افغانستان

تجلیل از هفتمین سالروز شهادت امیرالمومنین ملااخترمحمد منصور «تقبله الله»

روز گذشته از هفتمین سالروز شهادت امیرالمومنین ملا اخترمحمد منصور «تقبله الله»، در تالار رادیو تلویزیون ملی، تجلیل به عمل آمد.

روز گذشته از هفتمین سالروز شهادت امیرالمومنین ملا اخترمحمد منصور «تقبله الله»، در تالار رادیو تلویزیون ملی، تجلیل به عمل آمد.

در این محفل پرشکوه، کابینه‌ی امارت اسلامی افغانستان، علما، دانشمندان، مجاهدین و جمع کثیری از مردم اشترک نمودند.

این محفل با آیات کلام الله مجید آغاز گردید و در جریان آن، مولوی عبدالسلام حنفی، معاون اداری ریاست الوزرا، مولوی امیر خان متقی، وزیر امور خارجه، شیخ الحدیث مولوی شهاب الدین دلاور وزیر معادن و پطرولیم، قاری فصیح الدین فطرت لوی درستیز وزارت دفاع ملی، مولوی عبدالسلام ضعیف شخصیت سیاسی و سفیر پیشین امارت اسلامی افغانستان در اسلام آباد،   مولوی احمدالله وثیق رییس رادیوتلویزیون ملی، مولوی هدایت الله بدری رییس بانک مرکزی و جمع دیگری صحبت کردند.

سخنرانان، شهید امیرالمومنین ملااخترمحمد منصور تقبله الله را الگوی تقوا و طهارت، سرمشق اخلاق نیکو و امیر شجاع و مدبر توصیف کردند.

همچنان از دستاوردهایی که در زمان رهبری آن شهید، نصیب ملت و مجاهدین گردیده بود، متذکر شدند.

سخنرانان، وی را امیر تاریخ‌ساز و یکی از رهبرانِ فرهیخته‌یی کشور برشمردند که بعد از رحلت عالیقدر مرحوم ملامحمدعمر مجاهد رح،  برای اتحاد، انسجام و پیروزی مجاهدین کارهای شایانی را انجام داد و سنگر جهاد و سیاست را گرم نگهداشت و حتی برنامه‌های جهادی و سیاسی امارت اسلامی را توسعه بخشید.

مولوی عبدالسلام حنفی، معاون اداری رییس‌الوزرا در این مراسم گفت، اولین پیش‌رفت سیاسی که تبادله اسیران از زندان گوانتانامو بود در دوره شهید ملا اختر محمد منصور صورت گرفت این رویداد روحیه تازه در بین مجاهدین بخشید.

و به برکت و اخلاص شهید امیرالمؤمنین صفوف امارت اسلامی از هم‌پاشیدن نجات داده شد و در عرصه‌های سیاسی و فرهنگی پیشرفت‌های چشم‌گیر صورت گرفت.

مولوی امیرخان متقی، وزیر امور خارجه کشور گفت: شهید ملا اختر محمد منصور زمانی به زعامت امارت اسلامی تعیین شد که‌ امیرالمؤمنین ملا محمد عمر مجاهد مؤسس امارت اسلامی افغانستان وفات شده بود و شهید امیرالمؤمنین نقش مهم در گشایش دفتر سیاسی امارت اسلامی در قطر داشت و امیرالمؤمنین در شرایط بسیار سختی رهبری امارت اسلامی را بر عهده گرفت و صفوف امارت اسلامی را حفظ کرد.

مولوی امیرخان متقی، وزیر امور خارجه همچنان در ارتباط به موضوع حق‌آبه ایران می‌گوید که امارت اسلامی افغانستان به موافقت‌ نامه سال ۱۳۵۱ در پیوند به مسأله حقابه ایران از دریای هلمند متعهد است و

برای خشکسالی که در افغانستان و منطقه جریان دارد نیز نباید از نظر انداخته شود.

او گفته است که براساس آخرین گزارش سازمان بین‌المللی نجات، افغانستان سومین کشور آسیب‌پذیر از تغییرات اقلیم در سطح جهان است و بیشترین اثر مخرب تغییرات اقلیم بالای منابع آبی کشور وارد شده است.

وزیر امور خارجه کشور گفت: «از مسوولین ایران نیز جداً توقع داریم که توقعات شان را طبق معاهده ۱۳۵۱ عیار کنند و ملاک قضاوت و اظهار نظرها باید مبتی بر احکام مندرج در معاهده باشد.»

مولوی امیرخان متقی خطاب به مردم سیستان و بلوچستان ایران می‌گوید: «برادران گرامی سیستان و بلوچستان باور کنید که دل ما به همان اندازه که به مردم نیمروز، فراه و هلمند می‌سوزد، برای شما هم می‌سوزد و درد شما را درد خود می‌دانیم.»

وی در ادامه افزود: «در بند کمال خان دیده می‌شود که هیچ آب وجود ندارد. شما می‌دانید که فاصله از بند کجکی تا سیستان و بلوچستان حدود ۶۰۰ کیلومتر است و از طرف دیگر این مسیر ریگستانی و زمین‌ها تشنه و بدون آب است و اگر آب کم هم پیدا شود در مسیر راه یا جذب زمین می‌شود و یا هم تبخیر.»

برعلاوه، مولوی امیرخان متقی تصریح کرده بند کجکی که چند دهه قبل اعمار گردیده است، متأسفانه از اثر رسوبات و عدم لایروبی ظرفیت ذخیره آن کمتر از نصف کاهش یافته است.

وی دراین باره گفت: «نیاز جدی است تا این حقایق در نظر گرفته شود.»

مولوی امیرخان متقی از ایران خواست تا موضوع حیاتی آب را سیاسی نسازند.

او خطاب به ایران گفت: «بهتر است که همچو مسایل (حقابه) را به جای سر و صداهای رسانه‌یی از راه تفاهم و گفتگوهای رو در رو حل نمایم.»

امیرخان متقی نیز گفته است که امارت اسلامی طی دو سال گذشته به منظور حل مشکلات که قابل کنترول و حل بوده اقدام نموده است.

به گفته او، مجبوریت‌های خارج از کنترول و توان که از ظرفیت‌ موجود بشری بالا می‌باشد یعنی ناشی از تغییرات اقلیم، باید درک گردد و حتمن راه حل دریافت می‌شود.

شیخ شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم در این در ارتباط به سالروز شهادت امیر المؤمنین ملا اختر محمد منصور  گفت، شهید ملا اخترمحمد منصور با سیاست و تدبیر خود صفوف امارت اسلامی را در زمانی‌که بیم از هم‌پاشیدن آن وجود داشت، متحد نگهداشت.

در این مراسم قاری فصیح‌الدین فطرت، لوی درستیز قوای مسلح کشور گفت، کارنامه‌های شهید ملا اخترمحمد منصور در راستای متحد نگهداشتن صفوف امارت اسلامی، جلوگیری از جنگ‌های داخلی و سرکوب داعش بی‌سابقه و فراموش ناشدنی است و شهید ملا اخترمحمد منصور نگذاشت که افغانستان مانند سوریه به میدان جنگ قدرت‌های جهان مبدل شود.

و در اخیر این محفل با دعایه توسط مولوی سعدالدین معین اداری و مالی وزارت اطلاعات و فرهنگ به پایان رسید

معاذ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *