صحتگزارش

در بخش سکتور صحی باید توجه صورت گیرد

در روزهای اخیر خبر جان‌باختن یکتن از مریضانی که جهت تداوی به پاکستان بدون داشتن اسناد قانونی سفر کردند و زندانی شدن شان در زندان کراچی وجدان هر افغان را می آزارد.

حامده صديقي

در روزهای اخیر خبر جان‌باختن یکتن از مریضانی که جهت تداوی به پاکستان بدون داشتن اسناد قانونی سفر کردند و زندانی شدن شان در زندان کراچی وجدان هر افغان را می آزارد. در حال حاضر شمار زیادی از هموطنان ما که بنابر مشکلات اقتصادی، صحی و… مجبور به سفر شده اند، روزانه توسط نظامیان پاکستانی دستگیر و زندانی می شوند. این که یک افغان و تبعه هر کشوری که بدون داشتن اسناد قانونی در کشوری رفت و آمد می کند حالانکه این از نظر عرف دیپلوماتیکی غیر قانونی است ولی یک مورد که قابل توجه است همسایگی و تعلقات دینی و اسلامی بین کشورهای هم مرز است که با درنظرداشت مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، سالیان درازی این رفت و آمدها هیچ گاه مشکلی را به وجود نیاورده بود، ولی در حال حاضر بنابر مشکلات موجود در کشور ما باید کشور همسایه ما خاصتاً پاکستان با درک مجبوریت های فوری با آنعده مهاجران افغان که بنابر دلایل مختلف از جمله تداوی به این کشور سفر می کنند. نباید به این اندازه سخت گیر باشند حتماً کسی که بنابر مشکل صحی و تداوی به صورت غیر قانونی، به پاکستان سفر کرده دلایل خویش را ارائه کرده است که نباید بنابر عرف همجواری نیک یک چنین برخورد زشت و ناپسندی رخ می داد یک مریض منجر به مرگ اش گردد. ثانیاً موضوع قابل تعمق دیگر در این مورد این است که باید در زمینه اجرای اسناد قانونی سفر «پاسپورت» مشکلات به میان آمده هرچه زودتر رفع گردد. همچنان در زمینه تسهیلات صدور ویزا برای شهروندان با کشورهای بیرونی در زمینه های به خصوص صحی و سایرفوریت‌ها با عقد تفاهم نامه های دیپلوماتیکی این مشکلات حل گردد.

در گام بعدی آنچه شایسته اقدامات مقتضی برای حل دایمی این مشکل است، مرفوع ساختن نیازمندی های صحی شهروندان و جلوگیری از فرار سرمایه های گران اسعاری در امر پرداخت امور تداوی در کشورهای بیرون مرزی است. با تأسف که وزارت صحت عامه افغانستان طی سالیان درازی نتوانسته با دلسوزی تمام در این امر برخورد نماید و با اتخاذ سیاست صحی پاسخگو به تمام نیازمندی های شهروندان در ارائه خدمات کمپلکسی مجهز و مدرن در امر تداوی امراض واگیر مثل سرطان ها، امراض قلبی وعایی و سایر امراض حساسیتی و اجرای عملیات های پیچیده جراحی تشخیص دقیق امراض نماید تا از بیرون شدن هزینه های سرسام آور به بیرون کشور در هزینه های صحی خارجی جلوگیری صورت گیرد. با تأسف فراوان با سرازیر شدن هزینه های بزرگ کمکی و حیف و میل آن در 20 سال گذشته به اساس فساد حاکم سیستماتیک در افغانستان نتوانستند برای یک چنین نیازمندی اساسی شهروندان کشور از نگاه صحی یک مرکز مجهز ارائه خدمات مدرن و کمپلکسی مجهز را اساس گذارند تا این که هیچ افغانی با این شدت وحشت در کنج زندان کشور دیگری جان بازد، ولی با صدحیف از سوی دیگر با موجودیت بعضی از کمپنی های تولیدی ادویه‌یی کم کیفیت جفای بزرگ دیگری در حق این ملت روا داشته شده است. هرکس به فکر پرکردن جیب و کسب سرمایه امر مهم تداوی و صحت را به تجارت مبدل ساختند. دقیقاً زمانی که یک هموطن ما بنابر  مشکل مریضی به یک شفاخانه خصوصی مراجعه می کند باید با کیسه های پر از پول مراجعه کند زیرا اول باید برای ارائه خدمات غیر ضروری «اجرای معاینات غیر ضروری» ابتدا هزینه گزافی را پرداخت کند. و در مقابل با اخذ ادویه بی کیفیت مدت های دوامداری تحت درمان باشد تا صحت از دست رفته اش را باز یابد در مقابل بعضاً با قبول ریسک های بزرگ سفر و هزینه های آن با دل ناخوش از عرضه خدمات صحی غیر پاسخگو مجبوراً به شفاخانه های کشورهای همسایه مراجعه می کنند که بدون شک فاجعه موجود جان باختن یک مریض بدلیل رفع مشکل صحی در زندان را نیز باید انتظار داشت.

بناءً از رهبری امارت اسلامی و خاصتاً وزارت صحت عامه می طلبیمت که با درنظرداشت مجبوریت ها و فوریت های صحی در بخش معالجه امراض سرطانی و سایر امراض مغلق صحی قلبی و… هرچند که کادرهای صحی لایق در اختیار داریم ولی در نبود ادویه معیاری با کیفیت و نبود شفاخانه های بزرگ مجهز و مدرن با موجودیت یک چند کادرهای ورزیده نمی توان انتظار خدمات صحی صددرصد را داشت. بناءً با هزینه عواید موجود در کشور و جلب کمک از سازمان های خیر و صحی جهان تلاش صورت گیرد، تا نیازهای صحی شهروندان در داخل کشور مرفوع گردد، تا یک نظام صحی پاسخگو، مجهز و مدرن داخلی را در داخل کشور داشته باشیم که از فرار هزینه های سرسام آور نیز جلوگیری نماید.

ثانیاً در قسمت معیاری سازی خدمات شفاخانه های خصوصی و تولید ادویه با کیفیت داخلی و خارجی توجه لازم صورت گیرد. زمانی که ادویه با کیفیت باشد، هزینه ها پایین آمده به اقتصاد مردم کمک کرده مردم ما را با تداوی دقیق از احتیاجی به خارج کشور نیز خلاص می سازد. از مسئولان وزارت صحت امارت اسلامی افغانستان می خواهیم تا در زمینه توجه جدی نمایند زیرا در حال حاضر در موجودیت ادویه بی کیفیت تجارتی مردم فقیر ما هزینه فراوان به جیب مافیای صحی می پردازند.

در زمینه تربیه کادرهای متخصص ولایق با معیارهای جهانی سرمایه گزاری صورت گیرد. تا از فرار سرمایه و تأمین صحت مردم ما با هزینه کم به اقتصاد هر دو یعنی کشور و خاصتاً حفظ آبرو و عزت شان کمک گردد، تا هیچ وقت شاهد باجگیری های موجود نباشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *