سیاسیمقالات

فشرده مهم‌ترین دست‌آوردهای امارت اسلامی طی سال ۱۴۰۲ هجری شمسی

(قسمت چهارم)

نویسنده: ح.ن

ب: سیاست خارجی

سیاست خارجی امارت اسلامی بر اصل بی طرفی، همجواری نیک و تامین منافع ملی افغانستان در تعاملات جهانی استوار است. سیاست خارجی کشور توسط رهبری امارت اسلامی تعیین می گردد و وزارت امور خارجه تطبیق کننده آن است.

در سیاست خارجی امارت اسلامی، افغانستان یک کشور مستقل، دارای روابط نیک با همسایه گان و کشور های جهان بر اساس منافع ملی و متعهد به تعهدات بین المللی است. بر مبنای این سیاست، افغانستان نه در امور کشور های دیگر مداخله می کند و نه هم اجازه مداخله به کشور های دیگر را در امور داخلی اش می دهد. همچنان به هیچ عنصری نیز اجازه استفاده از خاک افغانستان علیه همسایه گان و کشور های جهان داده نمی شود.

در سیاست خارجی امارت اسلامی در دو سال اخیر با رویکرد سیاست خارجی متوازن و اقتصاد محور در تعامل با کشور ها، نهاد ها و سازمان های بین المللی پی گیری شده است. وزارت امور خارجه به تاسی از این رویکرد، تعاملات گسترده با جامعه جهانی را دنبال نموده و در راستای تحقق منافع ملی از هر فرصتی استفاده کرده است.

در قالب رویکرد سیاست خارجی متوازن و اقتصاد محور، دست آورد های سیاست خارجی در تحقق منافع ملی را می توان در بخش های آتی خلاصه کرد:

توسعه روابط با جامعه جهانی، کشور های همسایه و منطقه

تعامل کشور ها به صورت دو جانبه از اولویت های دستگاه دیپلوماسی کشور ها برای ذهنیت سازی و فرصت سازی جهت همکاری بیشتر می باشد. امارت اسلامی افغانستان برای تحقق منافع ملی در تعاملات فرامرزی بر ظرفیت های دیپلوماسی دو جانبه تاکید نموده است. در این راستا، ملاقات ها، تماس های تیلفونی و صدور اعلامیه های رسمی متعددی صورت گرفته است.

در دیدار های متعدد با مقامات کشور های جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی پاکستان، جمهوری هند، ایالات متحده امریکا، فدراتیف روسیه، کشور شاهی جاپان، جمهوری خلق چین، کشور شاهی مالیزیا، کشور های اروپایی، کشور های آسیای میانه، کشور های شرق میانه و نمایندگان سازمان ها و نهاد های بین المللی و سازمان همکاری کشور های اسلامی بر ضرورت ایجاد روابط سازنده دوجانبه و واگذاری نمایندگی های سیاسی و قونسلی افغانستان به امارت اسلامی، پذیرش نمایندگان دیپلوماتیک و قونسلی، افزایش همکاری های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بشری تاکید شده است.

همچنان دیپلوماسی دو جانبه، فرصت لازم برای فرایند اعتماد سازی میان امارت اسلامی افغانستان و کشور های مختلف جهان را فراهم نموده است که بیانگر موفقیت سیاست خارجی امارت اسلامی افغانستان در دو سال اخیر می باشد.

فعال شدن نمایندگی های سیاسی و قونسلی افغانستان در خارج

وزارت امور خارجه به منظور ارائه خدمات بیشتر و بهتر به شهروندان کشور در خارج، تلاش ورزیده که میان نمایندگی های سیاسی و قونسلی در خارج و وزارت امور خارجه و سایر نهاد های داخلی هماهنگی ایجاد نماید. وزارت امور خارجه امارت اسلامی با اتخاذ سیاست اقناع سازی، ضمن فعال ساختن نمایندگی های سیاسی و قونسلی افغانستان، از سکتگی در امور یومیه شهروندان کشور در خارج نیز جلوگیری کرده است.

تلاش های امارت اسلامی برای واگذاری نماینده گی های سیاسی و قونسلی افغانستان به امارت اسلامی، موفقیت های چشمگیری را در پی داشته است. در نتیجه این تلاش ها، دیپلومات های جدید و نمایندگی های سیاسی و قونسلی در کشور های منطقه از جمله، جمهوری اسلامی پاکستان، جمهوری ترکیه، دولت شاهی قطر، عربستان سعودی، امارت متحده عربی، جمهوری اسلامی ایران، فدراتیف روسیه، جمهوری خلق چین، جمهوری قزاقستان، جمهوری قرغیزستان، جمهوری اوزبیکستان و کشور شاهی مالیزیا فرستاده شده است.

هرچند در بسیاری از کشور ها تاکنون از سوی امارت اسلامی دیپلومات اعزام نشده، اما نمایندگی های سیاسی و قونسلی مطابق با رهنمود و مقررات وزارت امور خارجه امارت اسلامی فعالیت می کنند.

رفع چالش های ناشی از ابهام در معاهدات بین المللی

یکی از موضوعاتی که همواره تعامل و همکاری میان کشور ها را تبدیل به روابط تعارض آمیز می کند و یا زمینه تعارض در تعاملات خارجی میان کشورها را فراهم می نماید، نوع تفسیر و برداشت کشور ها از مواد مندرج در معاهدات می باشد. امارت اسلامی افغانستان تلاش نموده که در این ارتباط با برخورد اصولی و دیپلوماتیک، روابط دو کشور را از تشنج زایی به همکاری سوق دهد. در این راستا وزارت امور خارجه امارت اسلامی افغانستان، هماهنگی های لازم برای میزبانی از ۲۶ مین نشست کمیته مشترک کمیساران آب هلمند با جمهوری اسلامی ایران را زمینه سازی نموده و به ادعا های مطرح شده از سوی آن کشور، پاسخ دهی حقوقی مطابق به مواد معاهده آب هلمند مطرح نموده است.

جلب سرمایه گذاری های خارجی در پروژه های زیربنایی

یکی از شاخص هایی که در سیاست خارجی امارت اسلامی افغانستان در اولویت قرار گرفت، اقتصاد محوری است. امارت اسلامی به منظور توسعه همه جانبه کشور، به تشویق سرمایه گذاری خارجی در بخش زیربنا های افغانستان پرداخته است. زیرا با تامین امنیت سرتاسری در کشور، زمینه سرمایه گذاری خارجی به طور کامل فراهم شده است.

از آنجاییکه برای رشد صنایع داخلی کشور، سرمایه گذاری و همکاری تجاری کشور ها و بخش خصوصی آن ضروری است، برای جلب سرمایه گذاری خارجی در بخش های مختلف تلاش شده است. از تلاش ها برای جذب سرمایه گذاری خارجی می توان از مذاکرات با سرمایه گذاران ترکیه نام برد که در نتیجه، شرکت نساجی زلال در قسمت خرید و فروش پنبه افغانستان اعلام همکاری نموده است. همچنان در مذاکرات دو جانبه میان افغانستان و جمهوری خلق چین قرار داد های تجارتی و سرمایه گذاری در حوزه صنایع و معادن چشم گیر بوده است.

وزارت امور خارجه امارت اسلامی نیز پروسه اطلاع رسانی و تشویق سرمایه گذاری خارجی را در اولویت های کاری خود قرار داده است که در همین راستا فهرست هشت پروژه زیربنایی با رعایت معیار های بین المللی و تخنیکی، برای جلب سرمایه گذاری به سفارت ترکیه ابلاغ شده است. همچنان در نشست های مختلف با نمایندگان کشور های همسایه بر ضرورت سرمایه گذاری در افغانستان نیز تاکید شده است.

جذب کمک های بشر دوستانه

امارت اسلامی برای حل چالش های اقتصادی افغانها، از کمک های بشردوستانه جامعه جهانی همواره استقبال نموده است. در همین راستا می توان از زمینه سازی برای جذب کمک های بشردوستانه نهاد های وابسته با سازمان ملل متحد، کشور عضو اتحادیه اروپا، جمهوری خلق چین، جمهوری ترکیه، جمهوری اوزبیکستان، جمهوری قزاقستان، جمهوری ترکمنستان و سایر کشور های همسایه، منطقه و جهان در افغانستان نام برد. در نتیجه مذاکرات وزارت امور خارجه با کشور ها و نهاد های بین المللی، در سال ۱۴۰۱، حدود ۲ میلیارد دالر کمک بشردوستانه به افغانستان سرازیر شده است که بخشی از آن شامل مواد غذایی بوده و مستقیماً در اختیار مردم قرار گرفته و بخشی دیگر از آن در سکتور های چون صحت به مصرف رسیده است.

فعال شدن نمایندگی سازمان همکاری اسلامی از دیگر دست آورد ها در این زمینه است. زیرا با فعال شدن نمایندگی این سازمان در افغانستان، فرصت لازم برای توزیع کمک های بشردوستانه کشور های عضو این سازمان برای خانواده های نیازمند در افغانستان فراهم شده است.

ادامه دارد…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *