ورزش

آسیب های فیزیکی  در ورزش بوکس

احتمالا شما هم قبول دارید که احتمال آسیب های فیزیکی در ورزش بوکس بسیار بالا است. البته نگران نباشید! در حال حاضر تجهیزاتی وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید از ریسک این آسیب ها در حین تمرین بکاهید. یکی از مهم ترین تجهیزاتی که توصیه می شود برای محافظت از خود استفاده کنید انواع دستکش های بوکس است.

ماستر سپورت محمد یعقوب

احتمالا شما هم قبول دارید که احتمال آسیب های فیزیکی در ورزش بوکس بسیار بالا است. البته نگران نباشید! در حال حاضر تجهیزاتی وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید از ریسک این آسیب ها در حین تمرین بکاهید. یکی از مهم ترین تجهیزاتی که توصیه می شود برای محافظت از خود استفاده کنید انواع دستکش های بوکس است.

دستکش بوکس به انواعی از پوشش ها می گویند که دارای مواد ملایم و بادی هستند و از ورزشکار و حریف در برابر ضربات محکم محافظت می کنند. در گذشته انواعی از دستکش های چندلایه و بادی وجود داشت که سبب آسیب های جدی در حین ضربه به حریف میشد، اما امروز دستکش های بوکس به علت دارا بودن مواد با کیفیت از آسیب دیدن افراد جلوگیری می کند.

برای انتخاب دستکش مناسب باید به مواردی مانند: سایز دست، سبک بودن و میزان حرفه ای بودن تان در این ورزش توجه کنید؛ زیرا همانطور که دستکش ها باعث بالا رفتن توانایی شما در حین تمرین می شوند در صورت انتخاب اشتباه ممکن است شما را دچار صدمات فیزیکی شدیدی کنند.

دستکش های بوکس انواع مختلفی دارند که براساس سطح حرفه ای بودن شما در بوکس انتخاب می شوند.

دستکش بوکس مبارزه ای: دستکش های مبارزه ای برای ورزشکاران حرفه ای مناسب است که قصد دارند تا قدرت ضربه های خود را در بوکس بالا ببرند. از لحاظ وزنی لایه های تشکیل دهنده ی این دستکش ها طوری طراحی شده که وزن دستکش در طول دستان شما یعنی از مچ تا نوک انگشتان پخش شده بنابراین در حین ضربه زنی هیچگونه وزن اضافه ای از طرف دستکش ها احساس نخواهید کرد.

دستکش بوکس آموزشی: دستکش های بوکس آموزشی به دستکش های محکم اما سبکی می گویند که به علت سبک بودن برای مبارزات و آموزش افراد مبتدی مناسب هستند. بنابراین اگر به تازگی این ورزش را شروع کرده اید و قصد دارید فعلا دستکش های ارزان قیمتی را تهیه کنید این دستکش ها انتخاب مناسبی هستند.

دستکش بوکس کاردیو: دستکش های کاردیو برخلاف انواع قبلی برای افراد حرفه ای مناسب هستند که در حین تمرین قصد دارید ضربات سخت و محکمی را به خریطه بوکس وارد کنند. البته توجه داشته باشید که به علت ضربات سنگین احتمال پاره شدن این دستکش ها بسیار بالا است، بنابراین احتمالا لازم باشد که پس از مدت کوتاهی دستکش های جدیدتری را تهیه کنید.

دستکش بوکس موی‌تای و کیک‌بوکسینگ: علی رغم اینکه نام این دستکش ها موی‌تای و کیک‌بوکسینگ است اما برای ورزش بوکس نیز مناسب هستند؛ زیرا از لحاظ وزن و استحکام کیفیت بسیار بالایی دارند. بنابراین برای استفاده در ورزش بوکس بسیار مناسب هستند. این دستکش ها همچنین دارای انعطاف بالایی هستند و امکان انجام انواع ضربات را فراهم می کنند

دستکش مخصوص خریطه بوکس: اگر جزء ورزشکارانی هستید که با خریطه بوکس زیاد تمرین می کنید توصیه می کنیم به منظور جلوگیری از آسیب دیدن انگشتان و دستان تان حتما از دستکش بوکس مخصوص کیسه استفاده کنید. این دستکش ها بسیار محکم بوده و فشار ضربات را خنثی می کند.

لوازم ماهیگیری

ماهیگیری از جمله ورزش هایی است که با هدف تفریح و کسب درآمد انجام می شود. جالب است که بدانید در آثار به جا مانده از گذشتگان مشخص شده که ماهیگیری از ابتدای سکونت انسان ها در اطراف مناطق دریایی وجود داشته است.

اگر بخواهید در ماهیگیری موفق باشید، باید لوازم ستندارد را برای این کار انتخاب کنید. متاسفانه خرید وسایل ماهیگیری تا حدودی گیج کننده است. مهم ترین وسایل ماهیگیری که لازم است برای صید ماهی تهیه کنید، شامل موارد زیر است:

چوب ماهیگیری

چوب ماهیگیری به وسیله میله مانند و بلندی گفته می شود که اغلب از جنس فایبر و کربن گرافیت ساخته می شوند. هر چه چوب های ماهیگیری بلندتر باشند بهتر می توان در فاصله های دورتر و عمیق تر آب ها ماهی های بزرگ را صید کرد. این چوب ها براساس فکتورهایی مانند: میزان حرکت، قدرت، قابلیت انعطاف، مقدار اکشن و استحکام دسته بندی می شوند.

انتخاب چوب ماهیگیری به مواردی مانند: نوع ماهی هایی که صیادان قصد صید آن را دارند و میزان تخصص و تجربه ی آنها بستگی دارد. اگر قصد دارید که به صورت تفریحی ماهیگیری کنید لازم نیست که چوب های بلند و پیشرفته را تهیه کنید.

در مقابل اگر می خواهید ماهیگیری را به عنوان یک شغل انتخاب کرده و ماهی های مخصوص پخت غذا  را صید کنید باید چوب های ماهیگیری بلندتر، منعطف تر، قدرت ارتعاش بیشتر (برای آگاه شدن از اتصال ماهی به غلاب)، دارای نخ و دسته ی محکم و جنس بدنه ی قوی تر را انتخاب کنید.

از لحاظ ارتفاع چوب های ماهیگیری، ارتفاع ستندارد چوب ها باید در حدود 30 تا 40 سانتی متر نسبت به قد شما بلندتر باشد. البته هر چه ارتفاع چوب ماهیگیری کمتر باشد، توان کنترول آن بیشتر است. برای اینکه با انواع چوب های ماهیگیری آشنا شوید در این قسمت به بررسی انواع چوب های ماهیگیری می پردازیم.

چوب ماهیگیری با جنس فایبر و ارتفاع 360 سانتی متر:

این چوب های ماهیگیری دارای ارتفاع 360 سانتی متر و وزن 350 گرام هستند. از لحاظ قدرت انعطاف و میزان اکشن این مدل ها برای افرادی که قصد دارند به در آینده ی نزدیک برای اولین بار ماهیگیری را آغاز کنند، بسیار مناسب است.

قیمت چوب های ماهیگیری 360 سانتی متری نسبتا به مدل های دیگر کمتر است و به خاطر جنس فایبری که دارند استحکام و قدرت بالایی دارند. زمانی که این چوب ها را باز کنید متوجه می شوید که ار 7 قسمت تشکیل شده اند و در زمان جمع شدن طولی حدود 65 سانتی متر دارند.

چوب ماهیگیری آلبراستار:

این مدل نسبت به مدل قبلی میزان اکشن بالاتری دارد. بنابراین امکان خم شدن بیشتر آن فراهم است. از لحاظ جنس بدنه، مدل آلبراستار از کربن تولید شده است. بنابراین دارای وزن سبک، استحکام زیاد و قیمت نسبتا بالایی است. اگر قصد دارید کار ماهیگیری را به شکل تخصصی دنبال کنید توصیه می کنیم به دنبال مدل های پیشرفته تر باشید.

آشنایی با چرخ ماهیگیری:

چرخ ماهیگیری در واقع به جزئی گفته می شود که با اتصال به بدنه ی چوب ماهیگیری امکان باز شدن، پرتاپ و جمع شدن تار میله ماهیگیری را فراهم می کند. برای انتخاب چوب ماهیگیری دقت کنید که هر چه چرخ ماهیگیری سبک تر و سریع تر باشد، کارآیی آن بیشتر است.

مورد مهم دیگر چرخ های دوّار آن است هر چه چرخ ها روان تر باشند سرعت پرتاب تار چرخ ماهیگیری بیشتر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *