اجتماعی

نقش تکنالوژی در کنترول جرم

تکنالوژی بايد همراه با علم و تجربه عملي(تکنيک) انجام شود. در اينجا به منظور تسهيل فهم آ ن ها، تعاريف مربوط ارائه و تشريح مي شوند : علم، دانش عام با هدف افزايش دانايي ما درباره طبيعت و جامعه است که بر اساس ثبات و توانايي آن در توضيح و پيش بيني پديده ها، مورد پذيرش عموم قرارگرفته است .

ترتیب کننده: پوهیالی سمونیار همایون وقار
مبحث اول:
تکنالوژی بايد همراه با علم و تجربه عملي(تکنيک) انجام شود. در اينجا به منظور تسهيل فهم آ ن ها، تعاريف مربوط ارائه و تشريح مي شوند : علم، دانش عام با هدف افزايش دانايي ما درباره طبيعت و جامعه است که بر اساس ثبات و توانايي آن در توضيح و پيش بيني پديده ها، مورد پذيرش عموم قرارگرفته است .
کفتار اول: کلیات:
1- مفهوم جرم
اصل کلي بر اين قرار دارد که در مورد هر جرم قانوني قبل از ارتکاب آن تدوين و تصويب شود که مراحل اجراي آن طي شده و به اطلاع کليه افراد رسيده باشد زيرا تنها قانون است که مي تواند اعمال مخالف و ضد نظم اجتماعي را جرم بشناسد و بدون وجود متون قانوني تصور جرم ممکن نيست. در صورتي که متني قانوني در زمينه هر گونه عمل يا ترک عملي که شخص انجام مي دهد وجود نداشته باشد، تعقيب و مجازات وي ممکن نيست.
2- معنی لغوی جرم
جرم در لغت به معنای گناه و خطا می‌باشد . یعنی انجام دادن کاری که قانون آن را منع کرده باشد جرم گفته می‌شود.
3- معنی اصطلاحی جرم
عملی است که قانون آن رامنع کرده وبرای آن مجازات تعیین کرده باشد.
صاحبان اندیشه هر کدام با توجه به حوزه تخصصى خود، تعریفى از جرم ارائه کرده اند. بنابر این، تعریف خاصى که مورد قبول همه آن ها باشد وجود ندارد. حقوق دانان به تعریفى که قانون از «جرم» نموده بسنده کرده اند، در حالى که جامعه شناسان بر اساس معیارهاى جامعه شناختى به تعریف جرم پرداخته اند.
مفهوم جرم از دیدگاه جرم شناسان
4- مفهوم تکنالوژی
تکنالوژی را مي توان تمام دانش، ابزارها، روش ها و سيستم هايي تعريف کرد که در جهت خلق و ساخت شیوه ها و ارائه خدمات به کار گرفته مي شوند. تکنالوژی عبارتست از روش انجام کارها به وسيله ما. تکنالوژي ابزاري است که به وسيله آن مي توانيم به اهداف خود دست يابيم.
5- معنی لغوی تکنالوژی
تکنالوژی در لغت یونانی بوده که Techno به معنی تخنیک یا هنر و دوم Logia به معنی علم پس گفته می توانیم که تکنالوژی به معنی علم تخنیک است. ابزار، ماشین آلات، تجهیزات و …معنی میدهد.
6- معنی اصطلاحی تکنالوژی
تکنالوژی در اصطلاح عبارت است از مجموع تکنیک ها، مهارت ها، روش هایی است که در تولید اسباب یا خدمات یا تحقیق اهداف مانند تحقیقات علمی استفاده می شود.
گفتار دوم: کاربرد تکنالوژی در کنترول جرم
نقش مدیریت در فرایند انتقال و توسعه تکنالوژی مهم و تعیین کننده است و می توان خلاقیت‌ها و نوآوری‌های مجرمان و سارقان در ارتکاب جرم سبب شکسته شدن بیش از پیش حریم امن و شخصی افراد شده و باعث مختل شدن آرامش آنان گردیده است.
وجود جرایم مختلف با توجه به افزایش روزافزون جمعیت در سراسر جهان سبب شده است تا این جرایم تبدیل به معضلی برای جامعه بشری شود و خلاقیت‌ها و نوآوری‌های مجرمان و سارقان در ارتکاب جرم سبب شکسته شدن بیش از پیش حریم امن و شخصی افراد شده و باعث مختل شدن آرامش آنان گردیده است. این تعرض به اموال (سرقت) و حریم شخصی و امنیت اشخاص که ریشه‌های روانشناسی همچون اختلالات تکانه‌ای، فقرعاطفی، ناکامی، حسادت، تجربه‌های دوران کودکی، احساس ناامنی، پرخاشگری و خودنمایی دارد، از قدیمی‌ترین جرایمی است که بشر از دیر باز با آنان مواجه بوده است.
از این رو حضور فیزیکی پولیس دیگر به تنهایی نمی‌تواند عامل بازدارنده این همه جرم و مجرم ‌باشد و همه این جرایم را سرکوب نماید. در نتیجه لزوم بهره‌گیری از تکنالوژی‌های نوین و فناوری‌های جدید برای تأمین امنیت امری ضروری و غیر قابل انکار می‌باشد. تکنالوژی‌ها و فناوری‌هایی همچون علایم هشدار دهنده که بر روی اسباب و یا ورودی‌ها و خروجی‌ها نصب می‌شود و سیستم‌های نظارتی و تکنالوژی‌های امنیتی همانند دوربین مداربسته که برای پیشگیری از وقوع برخی جرایم مانند سرقت بسیار اثرگذار می‌باشد. از این رو در این مقاله سعی شده تا به نقش تکنالوژی در پیشگیری یا کاهش جرم پرداخته شود.
نتیجه گیری
با توجه به محتواي موضوعات فوق الذكر ميتوان گفت كه اولين جنايت وحشتناك درجهان طبيعت اتفاق افتاد، وقابيل به هولناك ترين جرمها دست زد، وبرادرش هابيل را به قتل رساند. وجرم وجنايت درميان انسان ها مانند حلقه هاي زنجير يكي پس ازديگري رخ داد، وانسان ماداميكه درروي زمين است از جرم وجنايت وبه تعقيب آن از مجازات وكيفر جدا نخواهد بود.
تکنالوژی مجموعه ای از عوامل سخت افزاری یا تجهیزات ، تواناییها و مهارتهای انسانی، دانش فنی، و توانایی¬های مدیریتی و سازماندهی است. افزایش سطح تکنالوژی مستلزم رشد و ارتقای هماهنگ و سازگار تمام اجزای آن است که از طریق انتقال و توسعه داخلی تکنالوژی اتفاق می افتد . نقش مدیریت در انتقال و توسعه تکنولوژی مهم و تعیین کننده است و می توان خلاقیت‌ها و نوآوری‌های مجرمان و سارقان در ارتکاب جرم سبب شکسته شدن بیش از پیش حریم امن و شخصی افراد شده و باعث مختل شدن آرامش آنان گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن