افغانستان

امارت اسلامی: جنایات سربازان خارجی در افغانستان بیشتر از کزارشات است

به تازگی یک نهاد حقوقی بریتانیایی گفته است که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ دست‌کم ۳۰ حادثه‌ مشکوک رخ داده که منجر به کشته‌شدن ۸۰ غیرنظامی در افغانستان شده، اما تا اکنون هیچ تحقیق مستقلی در این مورد انجام نشده است.

به تازگی یک نهاد حقوقی بریتانیایی گفته است که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ دست‌کم ۳۰ حادثه‌ مشکوک رخ داده که منجر به کشته‌شدن ۸۰ غیرنظامی در افغانستان شده، اما تا اکنون هیچ تحقیق مستقلی در این مورد انجام نشده است. اما مقام‌های امارت اسلامی می‌گویند که جنایات سربازان خارجی در افغانستان بیشتر از آن است که در این گزارش ذکر شده است.

بربنیاد تحقیقات یک سازمان حقوقی بریتانیایی که از ماه دسامبر ۲۰۲۲ آغاز شده، ممکن است نیروهای ویژه بریتانیا در افغانستان بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ دست‌کم ۸۰ غیرنظامی افغان را کشته‌ باشند.

روزنامه گاردین گزارش کرده است که وکلای مدافع خانواده‌های داغ‌دیده در این تحقیق عمومی گفته‌اند که ممکن است این افراد توسط سه واحد جداگانۀ نیروهای ویژه هوایی بریتانیا کشته شده باشند.

با این حال مقام‌های امارت اسلامی می‌گویند که جنایات سربازان خارجی در افغانستان بیشتر از آن است که در این گزارش ذکر شده است.

بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی در صحبت با رادیو کلید چنین می‌گوید:”نیروهای اشغالگر با حضور 20 ساله شان در افغانستان، هزاران جنایت را مرتکب شده‌اند، اما در این گزارش به بخش کوچک آن اشاره شده است. ما اکنون کدام مرجع و نهادی را نمی‌بینیم که بتواند این جنایت کاران را به‌گونۀ منصفانه به محکمه بکشاند.”

با این حال شماری از قربانیان در ولایت هلمند که در اثر حملات هوایی سربازان بریتانیایی عزیزان شان را ازد دست داده‌اند، خواهان محاکمۀ این افراد و پرداخت غرامت استند.

صدام یکی از باشندگان هلمند می‌گوید:”سه عضو خانواده من هم توسط حمله هوایی سربازان خارجی کشته شده اند و تا اکنون هیچ کسی به داد ما نرسیده است.”

به همین شکل باران دیگر باشنده هلمند می‌گوید:«چهار عضو خانوادۀ من زمانی‌که به‌سوی ولسوالی گرشک درحرکت بودند، توسط حملات هوایی طیاره‌های بی‌پیلوت بریتانیایی کشته شدند.»

با این حال عبدالجمیل شیرانی، مبصر سیاسی می‌گوید که محاکم بین‌المللی قادر به بررسی جرایم انجام یافته از سوی سربازان خارجی در افغانستان نیستند.

«براساس قوانین بین‌المللی، سربازان  خارجی که مرتکب جرایم جنگی در افغانستان شده‌اند، باید برای قربانیان غرامت بپردازند، اما به دلیل حضور قوی کشورهای قدرت مند و نفوذی که آن کشورها درمحاکم بین‌المللی دارند، این کار با مشکل مواجه است.»

این در حالی است که موضوع ارتکاب جنایات جنگی نظامیان خارجی مستقر در افغانستان، تنها به نیروهای بریتانیا خلاصه نمی‌شود.

پیشتر دولت استرالیا نیز پذیرفته بود که در مورد جنایات جنگی سربازانش در افغانستان، تحقیقات وسیعی را انجام خواهد داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *