صحت

پیاده گردی  یا رمزصحتمندی

حمیدالله بخش چهارم وپایانی تنفس از طریق بینی به جای دهان هنگام ورزش، برای بیماران مبتلا به آسم توصیه می‌شود.

حمیدالله

بخش چهارم وپایانی

تنفس از طریق بینی به جای دهان هنگام ورزش، برای بیماران مبتلا به آسم توصیه می‌شود. هوا قبل از رسیدن به ریه‌ها گرم شده و فیلتر می‌شود و به این ترتیب نفس کشیدن راحت‌تر می‌شود. برای جلوگیری از تنفس از طریق دهان قدم زدن بهترین ورزش است. مطابق با سرعتی قدم بزنید که به شما اجازه می‌دهد تنفس را از طریق بینی‌تان انجام بدهید. هنگامی که شما تنفس از طریق دهان را شروع می‌کنید، سرعت‌تان را کم کنید. افرادی که در فعالیت‌های روزانه مصروف اند، کم‌تر از سایرین دچار بی‌خوابی می‌شوند. ورزش متعادل، مانند پیاده گردشی روزانه، باعث بهبود کیفیت خواب می‌شود، به طوری که امکان انتقال آسان بین مراحل مختلف خواب وجود دارد. ورزش سنگین‌تر در صبح و بعد از ظهر برای خواب بهتر است. بهترین زمان برای انجام تمرینات ملایم‌تر قبل از خواب است. این امر به شما امکان می‌دهد تا به عمیق‌ترین حالت خواب برسید و به مدت طولانی‌تری خواب باشید.

-وقتی که گرفتگی عضلات شروع می‌شود، یک پیاده گردشی سریع انجام دهید و احتمالاً برخی از این نشانه‌های آزاردهنده را با این کار کاهش خواهید داد. با افزایش میزان اندورفینی که در مغز شما آزاد می‌شود، به احتمال زیاد خلق و خوی‌تان نیز بسیار بهتر خواهد شد.

-پیاده گردشی روزانه می‌تواند به کاهش احتمال ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر کمک کند. این ورزش سبک باعث می‌شود که مغز بهتر عمل کند، و اکسیژنی که به تمام ارگان‌های بدن‌تان از جمله مغز می‌رسد، افزایش بیابد.

در حال سکون بودن به مدت طولانی می‌تواند سبب مه‌آلود شدن مغز شود و این به نوبه‌ی خود می‌تواند عملکرد مغز را کاهش دهد. مغز آدم‌های بدون تحرک در واقع کوچک خواهد شد. ورزش، سایز هیپوکمپوس را افزایش می‌دهد، بخشی از مغز که سیستم تفکر را پشتیبانی می‌کند. هرچند بسیاری از افراد معتقدند که مغز نمی‌تواند در اثر سبک زندگی بدون تحرک آسیب ببیند، اما چنین چیزی ممکن است و موارد زیادی برای اثبات آن وجود دارد. با جوانسازی فعالیت مغزتان، می‌توانید ریسک بروز بیماری‌ زوال عقل یا آلزایمر را کاهش دهید.

-چاقی مشکلی است که بسیاری از امریکایی‌ها به خاطر ورزش نکردن و غذا خوردن بیش از اندازه از آن رنج می‌برند. برخی ها در تمام طول روز به کار خود مشغول هستند و احساس می‌کنند که بعد از مراقبت از بچه‌ها و خانواده‌شان نیازی به ورزش کردن در هنگام عصر ندارند. انجام روزانه‌ی یک پیاده گردشی ساده به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه می‌تواند به کاهش یا جلوگیری از چاقی کمک کند. چاقی اختلالی است که می‌تواند منجر به انواع مشکلات سلامتی شود و همچنین طول عمر شما را کاهش دهد.حتی اگر عادت‌های غذایی خود را تغییر ندهید، پیاده گردشی روزانه به شما کمک می‌کند کالری بیش‌تری بسوزانید و سالم بمانید.بسیاری از افراد دارای اضافه وزن یا چاق می‌گویند که انرژی لازم را برای ورزش کردن ندارند، اما اگر شما به آرامی شروع کنید و زمانی را که قدم می‌زنید، به مرور افزایش دهید، اوضاع سلامتی شما به میزان زیادی بهتر خواهد شد.

-قدم زدن به صورت روزانه عمدتاً سبک زندگی شما را بهبود می‌بخشد. این ورزش سبک باعث تقویت قدرت عضلات، هماهنگی ذهن و بدن و سایر فعالیت‌های بدنی می‌شود. پیاده گردشی همچنین می‌تواند باعث افزایش میل جنسی در مردان و زنان شود.

تحقیقات دانشگاه جورجیا نشان داد وقتی افرادی که تحرکی نداشتند ۲۰ تا ۳۰ دقیقه تمرین سبک را به صورت چندین بار در هفته شروع کردند، انرژی‌شان افزایش یافت و کم‌تر احساس خستگی می‌کردند. قدم زدن جریان خون را به عضلات و مغز آنها افزایش می‌دهد، سطح انرژی‌شان را افزایش می‌دهد و به آنها کمک می‌کند تا احساس خوبی داشته باشند.

ورزش باعث افزایش تولید آدنوزین تری‌فسفات می‌شود، ترکیبی شیمیایی که توسط بدن تولید می‌شود و جریان خون را افزایش می‌دهد. این‌که احساس خستگی می‌کنید و انرژی ندارید، ممکن است به دلیل عدم تحرک و ورزش نکردن باشد. پیاده گردشی سریع مغز و بدن شما را بیدار می‌کند. خیلی زود احساس خستگی را از دست خواهید داد و پر جنب و جوش‌تر خواهید شد.

-اکثر مردم هرگز حتی در مورد تمرین دادن پای‌شان فکر هم نمی‌کنند، اما رباط‌ها، عضلات و استخوان‌های پا نیز نیاز به ورزش منظم دارند. پا به تنهایی ۵۰ عضله دارد. عضلات پا برای حفظ سلامتی و حفظ عملکرد مناسب نیاز به تمرین دارند و وقتی به اندازه‌ی کافی تمرین نداشته باشند، ضعیف می‌شوند. پیاده گردشی روزانه ۲۶ استخوان را در پا ورزش خواهد داد، بدون این‌که به آنها آسیب برساند. این کار باعث می‌شود که آنها نرم و راحت کار کنند تا شما بتوانید برای باقی زندگی خود فعال بمانید.

برای کاهش درد پس از پیاده گردشی، ماساژ ملایم پاهای‌تان بسیار مفید است. آنها را به بیرون کشش بدهید، تا هر گونه فشار و درد از بین برود.

-پیاده گردشی روزانه متابولیسم شما را افزایش می‌دهد و سبب می‌شود که با سرعت بسیار بالاتری کار کند. این ورزش سبک به بدن شما اجازه می‌دهد کالری‌ها را سریع‌تر و در مدت زمان طولانی‌تری بسوزانید. آیا می‌دانستید زمانی که شما به صورت منظم تمرین می‌کنید، حتی در هنگام خواب نیز مشغول سوزاندن کالری‌ها هستید؟ برای این‌که این اتفاق رخ بدهد، لازم نیست تمرینات سنگین انجام دهید. پیاده گردشی سریع به طور روزانه متابولیسم کلی شما را تسریع می‌بخشد، به این معنی که حتی در هنگام خواب نیز سریع‌تر کار می‌کند. هر روز ۳۰ تا ۴۰ دقیقه پیاده گردشی به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر غذا را هضم کنید، وزن‌تان راکم کنید و سالم‌تر بمانید. اگر هضم سریع‌تر انجام شود، از بروز مشکل در معده و دیگر بخش‌های شکم جلوگیری می‌شود.

-ما درباره‌ی این صحبت کردیم که  چگونه راه رفتن می‌تواند کلسترول بد را در بدن شما کاهش دهد و بیماری‌هایی را که ممکن

است در اثر آن ایجاد شود را کاهش می‌دهد. با این حال، راه رفتن می‌تواند باعث افزایش کلسترول HDL (کلسترول خوب) نیز بشود. احتمالاً در مورد کلسترول خوب و کلسترول بد چیزهایی شنیده‌اید. کلسترول خوب، HDL، کلسترول کم چگالی مضر را به کبد انتقال می‌دهد و کلسترول بد در آن‌جا تجزیه می‌شود و از بدن خارج می‌شود. HDL برای تثبیت سطح کلسترول خون‌تان بسیار مهم است. پیاده گردشی در صورتی که در یک دوره‌ی زمانی انجام شود، سطح کلسترول خوب را افزایش می‌دهد.

-اگر از رفلاکس اسید رنج می‌برید، اهمیت رهایی از این اختلال را درک می‌کنید. شما با مشاهده‌ی نخستین نشانه‌ی یک حمله برای خرید داروی آنتی اسید اقدام می‌کنید. خوب، پیاده گردشی می‌تواند به کاهش علائم رفلاکس اسید و کاهش حملات نیز کمک کند. بعضی از فرم‌های ورزش می‌توانند احتمال رفلاکس اسید را افزایش دهند، به خصوص آن‌هایی که نیاز به دراز کشیدن به پشت دارند یا فشار زیادی روی قفسه‌ی سینه وارد می‌کنند. مطالعه‌ای که توسط یک پزشک روی ۱۸۷۵ فرد مبتلا به ریفلاکس اسید انجام شد، نشان داد افرادی که پس از شام پیاده گردشی می‌کنند و ۳ ساعت قبل از خواب چیزی نمی‌خورند، می‌توانند حملات GERD (بازگشت اسید به مری) را کاهش دهند.

-زنان مبتلا به یائسگی می‌توانند با ورزش منظم علائم یائسگی را در خود کاهش بدهند. مطالعات انجام شده روی زنان ۵۵ تا ۷۲ ساله نشان داد علائم یائسگی در زنانی که به طور منظم ورزش می‌کردند به مراتب کم‌تر از افرادی بود که ورزش نمی‌کردند.

-سندرم پای بی‌قرار یک اختلال عصبی است که موجب احساس مور مور، گز‌گز و یا سوزش در پاها می‌شود. این اختلال معمولاً در شب اتفاق می‌افتد، زمانی که فرد در تلاش برای خوابیدن است. فرد مبتلا باید پاهای خود را حرکت دهد یا بی‌حرکت بماند تا کم‌کم تسکین بیابد. هم مردان و هم زنان ممکن است دچار این اختلال شوند، با این حال، ‌احتمال بروز اختلال در زنان دو برابر مردان است. پیاده گردشی یک ورزش عالی برای تسکین سندرم پای بیقرار است. راه رفتن سریع یا پیاده گردشی در یک سرعت بالا بهترین تمرین برای کاهش این اختلال است. به یاد داشته باشید قبل از این‌که پیاده گردشی را شروع کنید، حرکات کششی را انجام بدهید، تا به این ترتیب انعطاف و نرمی لازم را برای پیاده گردشی پیدا کنید. بعد از اتمام پیاده گردشی نیز حرکات کششی انجام بدهید.

-پیاده گردشی یک راه عالی برای افزایش گردش خون است. درست مثل هر فعالیت بدنی دیگری، البته اگر شما فعال هستید، پیاده گردشی هم سبب می‌شود که همه چیز بهتر شود، ‌از جمله جریان خون و گردش خون در تمام قسمت‌های بدن.

پیاده گردشی می‌تواند به بهبود گردش خون کمک کند و برای بیماری سرخرگ محیطی مفید است. آترواسکلروز (تصلب شرایین)، ایجاد پلاک در شریان‌ها است. این مشکل موجب تنگی عروق خونی می‌شود. قدم زدن می‌تواند به جلوگیری از بروز این اختلال کمک کند و با پیاده گردشی‌های منظم می‌توانید این فرآیند را وارونه کنید.

-بسیاری از افراد ادعا می‌کنند که دوستان و همسایگان جدید خود را با پیاده گردشی روزانه ملاقات کرده‌اند. ملاقات با افراد جدید و شکل دادن دوستی‌های جدید فایده‌ی آشکاری برای سلامتی شما دارد و سبب می‌شود از زندگی خود لذت ببرید. پیاده گردشی نگرش ذهنی شما را بهبود می‌بخشد و به کاهش انزوا کمک می‌کند. به این ترتیب، حالا ۵۰ دلیل خوب برای شروع یک برنامه‌ی روزانه‌ی پیاده گردشی دارید. مطمئنا برخی از این موارد برای شما مفید خواهد بود. هیچ دلیلی وجود ندارد که تمام شب را روی مبل بنشنید و تلویزیون تماشا کنید. هنگامی که از محل کار به خانه برمی‌شد، کفش‌های پیاده گردشی خود را بپوشید و بیرون بزنید. شما شگفت زده خواهید شد از میزان تاثیر شگرفی که این کار در بهبود اوضاع زندگی‌تان خواهد داشت. اگر ازدواج کرد‌ه‌اید، همسرتان را نیز با خودتان همراه کنید. اگر نه، از یک دوست بخواهید که شما را همراهی کند. پیاده گردشی همراه با یک گروه نیز روشی محبوب است برای این‌که آدم‌ها بتوانند از یک برنامه‌ی ورزشی جدید لذت ببرند. اگر شما نمی‌توانید کسی را متقاعد کنید که با شما همراه شود، خوب به تنهایی پیاده گردشی کنید. به مرور زمان احساس بهتری خواهید داشت و زیباتر هم به نظر خواهید رسید. اگر دارو مصرف می‌کنید، شگفت زده خواهید شد از این‌که شاید بتوانید دوز برخی از آن داروها را کم کنید یا شاید اصلا به طور کلی مصرف آنها را متوقف کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *