اسلامی

نقش وحدت در اسلام

وحدت در لغت به معنای یگانگی, یکپارچگی و یکی شدن است. دقیقاً تکامل مادی و معنوی امت اسلامی در انسجام واتحاد اسلامی است. دانشمندان جهان اسلام نیز وحدت را عامل قدرت و تفرقه را موجب سستی پایه دیانت تلقی کرده و وحدت جهان اسلام برای مسلمان آرمانی بزرگ تلقی می شود.

 

وحدت در لغت به معنای یگانگی, یکپارچگی و یکی شدن است. دقیقاً تکامل مادی و معنوی امت اسلامی در انسجام واتحاد اسلامی است. دانشمندان جهان اسلام نیز وحدت را عامل قدرت و تفرقه را موجب سستی پایه دیانت تلقی کرده و وحدت جهان اسلام برای مسلمان آرمانی بزرگ تلقی می شود.

براي اقتدار حكومت اسلامی و ايستادگی در مقابل توطئه‌های دشمنان اسلام وحدت و اتحاد مسلمانان مهمترين عامل به شمار می رود. وحدت و يكپارچگی مسلمانان لزوم اتحاد و اتفاق كلمه بين مسلمانان از اصول فرهنگ قرآنی است یکی از راه های رسیدن به موفقیت اتحاد و همدلی می باشد که همه ما بارها شنیده ایم که برای رسیدن به موفقیت باید با یکدیگر اتحاد داشته باشیم در مورد اتحاد جملات زیبایی گفته شده است بنابراین بهتر است تا پایان مطلب متن درباره همراه ما باشید.

مقصود از وحدت‌ اسلامی، وحدت‌ امت‌ اسلام‌ است‌ که‌ خداوند فرمود: (انبیأ. 92) همانا این‌ امت‌ شما امت‌ واحده‌ است. پس‌ اساس‌ این‌ وحدت‌ را قرآن‌ نهاده‌ است.تقریب و وحدت اسلامی یک حرکت راهبردی در جهان اسلام است رمز وحدت امت اسلامی توجه به سخنان نورانی و سیره عملی ائمه اطهار است مقصد امت اسلامی، آزادی از نظام سلطه است بیداری اسلامی که به برکت خون شهیدان ایجاد شده نباید به سردی گرایدامروز در همه کشورهای منطقه شاهد توطئه علیه  مسلمانان هستیم دست همه کشورهای اسلامی و دغدغه‌مندان امت اسلامی را می‌فشاریم  راهبرد ما وحدت و راهبرد دشمن ایجاد تفرقه است

در آیات قرآن و روایات اسلامی اهمیت اتحاد و ارزش همکاری و یکپارچگی مسلمین مورد توجه قرار گرفته و از تشتت و پراکندگی آنان سخت نکوهش شده است. قرآن به ما می آموزد که رمز وحدت ما در چیست و ریشۀ اخوت اسلامی به کجا متصل است و اگر دچار اختلاف و پراکندگی گشتیم چگونه ذلت و ضعف دامنگیرمان می شود و ارزش و اعتبارمان را از بین می برد.

همه به یقین میدانیم که اگر نیروهای لازم و مربوط در جهت پدید آوردن یک شیء مورد نظر، متراکم و متمرکز گردد، آسان تر و بهتر لباس هستی و عینیت ارجی خواهد پوشید.

مثلاً اگر بنا شود یک دائرة المعارف جامع الاطراف و بزرگی، پیرامون عظمت و ابعاد انقلاب اسلامی با همه شگفتی ها و رخدادهای اعجاب انگیزش نوشته شود یا چنانچه تاریخی گویا و شامل تمامی ایثارگریها و فداکاریهای امت اسلامی به نگارش در آید، این کار ممکن است از دو طریق صورت پذیرد:

نخست اینکه فرد یا افرادی به تنهائی و جدا از هم، دست به چنین کار مهم و بزرگی بیازند، دو دیگر، نویسندگان و محققان، با همکاری و روی هم ریختن نیروهای زبده و کار گشته در پرتو تمرکز قدرت فکری و علمی، چنان اثر بزرگ و تاریخی را فراهم آورند.

بیگمان، کار به شکل دسته جمعی و ایجاد یک مرکزیت قوی با هماهنگی های لازم، ما را در رسیدن به آن هدف بزرگ، تواناتر و کامرواتر خواهد کرد.

البته همانگونه که وحدت و تمرکز قدرت، ما را در نیل به آرمانها و اهداف مقدس، نیرومند و موفق می کند، پراکندگی و اختلاف هم قوای ما را تحلیل می برد و دچار ضعف و زبونی می سازد.

وحدت اسلامی در «منظور از وحدت میان مسلمانان »وحدت بین مسلمین ، به معنی کنار گذاشتن اعتقادت اختلافی نیست ؛ بلکه مباحث علمی بین علمای مذاهب حتماً باید وجود داشته باشد ؛ لکن این مباحث نباید حالت خصمانه پیدا نماید ؛ بلکه همواره باید به صورت استدلالی مطرح شوند ؛ و محور نیز در این گونه مباحث ، باید قرآن و رسول خدا (ص) و عقل برهانی باشد.چرا که قرآن کریم دعوت به تعقّل نیز کرده است. لذا نه به بهانه وحدت می توان مباحث مذهبی را تعطیل نمود ؛ نه به بهانه این گونه مباحث می توان وحدت را مخدوش ساخت. اگر صِرف اختلاف نظر موجب تفرقه بود ، در آن صورت حتّی خانواده نیز نباید تشکیل می شد کجا رسد جامعه و جامعه دینی. چون حتّی افراد یک خانواده نیز باهم اختلاف نظرهایی دارند.پس وحدتی که منظور بزرگان ما است وحدت در مقابل کفار و دشمنان اسلام است نه وحدت در اعتقادات و مسائل درون مذهبی.چرا که قرآن کریم دعوت به تعقّل نیز کرده است.شرایط کنونى جهان ضرورت نخست دنیاى اسلام است. هر چنددر همه زمانها مسلمانان داراى دشمنان مشترکى بوده اند که وحدت و همدلى میان آنها راایجاب مى کرده، اما امروز توطئه هاى رنگارنگى که بر علیه مسلمانان طراحى مى شود،ضرورت وحدت را دو چندان نموده است.

وحدت و پرهیز از تفرقه از دستورهاى اکید قرآن کریم و پیشوایان دینى ماست. دستوراعتصام به ریسمان الهى،(آل عمران. ۱۰۳)

برادرى مؤمنان بایکدیگر و مشترک بودن اعتقادات دینى مسلمانان و یکى بودنکتاب آسمانى و قبله گاه آنان همگى از وحدت حقیقى بین مسلمانان حکایت 0

چنان کهپیامبر با هجرت به مدینه و زمانى که مسلمانان متشکل از دو گروه مهاجر و انصار بودند وطبعاً زمینهء اختلاف بین آنان فراهم بود، میان آنان عقد اخوّت بست و بدین وسیله با ایجادپیوند برادرى زمینهء هر گونه اختلاف و دو دستگى را از بین برد.

مع الاسف تلاش دشمنان اسلام و مسلمین براى ایجاد تفرقه در طول تاریخ از یک سو وساده لوحى برخى از مسلمانان از سوى دیگر سبب افزایش شکاف بین پیروان مذاهب اسلامى شده است.

برای وحدت و یک پارچه گی جملات زیبا را قابل ذکر می‌دانم :

اشک و لبخند…،چه اتحاد عجیبی ست!چه هم زیستی راز آلودی…،همچون زندگی و مرگ.یخ و آتش در کنار هم!و این همزیستی راز آلود،چه چیزها برای گفتن دارد

جان من و جان تو بود یکی ز اتحاد

این دو که هر دو یکیست جز که همان یک مباد

در قرآن کریم آیات بسیاری وجود دارد که از تنوع و گوناگونی حیات بشری سخن می گـویـد؛ اگـر چـه هـمـه انـسـان ها در انسان بودن مساوی هستند و از ویژگی های مشترکی بـرخـوردارنـد، امـا تـفـاوت هـایـی نـیز با یکدیگر دارند. ویژگی های فردی هر کدام از انـسـان هـا از جمله این تفاوت هاست . مثلاً هر فردی چهره و صدای مخصوص خود را دارد که باعث شناخته شدن او از دیگران می گردد.

هـم چنین افراد بشر دارای هوش و ذکاوت متفاوتی اند و هر کدام نیز در زمینه خاصی از علم ، استعداد و علاقه دارند، اگر چه شرایط محیطی نیز در ایجاد فرصت های کسب علم و دانش مـوثـر اسـت . قـرآن کـریـم دربـاره اخـتـلاف سـطح علم و دانش مردمان می گوید: (درجات کـسـانـی را کـه بـخـواهـیـم بـالا مـی بـریـم و فـوق هـر صـاحب دانشی دانشوری است ) بـرخـورداری از سـطـح اقـتـصـادی و معیشت زندگی انسان ها نیز با یکدیگر متفاوت است : بـعـضـی فـقـیـرنـد و بـعـضـی دیـگر ثروتمند. خداوند می فرماید: (ما معاش آنان را در زندگی قرار داده ایم تا بعضی از آنها بعضی (دیگر) را در خدمت گیرند.)البته با وجـود ایـن تـفـاوت هـا امـکـان ایـجاد همزیستی ، وحدت و همدلی میان انسان ها وجود دارد. به ویـژه ایـنـکـه آمـوزه هـای دین مبین اسلام بر این مساله تاکید فراوان دارند. در این نوشتار ابـتـدا بـه بـیـان تـفـاوت ها و تنوع ها میان انسان ها می پردازیم و پس از آن لزوم ایجاد وحـدت و همدلی میان مسلمانان را براساس رهنمودهای قرآن کریم و تجربه تاریخ اسلام مورد بررسی قرار می دهیم .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *