اجتماعی

نقش تولیدکنندگان صنایع دستی درکاهش نرخ بیکاری

حمایت از تولیدکنندگان کوچک مانند تولیدکنندگان صنایع دستی می‌تواند زمینه‌ی کار را برای بسیاری از افرادی بیکار که از فقر و بیکاری در کشور رنج می‌برند، فراهم سازد.

عبدالحليم باخرد

حمایت از تولیدکنندگان کوچک مانند تولیدکنندگان صنایع دستی می‌تواند زمینه‌ی کار را برای بسیاری از افرادی بیکار که از فقر و بیکاری در کشور رنج می‌برند، فراهم سازد. جای دارد که گفته شود این درصورتی می‌تواند امکان پذیر باشد که نهادهای مسئول به هدف تشویق بهتر تولیدکنندگان صنایع دستی در نقاط مختلف کشور تسهیلات لازم را فراهم سازند. برگزاری نمایشگاه‌ها به هدف معرفی بهتر صنایع دستی در شهرهای بزرگ کشور و زمینه سازی برای اشتراک تولیدکنندگان صنایع دستی درنمایشگاه‌های بیرون از کشوربه هدف معرفی بهتر تولیدات وطنی، یکی از راه‌های است که تولید کنندگان می‌توانند به بازارهای داخلی و خارجی دست یابند و تولیدات خویش را به بازار عرضه نموده و سودی بیشتری را کسب نمایند، این می‌تواند باعث رونق کسب و کار آنها در کشور گردد و بسیاری از افراد برای کسب درآمد به تولید صنایع دستی روی آورند. بنابراین آنها نیاز به افراد کارگر و حرفه‌ای دارند که در کارگاه های تولید صنایع دستی کار نمایند، تعداد زیادی از افراد در این کارگاه‌ها جذب خواهند شد، به این ترتیب  نرخ بیکاری نیز کاهش خواهد یافت و گراف فقر پایئن خواهد آمد و بسیاری از خانواده‌ها خواهند توانست از این طریق مخارج زندگی خود را تأمین نمایند.

همین گونه، نیاز است که شهروندان تشویق گردند تا درعوض استفاده از تولیدات خارجی از تولیدات وطنی استفاده نمایند، این درصورتی می‌تواند امکان پذیر گردد که نهادهای مسئول تعرفه گمرگی بر کالاهای وارداتی از کشورهای دیگر را بالا ببرند تا تولید کنندگان داخلی بتوانند در بازارهای داخلی با تولیدکنندگان خارجی رقابت نمایند . درصورتی که تولید کنندگان داخلی در کیفیت تولیدات خویش توجه نمایند و همین گونه، در پایین آوردن نرخ اجناس تولیدی خود نسبت به نرخ تولیدات خارجی نیز توجه نمایند، در این صورت است که آنها خواهند توانست در بازار با تولیدکنندگان خارجی رقابت نموده و سودی بیشتری را بدست آرند.

آگاهان امور براین باوراند درصورتی که تسهیلات لازم از سوی نهادهای مسئول برای تولیدکنندگان صنایع دستی و کوچک فراهم گردد، امکان آن وجود دارد تعدادی زیادی از افراد با سرمایه اندک بتوانند در نقاط مختلف کشور دست به ایجاد کارگاه‌های تولیدی بزنند و به این ترتیب تعدادی زیادی از افراد در سراسر کشور در این کار گاه ها جذب خواهند شد و خواهند توانست مایحتاج زندگی خود را تأمین نمایند.

با ادامه کار، کارگاه های تولیدی صنایع دستی در سراسر کشور ما شاهد کاهش نرخ بیکاری و پایین آمدن گراف فقر در کشور خواهیم بود. این بستگی به تلاش و برنامه ریزی نهاد های مسئول دارد که آن‌ها برای کاهش فقر و بیکاری چه راهکار ها و برنامه های را روی دست خواهند گرفت . همین گونه، عدم دسترسی تولیدکنندگان صنایع دستی و کوچک به موادخام به نرخ پائین می تواند یکی از دلایلی دیگری است که نرخ تولیدات آن‌ها نسبت به تولیدات خارجی بلند تر است، شهروندان به دلیلی بلند بودن نرخ تولیدات وطنی قادر نیستند  از تولیدات وطنی استفاده نمایند در عوض برای رفع نیازمندی خویش از تولیدات خارجی استفاده می‌نمایند. پس نیاز است که نهادهای مسئول در این زمینه با تولیدکنندگان صنایع دستی و کوچک همکار شده و به آنها کمک نمایند تا آنها بتوانند مواد مورد استفاده ای خود را به نرخ پایین‌تر تهیه بدارند.

از جانب دیگر، نبود راه ترانزیتی مناسب برای عرضه تولیدات داخلی به کشورهای منطقه و فرامنطقه یکی از مشکلات دیگری است که سد راه تولید کنندگان داخلی قرار دارد، این باعث گردیده است تا بسیاری از افرادی که دارای کارگاه های تولید صنایع دستی در کشور بودند، کارگاه های خود را بی بندند و به هدف ادامه ی کار و فعالیت خویش به کشورهای همسایه رفته و در آنجا کارگاه های خود را دوباره فعال نموده و بکار خویش ادامه می دهند، درنتیجه دیده می شود بسیاری از تولیدات ما با نام و نشان کشورهای همسایه در بازار های بیرونی به نمایش گذاشته می شود که این می تواند به اعتبار تولید کنندگان صنایع دستی لطمه زند و تأثیر منفی روی کار آن‌ها داشته باشد.  پس   نیاز است که نهاد های مسئول در این زمینه تولیدکنندگان صنایع داخلی را کمک کنند تا آنها بتوانند تولیدات خویش را با قمیت مناسب به بازار های جهانی عرضه نموده

و از این طریق تولیدات خود را به فروش برسانند. در صورتی که دولت و شهروندان هردو بتوانند تولیدکنندگان داخلی را حمایت نمایند و در نتیجه حمایت دولت و شهروندان باعث تداوم کار و فعالیت آنها خواهد شد و به این ترتیب افغانستان خواهد توانست به خود کفایی و شگوفایی با گذشت زمان دست یابد. اما دیده می شود که تولید کنندگان صنایع دستی مانند تولید کنندگان قالین و گلیم وطنی از نبود بازار مناسب برای فروش تولیدات خویش شکایت دارند زیرا دیده می‌شود که قالین و گلیم که از کشورهای دیگر وارد می گردد نرخ آن نسبت به قالین و گلیم وطنی پائین تر اند، این باعث گردیده است که شهروندان درعوض خرید قالین و گلیم وطنی، قالین و گلیم خارجی را بخرند که این توانسته است باعث ورشکستگی کسب و کار آن‌ها گردد که در نتیجه این باعث گردیده است بسیاری از این کارگاه‌ها بسته شده و نتوانند به کار خویش ادامه دهند و به این ترتیب تعدادی زیادی از افرادی که در این کارگاه‌ها مصروف کار بودند و می توانستند مخارج خود را از این طریق تهیه بدارند بیکار شدند که این خود می تواند در بالا رفتن نرخ بیکاری و گراف فقر تأثیر زیادی داشته باشد. پس نیاز است که نهاد های مسئول در این زمینه دست بکار شده و به مشکلات آن‌ها رسیدگی نمایند تا تولیدکنندگان داخلی بتوانند به کار وفعالیت خویش ادامه دهند و به این ترتیب تعدادی زیادی از افراد بیکار نیز شامل کار گردند و مخارج زندگی خود را از این طریق تهیه بدارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن