اجتماعی

مراسم عروسی دسته‌جمعی در سایه فقر

مراسم عروسی 44 زوج جوان به گونۀ دسته جمعی در غرب شهر کابل برگزار شد. این مراسم ازسوی یک نهاد خیریه از بهر جلوگیری از هزینه‌های گزاف عروسی برای افرادی که توانایی پرداخت این هزینه‌ها را ندارند، برگزار گردید.

مراسم عروسی 44 زوج جوان به گونۀ دسته جمعی در غرب شهر کابل برگزار شد. این مراسم ازسوی یک نهاد خیریه از بهر جلوگیری از هزینه‌های گزاف عروسی برای افرادی که توانایی پرداخت این هزینه‌ها را ندارند، برگزار گردید.

به تعداد 44 زوج که به دلیل فقر اقتصادی، سال‌ها برای یکجا شدن با همسفر زندگی شان لحظه شماری می‌کردند، سرانجام به آرزوهای شان رسیدند.

در مراسمی‌که روز یکشنبه(18 سرطان) به همین مناسبت در غرب شهر کابل برگزار شده بود، سید جواد ابراهیمی یکتن از دامادان این مراسم، خود را یگانه نان‌آور خانواده شش نفره معرفی کرده و گفت که برگزاری عروسی مجلل و با شکوه در توان وی نبود.

“حیران مانده بودم که با این وضعیت بد اقتصادی چگونه عروسی کنم، به‌خصوص در این دوسالی که هیچ کار و غریبی نیست. اما خدا را شکر که امروز به آرزویم رسیدم.”

عبیدالله سلطانی، باشنده ولایت بامیان و یکتن دیگر از دامادان در مورد این گونه نظر دارد:”برای جوانان کار نیست و اگر چنین فرصتی برایم پیدا نمی‌شد، من ناگزیر بودم که برای پیدا کردن پول مراسم عروسی راهی ایران شوم.”

مریم، مادر یکی از عروسان می‌گوید، با توجه به وضعیت بد اقتصادی که مردم به آن مواجه‌اند، باید از هزینه‌های بی‌مورد در مراسم عروسی جلوگیری شود.

“دخترم چهار سال به دلیل اینکه دامادم بیکار بود نامزد ماند، امروز زیاد خوش هستم که دخترم به خانه بخت می‌رود. ازخانواده‌ها هم می‌خواهم که اقتصاد خانواده داماد شان را درنظربگیرند.”

از سویی هم غلام محمدی، باشنده ولایت دایکندی و پدر یکی از دامادان می‌گوید که برای رسیدن به چنین روزی لحظه شماری می‌کرد.

“از خوشحالی زیاد اصلاً نمی‌دانم که چه بگویم! من یک شخص فقیر هستم، در ولایت ما کار و بار نیست. حیران مانده بودم که چگونه مصارف عروسی پسرم را پیدا کنم.”

درعین حال عبدالباسط رسولی، یکتن از برگزار کنندگان این مراسم می‌گوید که در اینگونه مراسم، افرادی شامل می‌شوند که توانایی پرداخت هزینه عروسی شان را نداشته باشند.

“این دوازدهمین دور از مراسم ازدواج دسته جمعی است که  44  زوج اشتراک کرده‌اند.  در مجموع به تعداد 650 زوج شامل این پروسه شدند. پروسه برای کسانی است که از لحاظ اقتصادی توانایی ازدواج را ندارند.”

به گفتۀ برگزار کنندگان، هزینۀ هر زوج در این دور از مراسم عروسی دسته جمعی از 30 تا 50 هزار افغانی شده است.

با این حال برخی از آگاهان امور اقتصادی، باتوجه به فقر گسترده و نبود فرصت‌های کاری، برگزاری چنین محافل عروسی را کمک بزرگ اقتصادی به قشر فقیر  و ناتوان جامعه می‌دانند. آنان تاکید دارند که چنین فرهنگ باید بیشتر نهادینه شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *