گزارش

گرامی داشت روز پناهنده از سوی وزارت مهاجرین در کابل

مهاجرت، واژه يی که هر انسان این سرزمین باشنیدن آن ده ها خاطره یی گلو گیر درذهن دارند، در افغانستان کمتر خانواده هايی را سراغ خواهيم نمود که طی سال های گذشته از این گزند روزگار وجبرتاریخ در امان بوده باشد.

مهاجرت، واژه يی که هر انسان این سرزمین باشنیدن آن ده ها خاطره یی گلو گیر درذهن دارند، در افغانستان کمتر خانواده هايی را سراغ خواهيم نمود که طی سال های گذشته از این گزند روزگار وجبرتاریخ در امان بوده باشد.

دراین جغرافیا از زن ومرد تا پیرو جوان همگی تجربه های تلخ و غم انگیز روزهای آوارگی و هجرت را در سینه دارند، از گورستان های نیمه راه تا نفس ايستادن کودکان ازاثر گرسنگی همه و همه ازحکایت هایی است که توان شنیدنش برای هرمخاطب دشواراست.

فقر، ناامنی، بی کاری، فشارهای اقتصادی، عدم تطبیق قانون، تبعیض، نقض حقوق بشری و ناهنجاری ها اجتماعی از عواملی اند که انسانهای یک سرزمین را مجبور به ترک وطن وكاشانه شان می‌کنند، مواردی که  بیش از چهار دهه تاریخ افغانستان گواه آن است ومیلیون ها شهروند اش را بی خانمان ساخته است.

اماپس از فروپاشی نظام پیشین و تغییر جو سیاسی زمینه زندگی مسالمت آمیز وعودت مهاجرین به وطن فراهم گردید که شمار زیادی بیجاشدگان دوباره به محلات اسكان شان بازگشتند، اما هنوز هم درکنارآن یک قشربزرگ ازاین مهاجرین همچنان آواره اند که نانی برای خوردن و جايی برای زندگی كردن ندارند.

با اینکه در گذشته ها به این مهاجرین توجه چندانی صورت نگرفته است، اما وزیرفعلی مهاجرین و عودت کنندگان خلیل الرحمن حقانی اطمینان میدهد که به مشکلات مهاجرین از راه های ممکن رسیدگی صورت خواهد گرفت.

با وصف اینکه افغانستان در کساد بی کاری و فقر قرار دارد وبرای یک کلیت اجتماعی چند میلیونی که مستحق داشتن حقوق برابر با سایر افراد در یک جامعه انسانی اند رسیدگی  امر دشواریست. اما وزیر مهاجرین و عودت کنندگان صحبت از  افزایش میزان عودت مهاجرین از کشورهای مختلف و برگشت دوباره مهاجرین داخلی و رسیدگی با مشکلات آن‌ها  در مقایسه به سال‌های گذشته کرده گفت:

پس از حاکمیت دوباره امارت اسلامی، میزان برگشت مهاجرین به کشور  افزایش یافته است و در حدود ۲ میلیون عودت کننده داشته ایم. همچنان حدود دو میلیون بی‌جاشدگان داخلی به همکاری وزارت مهاجرین و عودت کنندگان به محلات شان برگشته و اسکان دوباره شده اند. به گفته وزیر مهاجرین و عودت کنندگان هفت تا هشت میلیون مهاجر افغانستان در کشورهای مختلف زندگی می‌کنند و از این میان بیشتر شان به کشورهای ایران و پاکستان بسر می‌برند.

خلیل الرحمن حقانی ضمن تشکر از کشورهای میزبان مهاجرین افغانستان از آن کشورها و نهادهای امداد رسان میخواهد تا به مشکلات مهاجرین رسیدگی کنند.

وی افزود، ما تلاش داریم تا زمینه برگشت مصئون مهاجرین افغان را در کشور فراهم سازیم، چون حالا در کشور امنیت تامین است و زمینه یک زندگی بهتر فراهم شده است.

در عین حال مولوی محمودالحق احدی پیام ریاست الوزرا را به خوانش گرفته و گفت: ظلم، ستم و جنگ‌های طولانی سبب شد تا شماری زیادی از مردم ما وطن خود را ترک کنند و آواره شوند. حالا در افغانستان امنیت سرتاسری حاکم شده، حق به حقدار رسیده است و امارت اسلامی زمینه برگشت امن و مصئون مهاجرین را فراهم می‌کند.

از سوی دیگر عبداللطیف نظری معین مسلکی وزارت اقتصاد می‌گوید که مهاجرت جایگاه خاص در اسلام دارد و هجرت پیامبر اسلام(ص) نقطه عطف در تاریخ اسلام است.

وی نیز از کشورهای جهان که میزبانی مهاجرین افغان اند خواست تا با مهاجرین برخورد انسانی داشته باشند.

این گفته‌ها همزمان با روز جهانی پناهنده یا مهاجر مطرح می‌شود. وزارت مهاجرین و عودت کنندگان به پاس گرامی داشت از این روز برنامه‌ای را با حضور مقامات و نهاد‌های مسئول در این زمینه برگزار کردند و  مقامات امارت اسلامی در این برنامه از کشورها ضمن سپاسگزاری از میزبانی شان بر حل مشکلات مهاجرین تاکید کردند. این مقامات وعده دادند که با قاچاقبران انسان برخورد قانونی صورت می‌گیرد و مشکلات مهاجرین پیگیری خواهد شد.                   اسفندیار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *