گزارش

    فرید احمد پرچون فروش مواد خوراکه:    نسبت به سال گذشته، بهای مواد خوراکه کاهش یافته  است  

همه ساله در ایام ماه مبارک رمضان مواد اولیه وخوراکی مورد نیاز مردم در سرتاسر کشور بلند می رفت و در بعضی از حالات دیده  می‌شد که بعد از ختم ماه مبارک رمضان  در قیمت بعضی از مواد خوراکی کاهش به عمل می‌آمد.

شبیر احمد

همه ساله در ایام ماه مبارک رمضان مواد اولیه وخوراکی مورد نیاز مردم در سرتاسر کشور بلند می رفت و در بعضی از حالات دیده  می‌شد که بعد از ختم ماه مبارک رمضان  در قیمت بعضی از مواد خوراکی کاهش به عمل می‌آمد. اما دربعضی مواد های عمده هیچ گاه کاهش به عمل نمی‌آمد. اکنون که ملت  دردیده و رنج کشیده ما در ایام سپری کردن ماه مبارک رمضان قرار دارند، تعدادی از آنانی که درآمد پایین دارند از بهای مواد غذایی شکایت دارند در حالی که شاروالی کابل برای همه ای از فروشندگان مواد غذایی نرخ نامۀ توزیع نموده است .مردم می‌گویند که ما شاهد تطبیق نرخ نامۀ از سوی شاروالی کابل و فروشندگان  نبودیم اما بر عکس فرید احمد پرچون فروش مواد اولیه غذایی می‌گوید که نسبت به سال گذشته در بهای مواد غذایی کاهش به عمل آمده است ،گزارشگر روزنامه ملی انیس گزارشی را از فروش مواد غذایی تهیه نموده که خدمت خوانند گان روزنامه تقدیم می‌گردد.

فریداحمد، پرچون فروش مواد غذایی می‌گوید:   نسبت به نرخ های سال گذشته در بهای مواد اولیه و خوراکی کاهش به عمل آمده است در حال حاضر یک بوجی آرد قزاقستانی درعمده فروشی باغ قاضی 1880 افغانی به فروش می‌رسد .

یک بوری برنج سیله به 2900  افغانی طبق نرخ‌نامه شاروالی کابل به فروش می رسد، اما برنج سیله درجه اول مبلغ 3300 افغانی، یک سیر لوبیا 840 افغانی، یک سیرنخود اصل 900 افغانی، برنج شوله‌ای وطنی 520 افغانی، روغن پنح لیتره 620 افغانی، روغن اشرف گل آفتاب 5 لیتره در خود عمده فروشی باغ قاضی است 750 افغانی ، روغن الکوزی گل آفتاب 880 افغانی به فروش می‌رسد، چای سبز اصل بی رنگ یک کیلو 380 افغانی، یک بوجی بوره 3000 افغانی در بازار عمده فروشی به فروش می‌رسد اما در نرخ نامه شاروالی کابل همین بوره مبلغ 2950 افغانی تعیین شده است.

موصوف : ازامارت اسلامی به خصوص شاروالی کابل خواهان کنترول نرخ ها در بازار هستیم .

ایشان افزود:  کنترولران شاروالی کابل همیشه دکان های پرچون فروشی را تحت کنترول و تطبیق نرخ‌نامه قرار می‌دهند، اما باید عمده فروشان را همیشه زیرا کنترول و واداربه تطبیق نرخ نمایند. چون عمده فروشان هیچ گاه نرخ نامه های شاروالی کابل تطبیق نمی‌کنند.

حاجی بهلول پرچون فروش مواد غذایی می‌گوید:  نرخ‌های مواد اولیه در بازار های شهرمتفاوت است و هر کس طبق میل خود به فروش می رسانند،اما نرخ‌نامه که از سوی شاروالی کابل به دکانداران توزیع شده در بعضی از نرخ مواد قابل تطبیق است، چون نرخ نامه در فروش هر مواد تفاوت دارد و دکانداران مجبور اند طبق نرخ نامه فروشات داشته و از قانون سرپیچی نکنند، اما چون عمده فروشان هیچ گاه مواد خود را نه تنها به فروش نمی‌رسانند بل طبق نرخ تعیین شده خودشان به فروش می‌رسانند  از این خاطر مشکلات در خرید و فروش مواد اولیه دیده  می‌شود.

نوروزعلی یک تن برنج فروش می‌گوید : هیچ گاه نرخ ها در افغانستان ثابت نمی‌باشد دلیل اصلی تغییرات در اسعار خارجی است چون عمده فروشان همه روزه درسایت‌های

بین المللی وصل استند.

وی گفت: اما نرخ ها در کل نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، سال گذشته یک بوری آرد قزاقستانی تا2400 افغانی به فروش می‌رسید اما به فضل خداوند امسال نرخ پایین شده است اکنون  یک بوری آرد به 1880 افغانی کاهش یافته  به همین ترتیب در اکثر مواد اولیه تغییرات دیده

می‌شود.

محمد ایشان افسر متقاعد می گوید:  دولت و شاروالی کابل باید به صورت دایمی بالای نرخ ها کنترول داشته باشد، نرخ که از سوی شاروالی کابل برای تمام انصاف داده شده اما این نرخ نامه جنبه ای عملی ندارد اگر نه بهترین و جامه ترین نرخ نامه از سوی شاروالی کابل برای فروشدگان عمده و پرچون داده است، اگر دوکاند اران طبق این نرخ نامه مواد خویش را به فروش برسانند ، هیچ گاه مردم این قدر ناتوان نمی شوند اما چنین کاری صورت نمی گیرد هر چه دل شان خواست مواد را برای مردم به فروشان می رساند، چون در حکومت های گذشته کنترول وجود نداشت بازار آزاد نام گذاری شده بود از همین خاطر مردم کم در آمد را کمر شکن کرده بودن ،حال که امارت اسلامی افغانستان پیروز شده است از رهبری امارت خواهان تطبیق قانون بالای فروشنده گان مواد اولیه استیم از شاروال کابل صمیمانه خواهان تطبیق نرخ نامه های توزیع شده استیم .

وی افزود : شاروالی کابل باید تمامی فروشنده گان عمده را تحت کنترول جدی قراردهند، چون پرچون فروشان مواد اولیه را مواد از عمده فروشین خریداری می نمایند. هر گاه عمده فروشان  در فروش مواد شان کاهش به عمل نیاورند ، پرچون فروشان نمی توانند در فروش مواد شان افزایش بیاورند.

امیر شاه دریوارسابق ریاست ملی بس می گوید:  که زمان حکومت گذشته برای فروشندگان دست باز دادند و بازار را به دل خود شان قرار داد و قانون اساسی بازار آزاد را تسجیل کرد، دست مافیای مواد غذایی را ساخت چون بیست سال تمام بازار در دست مافیای قرار داشت هر قیمتی که بالای نرخ مواد اولیه و یا هر جنس دیگر را که چه تولیدات داخلی بود و یا خارجی به هر قیمتی که دل شان بود به فروش می رسانیدند این فروشنده گان عادت کرده اند  به گران فروشی اصلاح شدن این مردم وقت کار دارد. انشاءلله که این افراد ظالم را امارت اسلامی اصلاح خواهد کرد. به امید آن روزی استیم که مانند دهه چهل تمام مواد ضرورت مردم به بسیار ارزان بدست بیاید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *