فرهنگی

فرهنگ مطالعه باید نهادینه شود

با در نظرداشت نظام تعلیمی و تحصیلی در جامعه که در بر گیرنده مکتب ، پوهنتون ، مدارس و موسسات تحصیلی میباشند آنچه که میتواند در پویایی اندیشه انسانها نقش کلیدی و اثر گذار داشته باشد مطالعه است .

شاداب

با در نظرداشت نظام تعلیمی و تحصیلی در جامعه که در بر گیرنده مکتب ، پوهنتون ، مدارس و موسسات تحصیلی میباشند آنچه که میتواند در پویایی اندیشه انسانها نقش کلیدی و اثر گذار داشته باشد مطالعه است .

معالعه در بر گیرنده کتاب ، مجله،روزنامه و….. میباشد که حدود مرز مقید ندارند.

اینکه چگونه فرهنگ کتاب خوانی و رسانه های کتبی را در جامعه خود نهادینه سازیم برمیگیرد بر اینکه کدام راه و روش ها را دنبال نماییم و کدام نهاد ها و مراجع در زمینه ادای دین و رسالت نمایند.

خانواده که اساس و تهداب تربیت را دارد در زمینه فرهنگ مطالعه، تداعی و تفهیم موثریت آن مسئولیت دارد که در تشویق و ترغیب اعضای خانواده توجه مبذول دارد،  در قرا و قصبات مدارس و مساجد از سوی بزرگان و اشخاص چیز فهم برای مردم به ویژه جوانان به نحوی تفهیم شود که در کنار دروس خویش به خواندن مجله ، کتاب و روزنامه ها جوانان توجه مبذول دارند تا باشد در جوانب مختلف علوم معلومات همه جانبه داشته باشند.

نهاد های تعلیمی و تحصیلی و اساتید نیز میتوانند در نهادینه سازی مطالعه نقش تاثیر گذاری داشته باشند،  اساتید مکاتب ، مدارس و موسسات تحصیلی به عنوان کارخانگی میتوانند شاگردان را به کتابخانه ها بگمارند که روی هم رفته جوانان و دانش آموزان به این پژوهش و تحقیق عادت میکنند و فرهنگ  کتاب خوانی و مطالعه خود به خود نهادینه میگردد .

کتابخانه ها و موسسات زیربط عام المنفعه در زمینه نیز مسئولیت های ویژه ای را دارند که از  بام تا شام به هر شکلی از اشکال مواد مورد نیاز مراجعین را در خدمت شان قرار دهند و از سویی هم به غرض رفع مشکلات مردم و اهل مطالعه زمان و مکان باید درنظر گرفته شود زیرا وقت و فاصله رسیدن به کتابخانه ها، موضوع نهایت مهم و ارزنده است که باید تدبیر آن به هر شکلی ممکن گرفته شود.

ایجاد کتابخانه های فرعی یگانه راه رسیدن به مقصد مطلب است که بایست از سوی مسئولین کتابخانه مد نظر گرفته شود در نقاط مزدهم که زیستمندان بیشتر دارد البته در نواحی مختلف کتابخانه های فرعی به غرض سهولت علاقه مندان کتاب و مطالعه ایجاد گردد.

و بالاخره کاری صورت گیرد چگونه کتاب به مردم و مردم به کتاب دسترسی نداشته باشند.

نکته دیگر اینکه افراد مسلکی و تخصصی در کتابخانه ها توظیف شوند تا به اسرع وقت مواد و کتاب مواد نیاز مراجعان را به دسترس شان قرار دهند امید است روزی برسد که فرهنگ مطالعه در کشور ما نهادینه گردد زیرا راه  برون رفت از تمام مشکلات رسیدن به علم و دانش است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن