سخن انیس

ارزش‌های جهاد، با چه حفظ می‌شوند؟

یگانه چیزی که جهاد را حفظ می‌کند، تقوا است، و تقوا و طهارت، جهاد را مقبول‌تر می‌گرداند و هم بعد از جهاد، ارزش‌های جهاد را نیز پاسداری می‌کند و هم برای مجاهدین فوقیت و برتری در پیش‌گاه رب العالمین می‌بخشد.

یگانه چیزی که جهاد را حفظ می‌کند، تقوا است، و تقوا و طهارت، جهاد را مقبول‌تر می‌گرداند و هم بعد از جهاد، ارزش‌های جهاد را نیز پاسداری می‌کند و هم برای مجاهدین فوقیت و برتری در پیش‌گاه رب العالمین می‌بخشد.

مجاهدین، قسمی‌که در سنگر جهاد از طهارت و تقوا برخوردار است، باید بعد از جهاد و در دفتر کار و خدمت نیز مسلح با سلاح تقوا و طهارت باشند و عملی را انجام دهند که باعث رضای رب العالمین و خوشنودی مسلمانان گردد.

مجاهدین در سنگرهای داغ جهاد، غالباً با مرمی و مرگ سروکار دارند و این امر باعث می‌شود که تقوا و طهارت را بیشتر پیشه‌ کنند و در این عرصه، یکی از دیگری پیشگام‌تر باشد.

اما وقتی که انسان، بعد از جهاد و جنگ‌های مسلحانه در دفتر کاری خود بر چوکی نرم و گرم قرار می‌گیرد، آنگاه دچار راحت‌طلبی و تنبلی می‌شود و روزهای دشوار جهاد و رفیقان جهادی اش، ممکن فراموش‌اش گردد.

این امر خیلی خطرناک است و انسان را از پله‌های بلند فضیلت و عزت در حضیض ذلت می‌کشاند و تمام برتری‌هایی که خداوند منّان برایش اهدا و ارزانی کرده باشد را، باز می‌ستاند.

بناءً چه در سنگر جهاد و چه در دفتر کار و خدمت، باید به ریسمان تقوا و طهارت، چنگ زد و خوف و خشیت از خداوند دانا و توانا را در دل داشت.

مجاهدین افغانستان امروز در مرحله‌ی پساجهاد مسلحانه قرار دارند و غالباً در دفترهای کاری به خدمت ملک و ملت خود می‌باشند؛ برای شان لازم است که از تقوا و طهارت کار بگیرند و با صداقت، اخلاص و اخلاق از جهاد، شهادت، دستاوردها و ارزش‌ها، حراست و پاسداری نمایند.

چون مقصود از جنگ و جهاد، آرامی مسلمین، آبادی بلاد مسلمین و قایم نمودن حکومت عدل الهی است.

اگر مجاهدین تقوا، طهارت و عدالت را رعایت نکنند، حقّا که اجر و پاداش جهاد شان می‌سوزد و جهاد و جان‌بازی شان نیز دستخوش باد نیستی می‌شود که نمونه‌ی بارز آن، رهبران جهادی می‌باشند که پس از جهاد در مقابل روس‌ها، به‌جانِ هم افتادند و تقوا، طهارت و عدالت را پامال دالر امریکا، مادیات و امکانات کشورهای متجاوز و مداخله‌گر نمودند.

مجاهدین امروز باید از مجاهدین گذشته عبرت بگیرند، برای حفظ جهاد و ارزش‌های جهادی از خود پیوسته شهامت و متانت نشان بدهند و از حرام، منکرات، فساد، تجملات، فراموش‌کردن خون پاک شهدا، عیش‌ونوش‌ها و حیف‌ومیل‌ها دوری نمایند، تا باشد تاریخ اسلام عزیز و کشور برای ابد نام آنان را رنگین رقم بزند و از آنان به عنوان ستاره‌های درخشان جهاد، تقوا، طهارت و عدالت، یادهانی نماید.

امارت اسلامی افغانستان باید برای حفظ ارزش‌های جهاد، برنامه‌های پرمحتوا و سازنده‌یی را روی دست بگیرد و از کارنامه‌های جهادی گرفته تا زندگی‌نامه‌ی مجاهدین، یادبود شهدا، رشادت‌ها، دستاوردها، ضربات مرگبار بر دشمنان، فتح‌وپیروزی و بالآخره فرار و شکست ننگین اشغالگران، همه درج تاریخ و در یک مرکز مصون، محافظت شوند.

تا باشد نسل‌های آینده ازاین کانون بزرگ، الهام بگیرند و با جهاد و ارزش‌های جهاد و با میراث‌داران جهاد، آشنایی پیدا کنند و کارنامه‌های نیاکان و دفاع از اسلام و پاسداری از وطن را از افتخارات تاریخی خویش بدانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن