اجتماعی

چین، یک مسیر جدید تجاری با افغانستان باز کرد

چین یک مسیر زمینی جدید برای تجارت با افغانستان را گشود و در اولین قطار به ارزش یک ونیم میلیون دالر امتعه تجاری  وارد افغانستان شد.

چین یک مسیر زمینی جدید برای تجارت با افغانستان را گشود و در اولین قطار به ارزش یک ونیم میلیون دالر امتعه تجاری  وارد افغانستان شد.

چین اعلام کرد یک مسیر زمینی جدید با افغانستان ایجاد کرده است. این مسیر 3 هزار و 125 کیلومتری، متشکل از راه آهن و جاده است و از قرغیزستان و اوزبکستان می‌گذرد و به شمال افغانستان میرسد.

این مسیر با یک خط راه آهن بین لانژو، مرکز حمل ولایت  گانسو در شمال غربی، به کاشغر در سین‌کیانگ در مرز با قرغیزستان آغاز می‌شود،   مسیر که به قرغیزستان ادامه می‌یابد و به مرز اوزبکستان می‌رود و از آنجا به خط آهن وصل می‌شود و به شهر مرزی حیرتان در شمال افغانستان  میرسد.

خبرگزاری دولتی شینهوای چین گفته است اولین قطاری که لانژو را ترک کرد، حامل 1.5 میلیون دلار امتعه تجارتی شامل قطعات موتر،وسایل دفتری، ماشین‌آلات و تجهیزات دیگر است که از ولایت گانسو در چین بارگیری شده بود.

لی وی، مدیر بازاریابی از شرکت عملیات کریدور جدید زمین-دریایی، یکی از شرکت‌های که در کار و بار مسیر جدید ترانزیتی دخیل است، به شینهوا گفته است: امیدواریم که مسیر خدمات سریع چین-افغانستان را عادی سازیم و حداقل چهار بار در ماه به افغانستان رفت و آمد داشته باشیم.

در حال حاضر ارزش اقتصادی این مسیر زمینی از چین به افغانستان بالا نیست. ژو یونگبیائو، استاد سیاست و روابط بین‌الملل در نهاد اکادمیک لانژو، گفت: اگرچه این نوع حمل‌ونقل اهمیت استراتژیک دارد، اما حمل‌ونقل هنوز در مقیاس کلان نیست مگر میتواند یک آغاز خوب برای برنامه های تجاری با حجم  بزرگتر باشد.

چین همچنین یک دهلیز هوایی را با واردات جلغوزه از افغانستان ایجاد کرده است.

به گفته ژو، بیشتر این مسیرها ظرفیت محدودی دارند و خطی که بیشترین حجم را بین دو کشور دارد مسیر دریایی به پاکستان است مگر انکشاف مسیر تازه میتواند برای کشور های منطقه هم سودمند باشد.

انکشاف اخیر درروابط تجاری افغانستان با چین یک تنوع در انتخاب مسیر های ترانزیتی است در حالی که در گذشته افغانستان از ناحیه داد و ستد با  جهان  بیشتر متاثر از قوانین مقید ترانزیتی کشور های همجوار بوده است.         تحلیل سیاسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *