مقالات

وقوع زمین لرزه محمدیونس مایار زلزله از جمله رخداد‌های طبیعی و غیر قابل‌ پیش‌بینی است که تا به امروز علاوه بر خسارت مالی و جانی، از نظر ذهنی و روانی تأثیر زیادی روی افراد گذاشته است. از آن‌جایی که همیشه احتمال وقوع زلرله وجود دارد و ناگهانی اتفاق می‌افتد، بسیاری از افراد حتی با فکر کردن به آن نیز دچار استرس و اضطراب زیادی می‌شود.ها در جهان دریک نگاه

 

محمدیونس مایار

زلزله از جمله رخداد‌های طبیعی و غیر قابل‌ پیش‌بینی است که تا به امروز علاوه بر خسارت مالی و جانی، از نظر ذهنی و روانی تأثیر زیادی روی افراد گذاشته است. از آن‌جایی که همیشه احتمال وقوع زلرله وجود دارد و ناگهانی اتفاق می‌افتد، بسیاری از افراد حتی با فکر کردن به آن نیز دچار استرس و اضطراب زیادی می‌شود.

از وحشتناک ترین زلزله‌هایی که در جهان اتفاق افتاده است، زلزله‌ والدیویا در تاریخ ۲۲ می ۱۹۶۰ در شیلی است. در این زلزله، ۱۶۵۵ نفر جان شان را از دست دادند و تعداد زیادی از مردم آواره شدند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این زلزله خسارت ۵۵۰ میلیون دالری به شیلی وارد کرد.

زلزله والدیویا باعث بروز سونامی شد و خسارت‌های زیادی به کشور‌های نزدیک خود، مانند جاپان، هاوایی و فیلیپین وارد کرد و همچنین بعد از گذشت دو روز از زلزله آتشفشان پویهوئه فعال شد که تا چند هفته دود و خاکستر آن در آسمان وجود داشت. طبق گزارشات رسیده تکان‌های ناشی از این زلزله به مدت ده دقیقه طول کشیده است و اگر از جمله افرادی باشید که زلزله را تجربه کرده باشید، حتما می‌دانید که ده دقیقه برای زلزله مدت بسیار زیادی است.

زلزله ۹.۲ ریشتری در پرنس ویلیام ساوند آلاسکا

زلزله‌ پرنس ویلیام در تاریخ ۲۸ مارچ سال ۱۹۶۴ در آلاسکا اتفاق افتاد. این زلزله همراه با سونامی بود، اما خوشبختانه در مقایسه با زلزله شیلی تلفات کمی داشت چون مرکز زلزله در مناطق غیر مسکونی آلاسکا بود.

در این زلزله ۱۲۸ نفر کشته شدند و ۳۱۱ میلیون دالر به این کشور خسارت وارد شد. طبق گزارش‌های رسیده تکان‌های ناشی از این زلزله ۳ دقیقه طول کشیده که یکی از وحشتناک‌ ترین زلزله های جهان به شمار می‌رود. مرکز اصلی زلزله در آلاسکا، به‌خصوص شهر آنکوریج بود، اما در بخش‌های از کانادا و همچنین تا منطقه هاوایی احساس شد.

زلزله ۹.۱ ریشتری سوماترا اندونیزیا

مرکز این زلزله‌ بزرگ و مخرب در ۲۵۰ کیلومتری جنوب شرقی باندآسه اندونزی بود که در عمق ۳۰ کیلومتری زمین رخ داد. این زلزله در تاریخ ۲۶ دسامبر سال ۲۰۰۴ دقیقا یک روز بعد از جشن کریسمس در کشور اندونزی اتفاق افتاد و جان ۲۲۷۹۰۰ را گرفت و حتی تعداد زیادی ناپدید شدند که فرض را بر این گرفتند که جان خود را از دست دادند. زلزله‌ی سوماترا باعث شد که در ۱۴ کشور جنوب آسیا و شرق آفریقا بیش از ۱۷ میلیون نفر آواره شوند. این زلزله یکی از وحشتناک‌ ترین زلزله‌ های جهان به شمار می‌آید و حتی دو روز بعد یعنی در تاریخ ۲۸ دسامبر آتشفشانی در نزدیکی باراتنگ فعال شد که می‌توان آن را با وقوع این زلزله مرتبط دانست.

زلزله ۹ ریشتری سندای جاپان وحشتناک ترین زلزله های جهان

زلزله‌ی سندای در تاریخ ۱۱ مارس سال ۲۰۱۱ در کشور جاپان اتفاق افتاد. گزارشی مبنی بر تعداد جان‌باختگان این زلزله گزارش نشده است، اما با توجه به وقوع سونامی در پی این زلزله خسارت‌های جانی و مالی زیادی به مردم این منطقه وارد شد. سونامی ایجاد شده در اثر این زلزله موج‌هایی به ارتفاع ۹ متر در کائنا به وجود آورد. لرزش‌های ناشی از این زلزله به مدت ۱۷۳ ثانیه گزارش شده است.تنها یک دهقان محلی از مرگ ۶ گاو خود در اثر سونامی به‌وجود آمده خبر داد، اما خبر دیگری از ضررهای مالی و جانی در دسترس نیست.

زلزله ۸.۸ ریشتری بیوبیو شیلی

این زلزله در تاریخ ۲۷ فوریه‌ سال ۲۰۱۰ در شیلی به همراه سونامی به وقوع پیوست. مرکز این زلزله در سانتیاگو، پایتخت شیلی و در عمق ۳۵ کیلومتری زمین اتفاق افتاد. در این زلزله که یکی از وحشتناک‌ ترین زلزله های جهان به شمار می‌رود، ۵۲۱ نفر کشته شدند و ده‌ها هزار نفر ناپدید و آواره شدند و خسارت‌های مالی زیادی به کشور شیلی محتمل شد.  این زلزله روی جمعیتی بیش از یک میلیون و هشت هزار نفر تاثیر گذاشت و یک خسارت ۳۰ میلیارد دالری را به همراه داشت.

در پی این زلزله یک سونامی کوچک در اقیانوس آرام شکل گرفت که به کشتی‌های موجود در منطقه درسن‌دیگو ایالت کالیفرنیا آسیب وارد کرد.

زلزله ۸.۸ ریشتری خلیج اکوادور وحشتناک ترین زلزله های جهان

یکی دیگر از وحشتناک ترین زلزله‌ های جهان، زلزله‌ خلیج اکوادور بود که در ۳۱ جنوری ۱۹۰۶ به وقوع پیوست. این زلزله که با سونامی همراه بود، جان تقریبا ۱۵۰۰ نفر، در اکوادور و کلمبیا را گرفت. سونامی حاصل از این زلزله، از شمال خلیج اکوادور تا خلیج غربی آمریکا و از غرب تا هاوایی را تحت تأثیر خود قرار داد.

زلزله ۸.۷ ریشتری جزایر رت آلاسکا

زلزله ۸.۷ ریشتری در جزایر رت در تاریخ ۲۸ مارچ ۲۰۰۵ به وقوع پیوست. خسارت‌های اصلی این زلزله مربوط به سونامی بود که پس از وقوع این زلزله شکل گرفت، به‌طوری که باعث ایجاد موج‌هایی به طول ۱۰ متر در جزایر شمیا شد و خسارت‌های میلیون دالری را به خانه‌های این منطقه وارد کرد. در خصوص تعداد کشته شدگان این زلزله اطلاعاتی در دسترس نیست.

زلزله ۸ ریشتری سوماترا اندونزی

زلزله‌ سوماترا در ۱۵ آگوست سال ۱۹۵۰ اتفاق افتاد که منجر به از دست دادن جان ۱۳۱۳ نفر شد، این زلزله هم خسارت‌های زیادی به دنبال داشت و در عمق ۳۰ کیلومتری زمین و ۲۰۵ کیلومتری شمال غرب سیبولگا در سوماترا به وقوع پیوست.

پس لرزهای این زلزله تا سریلانکا پیش رفت. در سال ۲۰۰۴ زلزله دیگری در منطقه باکسینگ در دی ماه رخ داد، در نتیجه ثابت شد که گسل‌های زلزله این منطقه فعال است، به‌طوری که سه مورد از زلزله‌های وحشتناک جهان در این منطقه رخ داده است.

زلزله ۸.۶ ریشتری آسام تبت – وحشتناک ترین زلزله های جهان

یکی دیگر از وحشتناک ترین زلزله های جهان، زلزله آسام تبت است. این زلزله که مرکز اصلی آن تبت بود، در تاریخ ۱۵ آگوست سال ۱۹۵۰ به وقوع پیوست و خسارت‌های زیادی را به مناطق مسکونی وارد کرد. در این زلزله، ۷۸۰ نفر از مردم در شرق تبت جان خود را از دست دادند. پس لرزهای این زلزله تا چین، هندوستان و شهر نروژ احساس شد.

زلزله ۷.۹ ریشتری سیچوان چین

زلزله‌ی سیچوان، در تاریخ ۱۲ می سال ۲۰۰۸ به وقوع پیوست. سیچوان شهری در جنوب غربی چین است که در این زلزله حدودا ۸۷۵۸۰ نفر کشته و هزاران نفر آواره شدند. زلزله‌ی سیچوان یکی از وحشتناک ترین زلزله های جهان به شمار می‌آید؛ چراکه باعث به وجود آمدن سیل و رانش زمین هم شد که این امر خسارت زیادی را به مردم در آن زمان وارد کرد.

زلزله ۷.۸ ریشتری نیپال

کشور نیپال، بین چین و هند قرار دارد. زلزله‌ی نیپال در تاریخ ۲۵ اپریل سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاد و مرکز زلزله در شهر کاتماندو بود. این زلزله باعث به وجود آمدن بهمن در ارتفاعات اورست شد و صدها کوهنورد کشته و زخمی شدند. تعداد جانباختگان زلزله‌ی نیپال ۸۹۰۰ نفر گزارش شده است و خسارت فراوانی را به دنبال داشته است.

زلزله ۷.۴ ریشتری رودبار ایران

این زلزله در تاریخ ۲۱ جون سال ۱۹۹۰ یا در تقویم شمسی ۳۱ میزان سال ۱۳۶۹ در نزدیکی شهر رودبار اتفاق افتاد. زلزله‌ رودبار در منطقه‌ پرتراکم جمعیتی روی داد و حدود ۳۷ هزار نفر جان خود را دست دادند، هزاران واحد مسکونی تخریب شد و خسارت‌های زیادی را به مناطقی از گیلان و زنجان وارد کرد. عمق این زمین لرزه در ۱۹ کیلومتری زمین بود و لرزش ناشی از این زلزله حدودا ۶۰ ثانیه احساس شد.

زلزله ترکیه :

زمین لرزه ای  ۱۴۰۱ هجری شمسی جنوب ترکیه و مرز این کشور با سوریه را لرزاند. طبق لرزه-نگاشت های ثبت شده در شبکه های لرزه نگاری جهان، دو زمین لرزه به فاصله زمانی و مکانی کم، به بزرگای ابتدا ۷ / ۷ ودومی به بزرگای ۶ / ۷ در مقیاس امواج گشتاوری و عمق ۱۰ کیلومتری، به مرکزیت شهرستانهای پازارجیک و البستان دراستان قهرمان ماراش کشور ترکیه به وقوع پیوست. در این پژوهش به بررسی اولیه زمین لرزه پرداخته شده است و سپساثر زمین لرزه های فوق و زمین لرزه های ۲۸ دی ۱۴۰۱ با بزرگای ۶ / ۵ در مقیاس امواج گشتاوری در عمق ۱۰ کیلومتری وبا بزرگی ۸ / ۵ در مقیاس امواج گشتاوری در عمق ۷ کیلومتری شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی کشور ایران، مورد بررسی قرار میگیرد. بر اساس نتایج اولیه، حاکی از فاصله ۱۰۰۰ کیلومتری بین این زمین لرزه هاست.ساز وکار کانونی گسل مربوط به دو زمین لرزه ترکیه راستالغز با مولفه فرعی راندگی می باشد. حل سازوکار کانونیزمین لرزه های خوی، نشان دهنده گسلش امتدالغز است. بر اساس نگاشت های ثبت شده در شبکه لرزه نگاری ایران، اینزمین لرزه ها باعث تغییر ناهمسانگردی در ایران و ترکیه شده اند.

زلزله 6.2 درجه هرات :

زلزله شدید روز شنبه 15میزان سال ۱۴۰۲ حوالی ساعت یازده ونیم قبل ازظهر شهر هرات را لرزاند این زمین لرزه، درپی خود، سه پس لرزه نیز داشته است اما هنوز از میزان تلفات احتمالی ناشی از آن گزارش دقیق ارایه نشده اما نظر به عمق فاجعه گفته می توان این  زمین لرزه تلفات بیش از 4هزار شهید ومجروح داشته است .مرکز لرزه نگاری امریکا، شدت این زمین لرزه را 6.2 درجه ی ریشتر عنوان کرد وگفت که این زمین لرزه در عمق ده کیلومتری زمین رخ داده است.این زمین لرزه درکنار هرات، در فراه ، بادغیس، غور ونیمروز نیز احساس شده است.

بربنیاد گزارش ها، ولسوالی های زنده جان وکرخ هرات، بیشتر از دیگر نقاط، گواه لرزش نسبتا نیرومند بوده است

با این حال، گزارش شده که دراین زمین لرزه و پس لرزه های آن، مشهد ایران نیز به لرزه

درآمده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *