افغانستان

کشورهای اسلامی به آتش‌کشیدن قرآن کریم را در دنمارک محکوم کردند

دو فرد معترض در شهر کوپنهاگن، پایتخت دنمارک، روز دوشنبه ۲۴ جولای (دوم اسد) نسخه‌ای از قرآن را در برابر سفارت عراق به آتش کشیدند.

دو فرد معترض در شهر کوپنهاگن، پایتخت دنمارک، روز دوشنبه ۲۴ جولای (دوم اسد) نسخه‌ای از قرآن را در برابر سفارت عراق به آتش کشیدند.

معترضان که خود را وابسته به گروه «میهن‌پرستان دنمارک» می‌خوانند،‌ نخست قرآن را لگدمال کرده سپس بر آن آتش افروختند.

پس از آنکه، سلوان مومیکا، مهاجر عراقی مقیم سویدن، قرآن و پرچم عراق را در مقابل سفارت عراق در شهر استکهلم، پایتخت سویدن، به آتش کشید، تظاهرات گسترده در شماری از کشورهای اسلامی راه اندازی شد.

معترضان در بغداد، پایتخت عراق، بر سفارت سویدن یورش برده، آن را به آتش کشیدند و حکومت عراق، سفیر سویدن را اخراج کرد. عربستان سعودی و ایران، در اعتراض به سوختاندن قرآن، سفیران سویدن  مقیم این دو کشور را احضار کردند.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجهٔ ایران، در نامه‌ای خطاب به انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، از وی خواست تا «به صورت فوری این اقدام را محکوم کند و اقدامات لازم را در اسرع وقت برای جلوگیری از تکرار چنین اقدامات توهین آمیز و تحریک آمیز اتخاذ کند.»

علی‌ خامنه‌ای، رهبر ایران، از حکومت سویدن خواست تا مومیکا را به کشورهای اسلامی تحویل بدهد و نیز خواهان ‹›اشد مجازات» برای وی شده است.

خبرگزاری دولتی ایران به نقل از خامنه‌ای نگاشته است: «جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سویدن، حادثه‌ای تلخ و توطیه‌آمیز و خطرآفرین است. اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است.»

سازمان همکاری اسلامی که متشکل از ۵۷ کشور اسلامی است، نیز صدور مجوز اعتراضات توسط حکومت سویدن را محکوم کرده و آنرا ‹›حملهٔ دیگر تحریک آمیز›› خواند.

وزارت خارجه ترکیه نیز از سویدن خواسته است تا «اقداماتی را برای جلوگیری از جنایات ناشی از نفرت علیه اسلام و میلیاردها پیرو آن» انجام دهد.

حکومت سویدن در حالی که حراست از آزادی تجمعات، مظاهرات و آزادی بیان را مطابق قانون اساسی آن کشور دانسته، به آتش کشیدن قرآن را محکوم کرده و آن را «اسلام ستیزی» خوانده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *