اجتماعی

عزت نفس را باید آموخت

از آغاز روز تولد تا دم مرگ همه هستی کاینات و طبیعت با آموختن شروع می‌شود و در این مسیرپرتلاطم ما آدم ها هستیم که مهارت‌های خوب و بد را کسب می‌کنیم و به دیگران انتقال میدهیم، پس دنبال مهارت های مثبت باشیم نه منفی و ناپسند. به همین اساس است که دانشمندان اهل دانش، قلم و اندیشه می‌گویند:

احسان الله
از آغاز روز تولد تا دم مرگ همه هستی کاینات و طبیعت با آموختن شروع می‌شود و در این مسیرپرتلاطم ما آدم ها هستیم که مهارت‌های خوب و بد را کسب می‌کنیم و به دیگران انتقال میدهیم، پس دنبال مهارت های مثبت باشیم نه منفی و ناپسند. به همین اساس است که دانشمندان اهل دانش، قلم و اندیشه می‌گویند:
وقتی خودت را به ‌قدر کافی دوست داشته باشی، شروع می‌کنی به ترک کردن چیزهایی ناسالم و ناپسند چیزهایی که آرامش را از ذهنت یا جسمت دور می‌کنند. زندگی ات را به سیاه چال بدبختی و تنفر آمیز مبدل می‌سازند. یعنی آدم‌ها، کارها، عادت‌ها، و یا اعتقاداتی که تو را کوچک، حقیر یا غمگین نگه‌می‌داشت آنرا کنار می‌گذاری، و از خودت دور می‌کنی. قبلا فکر می‌کردم این‌ کار به معنی وفادار نبودن است. وفادار نبودن به بعض آدم‌ها، یا عقایدی که بازندگی ها سازگاری ندارد، ولی در واقع این به معنای وفاداری به خود آدم‌ها، وفاداری به ذهنت، روحت و جسمت است. در این بازی زندگی بهتر است که بیشتر و خوبتر به خودت وفادار باشی و وفاداری را در وجودت پرورش دهی و از آن بهره‌مند گردی، تا نسبت به دیگران، اگر برای خود وفادار نباشی در حقیقت برای هیچ‌کس و هیچ‌چیزی وفادار نمی‌مانی. این ذات و طبیعت انسان ها است. عزت نفس در وفاداری آن به خود است، زمانی که عزت نفس ات را بدست آوردی صد درصد برای دیگران و اطرافیانت نیز وفادار خواهید ماند. در واقع عزت و ذلت به دست خداوند(ج) می‌باشد، اما این ما هستیم که با اعمال و کردار ناپسند خود یکتعداد دیگران را از خود دل سرد و گریزان می سازیم، کسب و بدست آوردن عزت نفس برای خود در حقیقت عزت شمردن دیگران است. انسان های با عزت اولاً خواهان پایمال کردن عزت خود نیستند پس توقع بی عزتی دیگران را هرگز نداشته و ندارند. بناءً خودتان را دوست داشته باشید تا دنیای اطراف تان دوست داشتنی شود.
اگر چشم انتظار به احترام و توجه محبت دیگران هستید، ابتدا این‌ها را به خودتان بدهکارید و باید آن را کشت کنید تا حاصل بهتر و خوبتری بدست بیاورید.
کسی که خودش را دوست نداشته باشد ممکن نیست دیگران دوستش داشته باشند یا دیگران را هم دوست داشته باشد، خودتان را که دوست داشته باشید، اگر دنیا پر از خار هم شود، بازهم آسیبی به شما نمی‌رسانند و امید داشته باشید چون به زودی خارها گل می‌شوند و گل ها را تقدیم دیگران کنید.
در ضمن اگر از این روش ها برای افزایش عزت نفس استفاده نمایید اصول خوبی خواهد بود.
1- از مقایسه خود با دیگران دست بردارید.
2- مثبت بیاندیشید.
3- اشتباهات‌تان را بپذیرید.
4- خودتان معرف خودتان باشید ، نه دیگران.
5- اهداف زندگی را خودتان تعیین كنید.
6- به خودتان پاداش دهید.
7- كاری كه عاشقش هستید را انجام دهید.
8- با خودتان وقت دهید و از آن استفاده کنید.
9- همواره با خودتان مهربان باشید.
به امید خوشبختی و سعادت مندی هر دو دنیای شما عزیزان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن