گزارش

جاذبه های گردشگری هرات

هرات یکی از شهرهای بزرگ افغانستان، در غرب کشور موقعیت دارد. این شهر پس از کابل، دومین شهر پرجمعیت کشور محسوب می‌شود. هِرات قطب صنعتی و مهمترین کانون فرهنگی-هنری افغانستان به‌شمار می‌آید. رودخانه معروف هریرود از کنار این شهر می‌گذرد و نام هرات از نام این رود گرفته شده است.

هرات یکی از شهرهای بزرگ افغانستان، در غرب کشور موقعیت دارد. این شهر پس از کابل، دومین شهر پرجمعیت کشور محسوب می‌شود. هِرات قطب صنعتی و مهمترین کانون فرهنگی-هنری افغانستان به‌شمار می‌آید. رودخانه معروف هریرود از کنار این شهر می‌گذرد و نام هرات از نام این رود گرفته شده است.

این شهر یکی از پر جمعیت‌ترین شهرهای افغانستان است و همراه با کابل، مزار شریف و قندهار، یکی از چهار شهر بزرگ افغانستان به شمار می‌آید.

هِرات را در گفتارهای ادبی و رسمی هِرات باستان

می‌گویند. این شهر از بابت مناره‌ها و معماری اسلامی عالی و مجلل خود شهرت دارد و در گذشته و حال، هِرات یکی از مراکز عمدهٔ آموزشی شمرده شده است. این شهر در سال ۲۰۰۹ پس از بررسی شهرهای مختلف جهان توسط سازمان یونسکو شامل برنامه هزار شهر و هزار زندگی این سازمان گردید.اینک می پردازیم به جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری هرات.

پارک تخت صفر هرات

در شمالی ترین قسمت شهر «هرات» و ارتفاعات این شهر، باغی بزرگ و تفریحگاهی بی نظیر به چشم می خورد. این منطقه زیبای طبیعی و تاریخی که به زمان «تیموریان» بر می گردد، از بزرگترین و سر سبز ترین باغ ها و پارک های شهر»هرات» می باشد. امکانات بسیاری در این مجموعه برای رفاه مسافران و گردشگران گرد هم جمع شده است. از بزرگترین شهربازی های «افغانستان» می توان به شهربازی پارک «تخت صفر» اشاره کرد.

پل مالان

در منطقه «مالان» و بر روی رود خانه «هریرود» از توابع «هرات» قدیمی ترین و زیباترین پل «هرات» به چشم می خورد. «پل مالان» از تاریخی ترین پل های منطقه «هرات» می باشد. تاریخ ساخت آن را همزمان با پیدایش «هرات» و به قبل از اسلام می رسد. پلی با 22 زیر گذر و 240 متر طول که سال ها مسیر ارتباطی بین هرات و قندهار بوده است.

مقبره خواجه عبدالله انصاری

آرامگاه «خواجه عبدالله انصاری» فرزند «ابو ایوب انصاری» از یاران پیامبر اسلام (ص) در شمال شهر «هرات» قرار گرفته است. آرامگاه عارفی وارسته که نزد مسلمانان و به ویژه اهالی محلی شهر «هرات» از احترام بالایی برخوردار است. این عارف و استاد اخلاق در سال 396 هجری قمری در زمان سلطنت «آلپ ارسلان سلجوقی» به دنیا آمد و در سال 481 هجری قمری در «گازرگاه» هرات درگذشت. آرامگاهی زیبا که در دل کوه های شهر «هرات» قرار گرفته است.

مسجد جامع هرات

«مسجد جامع هرات» قدیمی ترین مسجد این شهر به حساب می آید. بنای اولیه این مسجد را در سال 597 «غیاث الدین غوری» بنا نهاد ولی موفق به اتمام آن نشد. در سال 1202 میلادی جسد «غیاث الدین» زیر گنبد این مسجد مدفون شد. این مسجد در زمان «تیموریان» به پایان یافت و از آن به بعد به دلیل شرایط جغرافیایی و سیاسی تاکنون بارها بازسازی شده است.

مقبره خاتم الشعرا جامی

در شمال شرقی شهر «هرات» آرامگاه شاعر و عارف، نام دار به نام «نورالدین عبدالرحمن بن احمد» معروف به «جامی» قرار دارد.

گلدسته های بلند و آجری این بنای تاریخی و زیبا از فاصله دور نیز به چشم می خورد. دیواره های بیرونی این بنا با کاشی کاری های هنرمندانه ای پوشیده شده و نشان از آرامگاه شخصیتی بزرگ و صاحب احترام در این منطقه می باشد.

مسجد

ارگ هرات

از بزرگترین و شاخص ترین اماکن تاریخی در شهر «هرات» می توان به قلعه «اختیار الدین» یا همان قلعه «اسکندر مقدونی» که به ارگ «هرات» شناخته می شود اشاره کرد. بر روی برج های این قلعه می توان آثار و هنر دوره «تیموریان» را که با کاشی کاری های زیبا به نمایش کشیده شده است را به نظاره نشست. قدمت این قلعه تاریخی را هزار سال قبل از میلاد مسیح می دانند.

آرامگاه خواجه غلطان هرات

 

«شیخ یحیی بن عمار سجستانی» معروف است به «خواجه غلطان ولی» وی از بزرگان و خوبان این دیار بوده است. آمده است که در زمان ورود شیخ به این دیار به دلیل اینکه خاک «هرات» آرامگاه بزرگان و اندیشمندان بسیاری بوده است، «خواجه غلطان» بجای پای نهادن به این خاک خود را تا شهر بر روی زمین غلطانیده است.

مدرسه و آرامگاه گوهرشاد هرات

«گوهر شاد بیگم» از سیاست مداران و زنان خیر و با نفوذ و همسر سلطان «شاهرخ تیموری» از شاهان سلسله تیموری بود. این بزرگ زن نیکوکار در سال 861 هجری قمری توسط امرای سلطان «ابوسعید» کشته شد. مقبره این بزرگ زن در کنار قبر فرزند و همسرش در مدرسه و مسجد گوهرشاد «هرات» قرار دارد. کاشی کاری ها و سنگ کاری های این مقبره زیبا چشم هر بیننده ای را به خود جذب می کند.

پارک ترقی هرات

پارک زیبا و سرسبز و وسیع «ترقی» از معروف ترین پارک های شهر هرات می باشد. پارکی جنگلی با درختان زیبا و محیطی کاملاً آرام که روزانه خانواده های بسیاری را به سمت خود جذب می کند. محیط باز و فضای مناسب این پارک باعث شده که گاهی جشن ها و مراسم های ملی این شهر در این محل برگزار شوند. «پارک «ترقی» در خیابان خواجه علی موفق روبروی «مقام ولایت هرات» واقع شده است.

هریرود هرات

همیشه وجود رودخانه ها و چشمه ها در یک منطقه نشانه ای از سر زندگی و زیبایی و سر سبزی در آن خطه است. گذشتن رودخانه پر آب «هریرود» در «افغانستان» از میان شهر «هرات» جاذبه ها، مناظر و مناطق بکر و زیبایی را بوجود آورده است. در امتداد این رودخانه زیبا همواره سبزه زارها و مناطق گردشگری طبیعی دیده می شود. این رودخانه از کوه های «هندوکش» سرچشمه گرفته و با گذشتن از مرز «ایران» و «افغانستان» به کشور «ترکمنستان» می رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *