صحتگزارش

افزایش اسهال و استفراغ همزمان با افزایش گرما

شماری از شهروندان از افزایش موارد اسهال و استفراغ، به‌خصوص در میان کودکان ابراز نگرانی می‌کنند. برخی از متخصصان نیز این نگرانی‌ها را بجا دانسته و می‌گویند که عوامل عمده این وضعیت عبارتند از آمیب، کلورا، آب و غذای غیر صحی،  محیط ناسالم و عدم رعایت حفظ الصحه که در فصل گرما بیشتر مردم را مصاب می‌سازد. درعین حال مسئولان در شفاخانه انتانی کابل می‌گویند که روزانه بیشتر از 60 نفر مبتلا به اسهال و استفراغ، به این شفاخانه مراجعه می‌کنند.

شماری از شهروندان از افزایش موارد اسهال و استفراغ، به‌خصوص در میان کودکان ابراز نگرانی می‌کنند. برخی از متخصصان نیز این نگرانی‌ها را بجا دانسته و می‌گویند که عوامل عمده این وضعیت عبارتند از آمیب، کلورا، آب و غذای غیر صحی،  محیط ناسالم و عدم رعایت حفظ الصحه که در فصل گرما بیشتر مردم را مصاب می‌سازد. درعین حال مسئولان در شفاخانه انتانی کابل می‌گویند که روزانه بیشتر از 60 نفر مبتلا به اسهال و استفراغ، به این شفاخانه مراجعه می‌کنند.

وقتی گذرم به شفاخانه تخصصی اطفال اتاترک در کابل می‌افتد، آنجا با اطفال زیادی برمی‌خورم که به دلیل ابتلا به اسهال و استفراغ به این شفاخانه آورده شده‌اند.

به یکی از مادرانی که کودکش را در بغل گرفته نزدیک می‌شوم و از وضعیت کودکش می‌پرسم.

او نام خود را سلما می‌گوید و می‌افزاید که کودکش دچار اسهال و استفراغ شدید شده است.

«از یک هفته زیادتر شده که طفلم اسهال است و استفراغ می‌کند. غیر از شیرمادر و شیر خشک چیز دیگری هم برایش نداده‌ایم، اما نمی‌دانم که چرا این طوری شد. فعلاً اگرچه استفراغش خوب شده، اما اسهالش ادامه دارد.»

سلما تنها مادری نیست که از اسهال و دلبدی طفلش نگران است. مریم زنی دیگری است که کودش با بی‌قراری گریه می‌کرد و آرام نمی‌گرفت.

«دو سه روز شده که طفلم اسهال شده است. امروز صبح به شفاخانه آوردمش،  تاحال دوای ORS هم برایش داده‌ام، ولی خوب نشده، حتی اسهالش بیشتر شده است.»

از سوی دیگر شماری از داکتران می‌گویند که افراد در هر سن و سالی که باشند به اسهال و استفراغ  مبتلا می‌شوند، اما کودکان به دلیل معافیت پایین بدن شان، بیشتر به این امراض دچار می‌شوند.

داکتر فیض طلب نوری، متخصص داخله اطفال و موظف در شفاخانه اطفال اتاترک می‌گوید:«اسهال یکی از واقعات حاد بوده و اکثر بسترهای شفاخانه‌های اطفال از بیماران مبتلا به این بیماری پر می‌شود.»

گرمی هوا:

شماری از شهروندان می‌گویند که این بیماری بیشتر در فصل گرما اطفال شان را مصاب می‌سازد.

مرسل مادری است که از بگرام جهت تداوی کودک مریضش به کابل آمده است.

وی می‌گوید:”یک روز هوا بسیار گرم بود، طفلم به یکبارگی اسهال شد. هر قدر که در بگرام تداوی کردم، کلینیک رفتم، پیش داکتر شخصی رفتم، خوب نشد تا آن که آوردم به شفاخانه صحت طفل، اینجا دوا برایش دادند، فعلاً بهتر شده است.»

متخصصین تایید می‌کنند که با گرم شدن هوا افراد بیشتر به اسهال و استفراغ مبتلا می‌شوند.

وحیده حسن زاده، از داکتران موظف در شفاخانه اطفال اتاترک می‌گوید که عوامل اسهال و استفراغ مختلف است، اما با گرم شدن هوا شمار مبتلایان افزایش پیدا می‌کند.«روزانه حداقل 9 مریض را بستر می‌کنیم و با گرم شدن هوا این تعداد افزایش می‎یابد.»

محیط و غذای غیر صحی شماری از خانواده‌ها به این باوراند که قرار گرفتن کودکان در محیط آلوده باعث مبتلا شدن آنان به اسهال و یا استفراغ شده است.

مرضیه که کودکش هم نفس‌تنگی دارد و هم شدیداً به اسهال و استفراغ مبتلا است، می‌گوید:”اول طفلم سینه بغل بود. او را در کلینیک بستری کردم، در آنجا اطفال مصاب به اسهال و استفراغ زیاد بودند و به نظر من اسهال و استفراغ از آنان به طفل من انتقال یافت.»

شماری از متخصصان طبابت عواملی چون استفاده از مواد غذایی غیر صحی، آب آشامیدنی غیرصحی، مراعات نکردن حفظ الصحه، قرار گرفتن در محیط آلوده و… را باعث مصاب شدن افراد به اسهال و استفراغ بیان می‌کنند.

داکتر نجوا فضل یکی از متخصصان داخله می‌گوید:”اطفالی که در سنین بعد از شیر خوارگی مبتلا به اسهال و استفراغ می‌شوند، دلیل آن بیشتر مراعات نکردن حفظ الصحه می‌باشد.»مسمومیت یکی دیگر از عوامل مبتلا شدن افراد به اسهال و استفراغ می‌باشد.

سکینه که از دست این بیماری ضعیف و بد حال شده، دلیل مصاب شدنش را چنین توضیح

می‌دهد.

«با دوستانم از سر کراچی خوراکی می‌گرفتیم و این کار مرا بدرقم مریض کرده است.»

سرینا سوری، از پرستاران موظف در شفاخانه انتانی کابل در مورد چگونگی مسموم شدن یکی از مریضانش می‌گوید:”زمانی‌که او نزد ما آمد، هم اسهال بود، هم استفراغ و هم درد بطن داشت. حال که دواهایش را تطبیق کرده‌ایم، وضعیتش بهتر شده است.”

متخصصین مسمومیت غذایی را یکی از عوامل عمده اسهال و استفراغ  عنوان می‌کنند.

واکسین:

شماری از خانواده‌ها واکسین را نیز از عوامل اسهال می‌دانند. زهره یکی از مادرانی که کودکش پس از واکسین به اسهال و استفراغ مبتلا شده، می‌گوید:”روز چهارم است که طفلم اسهال و استفراغ شدید دارد. در شفاخانه واکسین کردم، وقتی به خانه بردم، هم تب کرده بود و هم به اسهال شدید مواجه شد.»

اما داکتران این مساله را رد کرده و می‌گویند، برعکس برداشت مردم، واکسین‌های دوره ای و واکسین سرخکان در جلوگیری از اسهال و استفراغ شدید کودکان مفید می‌باشد.

به گفته داکتر نجوا، معافیت اطفال در برابر امراض پایین است و واکسین‌های دوران طفولیت برای شان بسیار مفید می‌باشد.

«یک دیدگاه بدی که نزد برخی از خانواده‌ها وجود دارد این است که آنان نمی‌خواهند اطفال شان را واکسین کنند، درحالیکه واکسین خیلی مهم است. به خصوص روتا واکسین که هر شش ماه باید انجام شود؛ این واکسین معافیت بدن را بلند می‌برد.»

بزرگ سالان:

از نظر متخصصان طبابت اسهال و استفراغ برعلاوه اطفال می‌تواند بزرگ سالان را نیز مصاب می‌سازد.

محسنه، یکتن از مریضان بستری در شفاخانه انتانی کابل می‌گوید:”شب به یکبارگی دچار اسهال و استفراغ شدم، تمام وجودم درد داشت و دلیلش را هم نمی‌دانستم، گر چه شب نان هم نخوردم، اما وضعم خیلی خراب شد.»

داکتر فریدالله عمری، از متخصصان شفاخانه انتانی می‌گوید که در فصل گرما اکثر مراجعه کنندگان مبتلا به اسهال و استفراغ بین سنین 20 تا 50 سال می‌باشند.

«در شروع فصل گرما قرار داریم و روزانه تا 60 نفر مبتلا به اسهال و استفراغ بستری می‌شود. با گرم شدن هوا ارقام مبتلایان روز به‌روز در حال افزایش است.»

متخصصان در کل تاکید دارند که افراد حفظ‌‌الصحه را رعایت کنند و از خوردن غذاهای فاسد و غیرصحی بپرهیزند. از نظر داکتران، اسهال و استفراغ بیش از حد آب بدن را کاهش می‌دهد و اگر مبتلایان به موقع تداوی نشوند، احتمال از بین رفتن شان نیز وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *