اجتماعی

مکان های تاریخی نماد و هویت ملی ما است

سرزمین شیران خدا و مجاهد پرور دارای بهترین و مقبول ترین جای های تاریخی و گردشگری در جهان است، اما نبود امکانات اقتصادی باعث عقب ماندگی شناخت دقیق آن گردیده است.

تهیه کننده: نجیب
قسمت نخست
سرزمین شیران خدا و مجاهد پرور دارای بهترین و مقبول ترین جای های تاریخی و گردشگری در جهان است، اما نبود امکانات اقتصادی باعث عقب ماندگی شناخت دقیق آن گردیده است.
گردشگری و سیاحت، سیاحین را مقدور ساخته است که کشور ما را به دنیای بیرونی اش به نمایش بگذارد و در گذشته نه چندان دور مناطق محبوب جای برای گردشگران داخلی و خارجی بود و گردشگران نامداری چون “مارکوپولو” از این کشور دیدن کرده است.
در حالی که مناطق مختلفی از افغانستان استعداد جذب گردشگری را دارد و در صورت توجه مسئولان مربوطه، گردشگری میتواند از منابع مهم عایداتی درکشور به حساب آید.
بعضی از کارشناس گردشگری افغانستان معتقد هستند که بعضی ولایتهایی استند که دارای بیشترین بناها و مکانهای تاریخی میباشند.
ولایت بدخشان:
کوه های پامیر: پامیر نام مجموعه رشته کوههای متصل به هیمالیا و مشرف به زنجیره کوهستانهای قراقروم، کونلون و هندوکش است و در میان بلندترین مناطق کره زمین قرار دارد. از گذشته دور این مناطق را با اصطلاح بام دنیا میشناسند. هرچند بخش گسترده ای از این کوه ها در تاجیکستان و قرقیزستان جای گرفته، اما افغانستان نیز سهم بسزایی از این منطقه دارد. مردم این منطقه با جهان تقریباً بیگانه اند و همیشه در آرامش زندگی کرده اند، حتی در زمان جنگ های بحرانی افغانستان این سرزمین در صلح و آرامش بوده است.
ولایت کابل:
باغ بابر: باغ تفریحی و تاریخی بابر به دستور شاه مغول بابر در سال ۱۵۲۸ در شهر کابل ساخته شد. این باغ از دوست داشتنی ترین مکان های کابل است و با ۱۱ هکتار مساحت بزرگ ترین فضای سبز عمومی شهر به حساب می آید. این باغ به شکل چهار باغ درست شده و از مکان های تفریحی پادشاهان مغول بوده است. باغ بابر در دامنۀ کوه شیر دروازۀ کابل از معدود بناهای تاریخی این شهر است، که از گزند حوادث محفوظ ماندهاست.
کاروانسرا: در ابتدای ورودی باغ بابر کاروانسرای زیبایی قرار دارد که به تازگی بازسازی شدهاست و برای ورود به محوطه اصلی باغ باید از این مکان عبور کرد. در گذشته این کاروانسرا محل رفتوآمد بازرگانان و مکانی برای اسکان فقرا بودهاست. در حال حاضر این کاروانسرا تبدیل به دفاتر اداری باغ و غرفه های فروش صنایع دستی شدهاست.
منار علم و جهل افغانستان: کابل پایتخت اشک ها و لب خند ها است منار علم و جهل از آثار تاریخی شهر کابل به حساب می آید. این منار با هفت متر ارتفاع بر روی تپه ای کوچک از سنگ مرمر و سیمت ساخته شده است. این منار در فراز دامنه ای کوه شیردروازه در دهمزنگ کابل به شکل مقبول و مرغوب از سنگهای رنگین و ظریف بنا یافتهاست و در اثر جنگها آسیب دیده است. این منار حدود یکصد سال قدامت دارد.
باغ وحش کابل: در سال 1346 خورشیدی برابر با 1967 میلادی توسط خانواده «ظاهرشاه» تأسیس شد و سردار نادر پسر ظاهر شاه به عنوان رییس افتخاری این باغ تعیین شد. باغ وحش کابل در زمان تأسیس 700 حیوان از 92 گونه مختلف داشت. باغ وحش کابل در جنگ های داخلی مانند دیگر بخش های افغانستان آسیب شدید دید، در این جنگ ها حیوانات در نتیجه گرسنگی مردند. باغ وحش کابل در سال 2006 میلادی عضویت باغ وحش جنوب آسیا و در 2009 میلادی عضویت باغ وحش های بین المللی را به دست آورد. در این باغ وحش پرندگانی از جمله طاووس، کرکس، طوطی، عقاب، بوم، کبوتر، کبک، پرندگان صحرایی و… یافت میشود که نسل برخی از آنها رو به انقراض است. در این باغ وحش حیواناتی مانند شیر، خرس، گاو وحشی، شتر، روباه، گرگ، میمون، آهو و برخی حیوانات دیگر وجود دارد. در حال حاضر این باغ وحش به یک مکان مشهور تفریحی تبدیل شده و روزانه صدها تن از این باغ وحش دیدن میکنند.
ادامه دارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن