صحت

افسرد‌گی (دلتنگی)

احساس ناامیدی و غم در برخی مواقع جزء  زندگی طبیعی انسان است، ناامیدی و غمگینی با گذشت زمان در فرد ازبین نروند و تشدید شوند که در نهایت منجر به کاهش علاقه در زندگی شود و افکار ناامیدکننده مکرر در ذهن فرد مرور شود، که این موارد بر زندگی شخصی، اجتماعی و شغلی افراد اثرنامطلوب را به همراه داشته باشد ممکن است فرد دچار افسردگی شود.

احساس ناامیدی و غم در برخی مواقع جزء  زندگی طبیعی انسان است، ناامیدی و غمگینی با گذشت زمان در فرد ازبین نروند و تشدید شوند که در نهایت منجر به کاهش علاقه در زندگی شود و افکار ناامیدکننده مکرر در ذهن فرد مرور شود، که این موارد بر زندگی شخصی، اجتماعی و شغلی افراد اثرنامطلوب را به همراه داشته باشد ممکن است فرد دچار افسردگی شود.

افسردگی چیست؟

افسردگی، یک اختلال شایع اما جدی در جامعه امروز است. افسردگی حالتی خلقی شامل بی حوصلگی و گریز از فعالیت یا بی علاقگی و بی میلی است و میتواند بر افکار، رفتار، احساسات، خوشی و تندرستی یک فرد تاثیر بگذارد. افسردگی غمگینی امتدادیافته ناتمام توام با کاهش علاقه زندگی فرد همراه است.

تاثیرات مخرب افسردگی

افسردگی نه تنها باعث داشتن احساس غم و اندوه در تمامی مراحل زندگی فرد میشود بلکه توانایی وی در پاسخ به مشکلات زندگی، انجام فعالیت های روزانه و عملکرد جسمی و عقلانی را تحت شعاع قرار داده و در خوردن، خوابیدن و لذت زندگی فرد اخلال ایجاد می کند تا حدی که گذراندن یک روز معمولی نیز برای وی سخت و طاقت فرسا میشود. افسردگی ممکن است منجر به عصبانیت و بی قراری شده و میزان طاقت افراد در برابر مشکلات را بسیار کم میکند. در صورت عدم درمان، افسردگی ممکن است منجر به بروز اختلالات شدید جسمی و روحی در فرد شود.

علل ابتلا به افسردگی

  • تجارب دردناک گذشته از جمله سابقه سو استفاده جسمی، جنسی و عاطفی
  • مصرف برخی از دواها
  • مشکلات ارتباطی از جمله کشمکش ها و مشکلات با خانواده و دوستان
  • غم و ناراحتی ناشی از مرگ یا از دست دادن عزیزان
  • ژنتیک وجود سابقه افسردگی در اعضای خانواده
  • اتفاقات مهم (چه مثبت چه منفی) زندگی مثل شروع شغل جدید، فارغ التحصیلی، ازدواج، مهاجرت یا اتفاقات ناگواری مثل ازدست دادن شغل یا درآمد، طلاق، بازنشستگی
  • وجود بعضی از بیماری جسمی
  • مصرف مواد مخدر

افراد مبتلا به افسردگی علایم زیر را حداقل به مدت دو هفته تجربه کرده و نشان میدهد که عملکرد فرد با عملکرد قبلی او متفاوت شده است:

–   از دست دادن علاقه یا لذت

– احساس غمگینی یا ناامیدی در اکثر اوقات روز

–  زور رنجی و بدخلقی

–  تغییر رژیم غذایی بطور چشمگیر

–  کاهش یا افزایش وزن

–  کاهش یا افزایش اشتهاد

–  کاهش یا افزایش خواب

–  کندی روانی حرکتی

–  احساس بی حالی یا بی انرژی بودن

–  احساس بی ارزشی یا عذاب وجدان

–  عدم قاطعیت در تصمیم گیری

–  مشکل در تمرکز

–  افکار خودکشی

افسردگی انواع مختلف دارد:

افسردگی دایم: علایم افسردگی را مثل عزت نفس پایین، دشواری در تصمیم گیری، احساس ناامیدی، تغییر در اشتها و تغییر در خواب را فرد حداقل به مدت 2 سال تجربه کند.

افسردگی فصلی: علایم مثل غمگینی، بی میلی، پرخوابی، پرخوری و افزایش وزن در طول زمستان بوجود می آید، در بهار یا تابستان بعد بهبود می یابد و به همین دلیل، افسردگی زمستانی نیز نامیده میشود.

افسردگی مشوش: افراد مبتلا به افسردگی مشوش خشم خود را به بد و بیراه گفتن، جر و بحث با صدای بلند، لت و کوب کردن یا برخورد غیر منطقی با اعضای خانواده نشان میدهند.

اختلال دیسفوریای پیش از قاعدگی: اختلال دیسفوریای پیش از قاعدگی تغییرات خلقی شدیدی است که میتواند بر فعالیت های روزمره و روابط فرد اثر بگذارد. این اختلال در زنانی دیده میشود که در 7 الی 10 روز پیش از آغاز عادت ماهانه، نشانه های ویژه ای مثل اندوه، گریه، احساس خستگی، تحریک پذیری، بی خوابی و پر خوابی، از دست دادن انرژی، عصبانیت و…. را تجربه می کنند و چند روز پس از آغاز عادت ماهانه، شدت نشانه ها کم می شوند و سپس ناپدید میشود.

  • در صورتی که علایم شایع افسردگی بیش از دو هفته در فرد ادامه داشته باشد بهتر است که به نزد داکتر صحت روان و یا روانشناس مراجعه کرده و درخواست کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *