوده  که ثمره این جهاد مقدس را قربانی خواسته های کشورهای همسایه و یا قدرتمند جهان کند.

امارت اسلامی به همه جهانیان اعلام نمود که باید افغانستان را بحیث یک کشور مستقل و صاحب اختیار در تمام امورات داخلی و خارجی خود بشناسند و براساس اصول بین الدول خواهان روابط نیک و حسنه با تمام کشورهای جهان است.  متعاقب آن کشورهای مختلف جهان با درک واقعیت های میدانی در افغانستان برای آیندۀ روابط خود تصامیم مختلف اتخاذ نمودند. شماری سفارتخانه های خود را فعال نموده و روابط دیپلوماتیک آغاز کردند و عده یی نیز بسوی روند عادی سازی روابط پیش می روند. اما در این میان تنها کشوری که با پالیسی نادرست خود در جهت مخالف در حرکت است، کشور پاکستان است.

پاکستان که از سالیان سال در رقابت تنگاتنگ و نادرست با هندوستان بر سر کشمیر قرار دارد. در افغانستان نیز مسئله پشتونستان و دیورند سبب شده تا این کشور همیشه در تلاش افغانستانی ضعیف، ناتوان و محتاج باشد. از اینرو در عرصه های مختلف در تلاش بی ثباتی و هرج و مرج افغانستان بوده است، زمانی از مهره های موجود در ستون فقرات دولت کار می ګرفت و گاهی از آله های دیگر فشار استفاده می کرد و در بی ثباتی و مداخله امور داخلی افغانستان دست اندازی می نمود.

اینبار نیز پس از سقوط جمهوریت، پاکستان مهره های موجود در نظام را از دست داده بود و بدنبال یافتن جایگزین هایی تلاش نمود، اما پس از سال و اندی راه به جایی نبرد. پس سرانجام و بصورت ناگهانی تصمیم به اخراج مهاجرین بحیث اهرم فشار کرد. پاکستان انتظار داشت که اخراج گسترده مهاجرین افغان، امارت اسلامی را به قبول خواسته های آنها مجبور نماید.

پاکستان حدس می زد که با اخراج نزدیک به دو (۲) میلیون مهاجر افغان، اقتصاد افغانستان تحت تاثیر شدید قرار گرفته و حکومت تازه ایجاد امارت اسلامی در وضعیت دشوار و شکننده یی قرار خواهد گرفت و سبب افزایش ناامنی در افغانستان خواهد شد. پاکستان باورمند بود که حکومت تازه تاسیس امارت نمی تواند این فشارها را تحمل کند و برایشان زانو زده و خواسته هایشان را می پذیرد. پس با ادعای پوچ مبنی بر دست داشتن مهاجرین در حملات و انفجارات سبب بی امنی در پاکستان شده اند و باید اخراج شوند، شروع به آزار و اذیت مهاجرین و اخراج ظالمانه افغان ها در سرمای زمستان نمود.

اما عملکرد ا. ا. افغانستان کاملاً خلاف انتظار پاکستان بود. امارت اسلامی به جای زاری و درخواست چیزی یا مذاکره با پاکستان، بر مدیریت بازگشت مهاجرین تمرکز کرد. اگرچه حکومت تازه تاسیس امارت اسلامی از نظر اقتصادی قوی نیست و تجربه طولانی در مقابله با بحران‌های بزرگ ندارد، اما مدیریت بازگشت مهاجرین هموطن  را بسیار موفقانه انجام داد.

حالا حکومت مؤقت پاکستان بسیار ناراحت و پریشان است. زیرا امارت اسلامی  نه درخواستی مبنی بر عدم اخراج مهاجرین از پاکستان نمود و نه هیئتی را برای مذاکره به پاکستان فرستاد.

اخیراً سازمان ملل متحد نیز با انتقاد شدید از اخراج مهاجرین افغان، گفت که ادعای پاکستان مبنی بر دست داشتن مهاجرین افغان در حملات و عملیات های تروریستی و انفجارات آن کشور کاملاً بی اساس است. کارشناسان سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای تصریح کردند: دولت موقت پاکستان نباید بین مهاجرین افغان و خطر تروریسم پیوند غیرمستند ایجاد کند. سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از دستگیری و اخراج افغان ها افزود که پاکستان ملزم است تا سیاست‌های مهاجرتی خود را مطابق با قوانین بین‌المللی از جمله اصل عدم بازگشت اجباری مهاجرین تنظیم کند و باید از مهاجرین افغان بدون توجه به اسنادی که دارند برای دسترسی به حق پناهندگی حمایت کند.

همچنین کمیسیون عالی سازمان ملل در امور مهاجرین در گزارشی اظهار داشت، بازداشت و دستگیری مهاجرین افغان توسط عساکر پولیس و ملیشه پاکستان به شدت افزایش یافته است. این گزارش تاکید کرد در حدود یک ماه اخیر نزدیک به 28هزار مهاجر افغان در پاکستان دستگیر و زندانی شده‌اند. گزارش همچنین اظهار داشت از ۱۵ سپتامبر سال روان میلادی، بیشتر از ۴۴۸هزار افغان از پاکستان اخراج شده‌اند.

اما در مقابل همه اینها،امارت اسلامی پالیسی سالم و مبتنی بر اصول درستی را ادامه داده است. در حالیکه می توانست در واکنش به این اقدامات اسلام‌آباد راه ترانزیتی (کریدور) تجاری پاکستان به آسیای مرکزی را مسدود کند، بر روی دریای کنر سد بسازد و همکاری در رابطه با پروژه‌های انتقال برق و گاز از آسیای مرکزی به پاکستان را به حالت تعلیق درآورد.

اما امارت اسلامی تمرکز اش را بر روی اسکان مهاجرین و ارائه خدمات ممکن به آنها ادامه داد و با مدیریت شایسته این مشکلات کلان داخلی را بصورت مناسب حل نموده و امید است که با عملی شدن اعلامیه وزارت زراعت برای اعطای زمین و حویلی به مهاجرین بازگشته، سطح بیکاری کاهش و تولیدات داخلی افزایش یابد.

هلال بلخی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *