ورزش

جوانب مثبت و منفی فعالیت های زمانی در ورزش

در مورد بهترین زمان برای ورزش کردن نظریات متفاوتی وجود دارد.برخی معتقداند صبح قبل از صبحانه تمرین کنید، زیرا چربی بیشتری می سوزانید.دیگران ادعا می کنند که بهتر است بعد ازظهر یا عصر تمرین کنید چرا که از توان و قدرت بدنی بیشتری برخوردار خواهید بود.

ماستر سپورت محمد یعقوب
در مورد بهترین زمان برای ورزش کردن نظریات متفاوتی وجود دارد.برخی معتقداند صبح قبل از صبحانه تمرین کنید، زیرا چربی بیشتری می سوزانید.دیگران ادعا می کنند که بهتر است بعد ازظهر یا عصر تمرین کنید چرا که از توان و قدرت بدنی بیشتری برخوردار خواهید بود.
جواب به این سوال واقعا” پیچیده است و شاید به درستی نتوان گفت که بهترین زمان برای ورزش و تمرین چه زمانی است.
ظرافت این موضوع در نوع تمرین و هدف از آن می باشد.واقعیت امر این است که بهترین زمان در طول روز برای تمرین و فعالیت ورزشی به طور گسترده ای به فرد، هدف و نوع تمریناتی که انجام می دهد بستگی دارد. نتیجه برخی مطالعات بیانگر آن است که قدرت بدنی در صبح در سطح پایینی است و به تدریج بالا می رود تا در اوایل عصر به بالاترین حد خود می رسد. بنابراین اگر فعالیت ورزشی شما به اندازه بالایی از قدرت یا توان وابسته است، پس بهتر است که فعالیت ورزشی خود را به بعد ازظهر موکول کنید.
وقتی صحبت از کاهش وزن بـه میان می‌آید، تصمیم گیری در مورد آنچه باید انجام دهید دشوارتر می شود. یکی از رایج ترین مشکلات در میان افرادی کـه تمایل بـه کاهش وزن دارند، این اسـت کـه آیا انها باید صبحانه خودرا قبل یا بعد از تمرین بخورند.
قبل از نتیجه گیری دراین مورد، مهم اسـت کـه جوانب مثبت و منفی هردو را بدانید ودر رابطه با تفاوت این دو بحث کنید.
دانشمندان بیان می‌کنند کـه ورزش با معده خالی ممکن اسـت تغییرات مطلوب تری در چربی بدن در مقایسه با تمرین با شکم پر ایجاد کند. این یافته بر اساس تحقیقی اسـت کـه توسط تیمی از محققان انجام شده ودر آن 10 داوطلب مرد با اضافه وزن شرکت کردند.
از شرکت کنندگان خواسته شد ابتدا یک ساعت با معده خالی و سپس دو ساعت پس از صرف صبحانه سرشار از کربوهایدرت، پیاده روی کنند در پایان مشخص شد کـه ورزش با معده خالی باعث ایجاد تغییرات مثبت بیشتری در چربی بدن می‌شود.
آنچه خواندید بدان معناست کـه ورزش با معده خالی ممکن اسـت منجر بـه تغییرات مطلوب تری در بافت چربی شود، می‌تواند برای کسی کـه قصد کاهش وزن دارد مفید باشد. با این حال، توجه بـه این نکته ضروری اسـت کـه نمونه مطالعه کوچک بودو روی مردان دارای اضافه وزن انجام شد.
ورزش و کیفیت خواب نیز با یک دیگر ارتباط دارند. شاید این تصور را داشته باشید انجام ورزش عصر ها می‌تواند بـه خواب بهتر در شب کمک کند. اما برعکس بدن در مرحله بیش فعال می‌ماند و خوابیدن را دشوار می سازد. بر اساس یک مطالعه دیگر، کسانی کـه صبح ها می دوند، شبها با آرامش بیشتری می‌خوابند.
ثابت شده اسـت کـه قدرت و استقامت صبحها بیشتر اسـت و این باعث میشود کـه بتوانید تمرینات سخت را انجام دهید. ضربان قلب صبحها در مقایسه با سایر ساعات روز سریع تر افزایش می‎یابد.
ورزش کردن عصرها ممکن اسـت هوشیاری را افزایش دهد و بـه تمرکز شـما در طول روز کمک کند اما تمرین صبحانه با کاهش سطح کورتیزول در بدن شـما را هوشیار نگه می‌دارد و اگر اول صبح ورزش کنید، ممکن اسـت بتوانید بهتر کار انجام دهید.
اگر در حال برنامه ریزی برای انجام تمرین سخت هستید، خوردن غذا قبل از ورزش شـما را پر انرژی نگه می دارد. تمرین با معده خالی خوب اسـت، اما گاهی اوقات نوع تمرینی کـه قرار اسـت انجام دهید نیز باید درنظر گرفته شود. اگر قصد پیاده روی تیز یا دویدن دارید، با معده خالی خوب اسـت فقط مطمئن شوید کـه وقتی احساس ضعف و سبکی سر دارید اینکار را متوقف کنید
نتیجه گیری
با توجه بـه آنچه خواندید حتماً متوجه شدید کـه ورزش قبل از صبحانه خوردن فوایدی دارد، اما در صورتی کـه سبک ودر شرایط سلامت کامل جسمی انجام شود. در صورتی کـه مشکل جسمی خاصی دارید و یا قصد انجام ورزش هاي‌ سنگین کرده‌اید بهتر اسـت پس از صبحانه ورزش کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *