سیاسی

تأمین امنیت در کشور تحرکات اقتصادی را تندتر ساخته است

ازدید امارت اسلامی، تأمین امنیت و ثبات رهگشای تحرکات اقتصادی است و با تند شدن تحرکات اقتصادی است که می شود، از رفاه و آسایش مردم سخن گفت.

ازدید امارت اسلامی، تأمین امنیت و ثبات رهگشای تحرکات اقتصادی است و با تند شدن تحرکات اقتصادی است که می شود، از رفاه و آسایش مردم سخن گفت.

امنیت مقدمه تحرک برای تأمین رفاه همگانی است.

با پیروزی دو باره امارت اسلامی در افغانستان، مسئولان امور بیش از همه به امنیت و ثبات کلی در کشور تمرکز کردند، ایده یی که امروز تحقق یافته است و در روشنایی آن تحرکات اقتصادی بیشتر شده است و دیری نخواهد بود که در وجود امنیت سرتاسری در کشور، پروژه های عمرانی، یکی پی دیگری عملی و زمینه برای دور کردن فقر مساعد شود.

در این جای شک نیست که میان امنیت و رشد اقتصادی پیوند ناگسستنی وجود دارد؛ در وجود امنیت است که پروژه های عمرانی از طرح ، راه عمل را در پیش می گیرند تا در نهایت فقر از میان برداشته شود و مردم به سوی شگوفایی اقتصادی گام بردارند.

امارت اسلامی در وجود امنیت موجود، شگوفایی اقتصادی و نجات مردم از فقر و تنگدستی را، راهکار خود در حکومتداری می داند. روی همین ایده و راهکار است که تلاش می شود تا پروژه های زیر بنایی در کشور پدید آید، سرمایه گذاری خارجی جلب شود و از منابع طبیعی به نفع اشتغال زایی کار گرفته شود.

این تلاش ها مثمر و با نتیجه بوده است، چنانچه به تازگی شرکت چینایی « فان چینا افغان» حاضر شده است که در بخش های متعدد منجمله انرژی و تولید سمنت در افغانستان سرمایه گذاری کند. قبل از این، شماری از شرکت های ترکی، ایرانی، روسی و کشور های دیگر از علاقمندی شان روی سرمایه گذاری در منابع طبیعی افغانستان و فرصت های دیگر تجاری سخن گفته اند.

امارت اسلامی هم با مسئولیت پذیری که در برابر مردم دارد، روی استخراج معادن کشور و ظرفیت های دیگر اقتصادی برنامه های عملی داشته است. روز گذشته بهره گیری از چاه نفتی در قشقری سرپل آغاز شد؛ قبل از این، کار در ده ها پروژه اقتصادی دیگر‌ آغاز شده است، بخش انکشافی سمنت جبل السراج به اجاره داده شد، روی آغاز کار پنج پروژه دیگر تولید سمنت در کشور تلاش جریان دارد که با تطبیق آن، افغانستان خواهد توانست از وابستگی به سمنت خارجی رهایی پیدا کند.

در حال حاضر افغانستان سالانه صد ها میلیون دالر را صرف واردات سمنت از بیرون کشور می کند، در حالی که خود منابع وافربرای تولید سمنت دارد، مگر هیچگاه از این منابع خدا داد استفاده درست صورت نگرفته است؛ ولی در سایه امارت اسلامی زمینه های آن به میان آمده است که افغانستان به سوی تولید سمنت گام بردارد و دیری نخواهد بود که افغانستان از ناحیه تولید سمنت نه تنها خود کفا خواهد شد بل یک صادر کننده مطرح سمنت در میان کشور های منطقه خواهد بود.

ده ها و صد ها پروژه خورد و بزرگ اقتصادی وجود دارد که یا روی دست گرفته شده اند و یا هم طرح عملی آن وجود دارد. همه اینها برای رفاه و آسایش مردم چیده شده اند که اشتغال زایی می کنند و در نهایت فقر را از میان بر می دارند.

آنچه امارت اسلامی به عنوان پروژه های اقتصادی روی دست گرفته است، همه راهبردی و اثر گذار اند که فواید خود را در کوتاه مدت و دراز مدت نمایان می کنند. در حالی کمک هایی که از سوی نهاد های خارجی روی دست گرفته شده اند، تعریف بخور و نمیر دارد که راهبردی و اساسی نیستند، بیشتر تبلیغاتی معرفی می شوند و تبلیغاتی هم به پایان می رسند.

برنامه های امنیتی امارت اسلامی و تأمین امنیت سرتاسری تعریف ژرفی در زندگی مردم افغانستان دارد که پیامد آن در کوتاه مدت و دراز مدت رفاه همگانی است. به جرئت می توان گفت که با تأمین امنیت در کشور، وضعیت امنیت اقتصادی در افغانستان یک روند رو به رشد است. شاخص‌های امنیت اقتصادی در کشورمورد توجه قرار دارد . با تأمین امنیت فزیکی، مسئولان امور تعریف جامع از امنیت اقتصادی دارند و این باعث می شودکه بستر برای رفاه عمومی آماده تر شود.

امنیت و ثبات نسخه مداوا هر مشکلی است و مردم افغانستان، امروز با همین دستآویز به آینده شان با امید نگاه

می کنند.                           باختر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *